Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
Märkligt att ingen citerar detta..
Märkligt att ingen citerar detta..
Smart!
Fast det blir ju rättvist som en jurist förklarade för oss en gång, eftersom särkullbarnen annars får mer än bröstarvingar, iom särkullbarnen har föräldrar på andra sidan som vårt gemensamma inte får del av. Alla barn har två egna föräldrar att ärva, oavsett nyfamilj.
Det är något som glöms av. Min sambos barn kommer inte få det knapert, eftersom det finns både fastigheter och mark på deras mammas sida. Så att de inte kommer ärva något av mig, innebär inte att de kommer hamna på bar backe. Vår son har endast mig (och pappan) att ärva, samtliga barn kommer ärva från deras pappa lika mycket. Så rättvist det kan bli.
Nu har vi ingen gemensam fastighet, men om vi skaffar detta, så kommer vi nog göra en skrivning som liknar svärfars (dvs det lönar sig att vänta tills båda är borta). Men nu är vi förbi småbarnsåren, vi skulle var och en klara sig på egen hand, så jag tror att man också måste tänka var man är i livet.
Ett barn som bor med sina båda föredrar ska ärva mer än särkullbarnen.
För att den andra föräldern behöver 1.bo kvar med barnen, 2.försörja de kvarlämnade barnen (de andra får stöd från staten), 3.bägge föredrar har gemensamt byggt upp något för sina gemensamma barn (som knappast exen ska komma in och snuva). Rättvisa!
Respektlöst! Min make tänker inte sätta sin familj på bar backe till förmån för sina andra barn om det är det du syftar på, det är inget hjärta han äger!!
Respektlöst! Min make tänker inte sätta sin familj på bar backe till förmån för sina andra barn om det är det du syftar på, det är inget hjärta han äger!!
Vad säger maken angående vilket testamente ni skall välja? Skillnaderna mellan de olika varianter ni har borde ändå vara rätt tydliga, så jag antar att han har en åsikt? Gör han efterforskningar precis som du?
Håller med om att gå till en riktig advokat. Det är dyrt - hutlöst dyrt, jag tycker att de får ta ut för mycket för en enkel konsultation. Men det är ändå småpengar, jämfört med hur dyrt det kan bli för det barn som inte får ut det som ni ville att det skulle ha, bara för att ni sparade in på advokaten...
Själv har jag inte ens ett testamente och inget behov av advokater. Men det beror på att jag är skild, singel och har två barn med samma pappa. Utfallet blir som jag vill även utan testamente: mina barn får allt jag äger, och båda får lika mycket! (Om det går bra för barnen när de blir vuxna och jag vet att de klarar sig ändå, så kanske jag testamenterar 10 000 till mitt politiska parti... men det är också en enkel skrivelse, som inte kräver advokat.)