Inlägg från: Festival78 |Visa alla inlägg
  • Festival78

Samboavtal

Jag & min sambo har köpt hus & eftersom han har alla pengar så vill han skriva samboavtal om att jag går från huset lottlös vid en skilsmässa. Jag förstår honom & tycker också vi kan skriva samboavtal men vill inte heller gå lottlös..

Vi träffades för 10år sedan när han flyttade in i min hyreslägenhet. Jag jobbade, Han pluggade & jag betalade de mesta. Vi fick vårt första barn efter några år & jag var mammaledig & vi började kolla på större lägenhet att köpa. Han betalde de mesta när jag var mammaledig 2011. Vi kollade på en lägenhet som var fin & vi åkte på semester. Han gåt ock köper lägenheten själv utan min vetskap & skriver avtal & betalar. Vi flyttar in.

Han gör sin karriär & jag jobbar 75% med dålig lön så han betalar de mesta till hyra/lån & mat, jag blir gravid igen, mammaledig 2014-2015, jobbar 75% dålig lön han betalar de mesta.

Blir arbetslös mitten 2017. Börjar plugga 2018 för vill ha bättre jobb med bättre lön. Men just nu stödestöd på 9000kr så han betalar fortfarande de mesta. Jag betalar barnen kläder & grejer & mina räkningar & lite mat. Resten betalar han.

Vi köper hus. Jag står på avtalet & lånet men ja kommer ju inte att kunna betala så mycket medan jag pluggar.

Han betalar hela kontantinsatsen.

Jag har tagit hand om barnen & tagit varje Vabb & varje ledighet & lämnade på förskola /skola & hämtat. Han hat jobbar upp sig & har bra jobb men han hade ju aldrig kunnat jobba som han gjort om inte jag hade tagit hand om barnen. Jag har ju inte satsat på mig här.. dumt men på barnen men ska väl inte för det gå lottlös ur en skilsmässa.

Hur ska jag förhålla mig till detta samboavtal ?

Någon som kan ge mig råd?

• Svar på tråden Samboavtal
  • Festival78

Vi är inte gifta.

Samboavtal med skuldebrev på halva kontantinsatsen.

Jag betalade en jurist för att få det förklarat men nu är jag orolig att det blir fel igen.

Hon förklarade att om jag står på köpet som delägare så har jag rätt till halva huset vid separation. Om det stiger i värde vid värdering så får jag halva den stigningen men betalar honom halva kontantinsatsen 850 000kr. Fair tycker jag. Ja vi gjorde vinst på lägenheten som vi sålt nu men där står inte jag med som köpare & vi har inget samboavtal på den. Han lägger in hela kontantinsatsen på huset 1,7milj från vinst & egna pengar.

Men nu när jag tittar igen på samboavtalet så står det att han äger allt vid en separation ?????

• Festival78

Jag har inte skrivit på något än, men min sambo vill att jag gör det innan vi flyttar till huset. Vi har köpt hus men jag har inte betalat något och kommer inte att göra det nu de första åren för jag pluggar just nu och innan dess tagit hand om barnen och inte tjänat bra. Har inga pengar sparade. Han har jobbat & kunnat göra en karriär & kan betala allt. Förstår att han vill skydda sina pengar & inte att jag ska få halva om det blir en separation.

• Festival78

T (min sambo) ägde lägenheten vi flyttar ifrån. Han köpte den ?bakom min rygg? när vår dotter var 1år. Jag stod inte på något papper av ägande & vi hade inget samboavtal och vi är inte gifta.

Nu har vi köpt ett hus & han har gått in med allt kontantinsats & allt (han som har pengarna för han gjort karriär medan jag varit hemma med barnen & förlorar min karriär) jag står som ägare på halva huset.

Min sambo vill att vi skriver samboavtal & skuldbrev om vi skulle separates någon gång i framtiden. Bifogar de här.

• Festival78

Ja det står ju det att parterna äger bostaden till lika delar, så det är väl det som gäller eller? På skuldebrevet står det att vi äger huset till lika delar.

Men sen om jag förstår det rätt så på samboavtalet så står det att angivna fastigheten (huset) ej ska bli föremål för bodelning. Om jag skriver på det blir jag då lottlös plus då skyldig honom 850000kr plus halva renovering & ränta vid separation ?

Eller är det så att jag äger halva fastigheten & om det blir seperation kommer jag då ( om fastigheten stigit i värde) att ?få? halva vinsten av kontantinsatsen minus 850 000 plus ränta?

Han vill att jag skriver på NU! Annars blir det ingen flytt.

På skuldebrevet står

• Festival78

Ja jag var till en jurist för att få det förklarat för mig så hoppas det är rätt.. ja han kommer att vinna på det men han är ju den som lagt in med alla pengar. Jag vill bara veta att jag får halva av vinsten om det blir seperation.

Om vi går skilda vägar & huset gått upp i värde kommer vi att dela på vinsten, men jag ska då betala 850 000kr plus halva kostnad för renovering och ränta till min sambo T.

Om de inte gått upp i värde blir jag åndå skyldig honom det.

Så sa juristen att det betydde men jag har bara svårt att se det nu när jag läser papperens igen,

Vill bara veta att det står det så jag inte skriver på & jag avsäger mig allt.????

• Festival78

Ja aktenskap kommer inte att bli för han vill ju inte dela halva med mig vid en seperation. Han ska ha sitt & ja jag är med på det men jag vill inte gå lottlös ur en seperation för jag har ändå tagit hand om barnen så han kunnat göra karriär.

• Festival78

Ok, bra. Det var det jag ville vara säker på innan jag skriver på???? så det är det samboavtalet & skuldebrevet säger. Toppen toppen! Nu hoppas jag inte på en seperation men så det blir rätt. Tack!

• Festival78

Ok, bra. Det var det jag ville vara säker på innan jag skriver på???? så det är det samboavtalet & skuldebrevet säger. Toppen toppen! Nu hoppas jag inte på en seperation men så det blir rätt. Tack!

Svar på tråden Samboavtal