Samboavtal
Varför står inte han med på köpeavtalet och lånet?
Varför står inte han med på köpeavtalet och lånet?
Lägenheten köptes väl för att ni skulle bo där gemensamt? Då är den samboegendom och du skulle ha rätt till halva vinsten.
Samboavtal skriver man ju för att avtala bort sambolagen. Sambolagen skyddar ju den svagare parten vid separation, i detta fallet dig, så skriv inte på samboavtal som är dåligt för dig.
Eller har du redan skrivit på samboavtalet?
Jag har inte skrivit på något än, men min sambo vill att jag gör det innan vi flyttar till huset. Vi har köpt hus men jag har inte betalat något och kommer inte att göra det nu de första åren för jag pluggar just nu och innan dess tagit hand om barnen och inte tjänat bra. Har inga pengar sparade. Han har jobbat & kunnat göra en karriär & kan betala allt. Förstår att han vill skydda sina pengar & inte att jag ska få halva om det blir en separation.
i samboavtalet står det.
"Det antecknas"
"- Att parterna äger bostedn till lika delar"
Det innebär väl att ni kommer äga bostaden hälften var?
Ja det står ju det att parterna äger bostaden till lika delar, så det är väl det som gäller eller? På skuldebrevet står det att vi äger huset till lika delar.
Men sen om jag förstår det rätt så på samboavtalet så står det att angivna fastigheten (huset) ej ska bli föremål för bodelning. Om jag skriver på det blir jag då lottlös plus då skyldig honom 850000kr plus halva renovering & ränta vid separation ?
Eller är det så att jag äger halva fastigheten & om det blir seperation kommer jag då ( om fastigheten stigit i värde) att ?få? halva vinsten av kontantinsatsen minus 850 000 plus ränta?
Han vill att jag skriver på NU! Annars blir det ingen flytt.
På skuldebrevet står
Känns bara mer som att du kommer förlora på detta, att han mer vill rädda sig själv ifall något skulle ske
Allt som har med lägenheten att göra är då hans engendom. Sambolagen reglerar bara hur fördelning ska ske vid samboskapets upphörande och ni ska fortsätta att vara sambos.
Om ni skriver samboavtal gällande huset och det säger att huset ska vara hans egendom, då ska du inte stå på lån och ni ska inte ha skuldebrev sinsemellan.
Att avtala bort sambolagen är inte ett problem så länge det är avtalat hur mycket ni ska äga var.
Dock är det lite annat, ränta om 0,5% osv.
Säg till din sambo att han får vänta, och ta med avtalet till en jurist som får titta på det och ge sin åsikt det är värt kostnaden.
Ja aktenskap kommer inte att bli för han vill ju inte dela halva med mig vid en seperation. Han ska ha sitt & ja jag är med på det men jag vill inte gå lottlös ur en seperation för jag har ändå tagit hand om barnen så han kunnat göra karriär.