rororo2323 skrev 2018-11-03 22:46:42 följande:
Jag känner mig värdelös. Vad jag än lagar äter inte barnen ca 3/5 ggr. Jag är ingen super kock men jag försöker verkligen. Blir frustrerad av ena tvillingen också som är väldigt selektiv... min make är totalt oinrresserad av mat och hatar att äta. Jag gör allt jag kan och försöker men... jag vet inte vad jag ska göra.. käns som det till slut bara blir korv och makaroner ????
Du är INTE värdelös bara för att du har barn som inte vill äta!
Vad gäller det selektiva barnet så undrar jag om det "bara" är vanlig kräsenhet eller om det är en ätstörning (selektiv ätstörning kallas det, googla). Då kan ni behöva hjälp via sjukvården, prata med din BVC-sköterska.
Maken får ta sig i kragen och visa intresse för maten eller så får han äta på andra tider än er andra! Jag är själv inte speciellt förtjust i mat (var ätstörd långt upp i åren) men anstränger mig för barnens skull (också tvillingar, 5 år).
Rent generellt kan vi väl säga så här:
Bättre att barnen äter (även om det är ensidigt) än att de matvägrar så strunta i att det blir samma lika till dem hela tiden. Mat ska bli kul igen, inte en kamp. Bannlys maken från matbordet om han inte kan visa intresse för maten och hjälpa till att få barnen att våga äta.
Se till att det finns ett par saker som du vet att barnen äter (tex pasta och kanske någon grönsak) och ha även andra saker till som du äter. Oftast brukar det kunna locka barnen att smaka. Du kan även lägga upp en liten smakbit på deras tallrik utan att för den sakens skull tvinga dem att äta. Gör ingen stor grej av det hela!
Hur äter de på förskolan? Matvägrar de även där? Om inte så har det sannolikt blivit en form av maktkamp där hemma som måste brytas genom att ni slutar upp att tjafsa om maten.