Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
Då kanske du ska fråga någon som sysslar med detta som yrke? Dvs ta kontakt med en advokat som faktiskt har rätt svar.
Då kanske du ska fråga någon som sysslar med detta som yrke? Dvs ta kontakt med en advokat som faktiskt har rätt svar.
Det är väl just när det inte är samma sak som det är möjligt att blanda ihop?
Du kommer aldrig kunna få något svar på ett forum som detta som du kan lita på. Ni behöver en riktig jurist.
Hur skall folk här kunna veta vad du köpt online? Det finns som sagt inte 7 universella alternativ. Vi själva var i samma situation som er, men satte oss ner tillsammans med en jurist och skrev ner hur vi ville ha det utifrån vem som dör först, och vad som händer sedan. Vi skrev samtidigt äktenskapsförord där vi också tog hjälp av juristen.
Nu var just vår jurist en väns svärmor (utbildad inom området) så vi löste det privat, men det kan ju inte vara svårt att googla fram någon att gå till.
Då jag inte kan något om detta så ger jag dig inga råd gällande din specifika fråga utan föreslår att du frågar en yrkeskunnig. Du verkar frustrerad och arg över att du inte får "rätt" svar, så istället för att bli otrevlig kanske du ska fråga någon som faktiskt ska kunna svara på frågan.
Gjorde en snabb googling och du kanske hittar ditt svar här:
avtal24.se/viktigt-att-veta-gallande-sarkullbarn-testamente-och-arv
seb.se/privat/ekonomikollen/familj-och-juridik/sarkullbarn-tank-pa-det-har
Rådet att kontakta en jurist är det enda vettiga råd att ge i en sådan här tråd. Du kan inte sätta er framtid på spel genom att lyssna på anonyma främlingar som kan säga vad som helst utan substans.
Ett alternativ är att särkullebarnen får sin arvslott om de väntar med att få ut arvet till båda dött men att de bara får ärva laglotten om de vill få ut sitt arv direkt efter sin förälders död. Då får de incitament att vänta.
Det är just eftersom jag jobbar med familjerätt som jag inte tänker ge dig något svar, och det är ingen med kompetens som kommer göra det på ett forum. Vi vet inget om vilka värden det handlar om, vad ni vill ska hända vid den enes eller bådas bortgång etc. Så ni bör som sagt tänka igenom vad ni vill och sedan låta en jurist upprätta testamentet. Testamenten som laddas ner från nätet är inte rätt i ert fall (och nästan aldrig). Det är den enda rekommendation jag kan ge er!
Precis, otrevlig. Båda dina svar till mig är otrevliga i tonen. Man kan säga samma sak på flera sätt men du väljer att hugga på en gång.
Kontakta en jurist, betala ett par tusenlappar och få bra hjälp. Skulle aldrig sätta min tillit när det gäller så här viktiga saker till främlingar på ett internetforum.
Legitimt eller ej, det handlade ju om att det inte är rätt i ert fall att använda er av dessa. Hur kommer det sig att du inte vill lita på den person som faktiskt verkar jobba med detta?
Jag har läst alla fina svar i tråden.
Hur skall folk kunna ge dig konkreta råd om Du sitter och inte delger information till folk alls.
Det enda du sitter babblar (ja jag skriver babblar) om, är att "det finns sju alternativ att välja på" och du har då köpt ett testamente online, och då frågar vilken "alternativ är bäst".
Hur hade du tänkt dig att folk skall fatta på absolut NOLL information från ditt håll vad du vill ha hjälp med?
Vilka ÄR dessa s.k sju alternativ? Det struntar du totalt att upplysa om.
Det du väljer, istället, är att bli sur och frustrerad när folk inte kan ge dig konkreta svar, på absolut noll information du har delgivit dem.
Jag har bara ett enda råd till dig att ge dig. Kontakta en jurist i stället för att "köpa testamente" online med "7 alternativ", och sedan ge absolut noll information samtidigt som du ber om hjälp, på ett forum, för att sedan bli sur och frustrerad på svaren.