Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!
Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-09 10:50:45 följande:
Det är ju det som är, vi bor i en fastighet som går många generationer bakåt och att låta denna fastighet falla i händerna på obehöriga (läs barnens släkt på andra sidan), skulle vara förödande. Vi vet tyvärr att bägge sidor är väldigt giriga med ytterst små skrupler. Vilka odds är det att bägge ex är av samma korn?? Jag vill verkligen ge barnen pengar, men inte allt och inget hus.
Normalt är det ju så att man vill behålla sådan egendom i släkten, d v s att den går vidare till dina barn om egendomen kommer från din sida och till hans barn om den kommer från hans sida.
Men nu vill ni tydligen inte göra så utan ägaren av egendomen vill så gott det går göra några av de egna barnen arvlösa till förmån för andra barn och för make. Då tycker jag resonemanget om släktegendom faller. Min släktgård står på mig. Skulle jag testamentera den med äganderätt till min man så skulle det ju inte handla om att hålla den kvar i släkten längre.
Ditt argument om att försörja minderårigt barn som inte ska behöva flytta köper jag (försäkringar är mycket bra här om man fortfarande är frisk och arbetsför) men det gäller ju bara under ett antal år. När det yngre barnet är vuxet och utflyttat har det inte större behov av egendomen än de äldre syskonen. Ett alternativ då är ju att ändra testamentet efter några år eller att redan nu ange att det gäller till viss tidpunkt.