FreshLinen skrev 2018-11-06 08:21:57 följande:
Du påstår saker om mig och sätter dina egna ord på det. Men det gör mig bara upprörd. Antingen är jag extremt dålig på att uttrycka mig eller så läser du och tolkar om texterna i ditt huvud?! Det känns inte bra i vilket fall som helst.
Du tror att alla kvinnor funkar som du och jag tror samma om mig. Att jag skriver det i trådar betyder inte att det finns andra kvinnor som tänker lika. Jag har följt många trådar där attraktionen har varit en stor betydelse för sexlivet men du fortsätter att säga att d är brist på kärlek. Fatta att inte alla kvinnor måste ha kärlek för att kunna ha sex. Man kan känna annan kärlek än sexuellt för att kunna stanna ihop. Dessutom är många kvinnor lojala och det sista de vill är att bryta upp familjen. Då åtsidosätter de sig själva. Påstå nu inte att jag har fel och försök analysera texten och hitta egna ord. Då kommer vi ingen vart.
Om du svarade på mina reflektioner och frågor skulle det gå mycket bättre.
Jag vet att det finns relationer där attraktion och spänning tom är helt avgörande för sexlusten. En del kvinnor och män behöver det för att hålla lusten vid liv. Jag har pratat med kvinnor som är helt öppna med detta. Vissa tappar lusten redan när den första förälskelsen är över. De har ibland blivit så i relation efter relation.
Däremot vet jag att bristande sexlust också ofta kan vara ett resultat av, ett symtom på, att kärleken minskat. Ibland tom från den som vill ha sex. Ibland är den sekundär för den tappat sexlusten.
Det jag blir upprörd över är att du säger generaliserar om kvinnors sätt att fungera. Du skriver i inlägg ovan att du tror att kvinnor sexlust fungerar så att de tappar lusten efter några år.
Med ditt sätt att resonera var orsaken till att du tappade lusten i din förra relation att du var kvinna helt enkelt, för det är så kvinnor är. I så fall kommer det ju blivit lika denna gång...Så som DU beskriver att kvinnor fungerar. Jag menar att man måste ta in fler faktorer i hur tex kärlekn är, hur bra relationen är. Vilken inställning man har till sex, hur mycket man njuter osv, osv.
För övrigt tycker jag att det är stor skillnad på kärlek. Att stanna för att man är lojal är något helt annat, tycker jag. Jag känner varma känslor för mitt ex. Jag känner omsorg och värme, och är mån om att han ska må bra, men det räcker inte. Jag tror inte att alla är som mig. Däremot är jag ute efter att fördjupa frågorna.
Jag tycker att orsaken är avgörande, och det är OLIKA.
Är det:
-Attraktion som brister, särskilt avgörande om det upprepar sig.
-Är det kärlek till partnen som brister
-Är det kärlek från partnen brister
-Är det kärlek från båda som brister
-Är det sexkvaliteten som brister ( Antingen njutning som sådan, eller att sexuella preferenserna för olika)
-Är det övrig hälsa som brister
-Är det dålig kommunikation som brister (Man kanske inte vågar berätta hur man känner, eller tvärtom att man bara kommunicerar sina egna behov, utan att fråga den andre hur den känner)
-Är det för stor skillnad i inställning till vad som är lagom frekvens
-Är känslor kring sex problematiska, tex med känslor av plikt, krav och prestationsångest mm
-Är det otrohet från någon som ställt till det (sedan kan man ju fundera på orsaken till det)
-Eller annat
Det kan ju vara flera faktorer.