• Ess

Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!

Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-05 20:43:29 följande:
    Tror inte det hjälper, det går väl oxå direkt till barn?
    Nej den går till förmånstagaren, och vem det ska va väljer du själv.

• Ess
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-06 09:16:28 följande:
    Jag vill inte testamentera bort den bara arvslotten och Vårt gemensamma bo. Vi äger hälften av huset, men vi har inte direkt lust att skänka hälften vid gud förbjude ev bortgång. Dessutom vill vi ha pengar till ev begravning osv. Inget våra barn ska behöva betala.
    Det blir ju inte hälften som försvinner eftersom era gemensamma barn är med och delar på kakan.
    Skriv testamente på att särkullarna enbart ska få sin laglott och resten till partnern. Så länge ni är "unga" så kan ni täcka upp med en livförsäkring med partnern som förmånstagare så att hen kan lösa ut särkullarna .
  • Ess

Mitt förslag är att skriva att alla barnen får sin laglott och den efterlevande maken/makan resten. Sedan en livförsäkring som den efterlevande kan lösa ut särkullarna med.

Personligen skulle jag inte vilja skriva att de ska få ut sin arvslott om de väntar tills jag går bort. Jag kommer mest troligt inte ha någon kontakt med dem om maken går bort, och vill heller inte ha dem hängande över axeln för att "bevaka" sitt arv. Det bästa är att lösa ut deras del direkt och sen va av med dem.
    Det verkar inte som om du ts har någon djupare relation med din partners barn, om man dömer utav det du skrivit.

• Ess
    Anonym (Ylva/TS) skrev 2018-11-08 10:28:17 följande:

Detta gäller ju båda sidor, även mina barn gentemot min make. Det trodde jag framgick.

Men det är precis det jag skrivit. Ni skriver det som i översta stycket, så gäller det båda sidors barn, o den överlevande vuxne kan sitta kvar.
  • Ess
    Anonym (Dottern) skrev 2018-11-09 05:25:32 följande:

Härligt att få ärva. Båda mina föräldrar är döda, jag har inte ärvt av någon av dem

Jag räknar inte att få ärva något efter mina heller, jag hoppas att de lever upp sina pengar så länge de kan och orkar. Sen så äger de dessutom inget av värde.
    Jag tycker att alla som sitter och gnuggar händerna och väntar på sina arv, förtjänar att få vänta förgäves. Hoppas deras föräldrar sätter sprätt på sina pengar.
  • Ess

Efter denna långa förklaringen så är min åsikt att ni absolut inte ska rota i det själva, utan skriva ner hur ni vill ha det i olika scenarion. Sedan tar ni en jurist till hjälp att få det hela korrekt nedskrivet i ett testamente. 
    I det du skriver finns inget utrymme för "hoppas det blir rätt", utan det måste va vattentätt.

• Ess
    EnAnonumius skrev 2018-11-10 16:38:51 följande:
    "Jag och barnen satt i 20.000:- hyresskuld pga honom (lång historia)."

Hur kan dina barn (sedan tidigare förhållande) ha 20 000 kr i hyresskuld tillsammans med dig? (Oavsett vem som fixade hyresskulden åt dig från början). Så hur kommer det sig att du blandar in dina barn i din skuld (du fick p.ga exet)?

För den som hänger med i det rättsliga lite grann (man behöver inte vara utbildad) så kan inte barn ha skulder tillsammans med en förälder. Och någon gång under (19)90-talet, så blev det förbjudet för föräldrar att: ta lån,  
     och/eller köpa bilar/hus/lägenhet/etc i barns namn. Detta var för att barn hamnade hos kronofogden vid 18-års ålder.

Son sagt.. Det givit råd till dig att kontakta en jurist och prata med en jurist till dig så många gånger i tråden redan innan ditt förtydligande här. Om du nu är så rädd om släktgården, så är det väl bättre att du får en riktig jurist som hjälper dig än att du sabbar det med "7 alternativ" på ett testamente online som du har laddat ned i PDF form.
    Eller anser du inte att släktgården och övrig egendom är värd mer än att låta lekmän (inklusive dig) sitta gissa och rätta varandra på en nätforum?
    Naturligtvis menar hon inte att barnen stod för skulden. Men självklart påverkade det dem också och inte bara ts, hon har ju fått prioritera att betala av skulden så att barnen har fått stå tillbaks.
Svar på tråden Vi vill att varderas särkullbarn ej ska ärva arvslott!