• Magnefico

Varför lägger ni så mycket pengar på bilbarnstolar?

Läser att många här lägger 3-5000 kr på bakåtvända bilbarnstolar. Min fråga är varför ni gör det?

Man får ju en Highway/Max-Way för under 2000 kr. Bör funka för vem som helst.

• Svar på tråden Varför lägger ni så mycket pengar på bilbarnstolar?
  • Magnefico
    MeandHim skrev 2018-10-31 12:00:45 följande:

Varför ställer du en sån dum fråga kan jag tycka?

Varför tror du det är skillnad på pris gällande bilbarnstolar?

Vet faktiskt inte. För att det finns korkade föräldrar som tror att de får högre säkerhet om de betalar mer skulle jag tro.
  • Magnefico
    Fia 28 skrev 2018-10-31 12:06:24 följande:

Köpte en av dem som hade högst säkerhet och där de kan sitta bakåtvänt länge. Sen har high way ingen stödfot vad jag vet, och då passar det inte att ha den bakom förarsätet om man byter mellan olika långa förare. 

Dessutom har mamma en sån stol och jag totalt avskyr den! 

Highway har stödben. Har själv en sån.
  • Magnefico
    Fia 28 skrev 2018-10-31 12:06:24 följande:

Köpte en av dem som hade högst säkerhet och där de kan sitta bakåtvänt länge. Sen har high way ingen stödfot vad jag vet, och då passar det inte att ha den bakom förarsätet om man byter mellan olika långa förare. 

Dessutom har mamma en sån stol och jag totalt avskyr den! 

Hur vet man vilken som har högst säkerhet? Finns så vitt jag vet ingen som krocktestar bilbarnstolar och mäter påfrestningar på kroppen.
  • Magnefico
    Trippelmamma76 skrev 2018-10-31 12:31:23 följande:

Jaha, eller så är folk lika korkade om de tror att man kan köpa det billigaste och ändå få samma kvalité...? Tror du att plustester etc bara är påhitt?

Fast priset och säkerheten hänger inte nödvändigtvis samman. Kika på bilindustrin t.ex. En Audi A6 är knappast säkrare än en Skoda suberp trots att den senare kostar hälften.

Plustestet är rent trams,ja. Man testar ju inte stolarnas säkerhet. Om konstruktion inte håller så är rygghöjd och benutrymme helt irrelevant.

Jag skulle vilja påstå att det är djupt oärligt att framhålla t.ex Besafe Izi plus som säkrare än highway II utan något som helst belägg..
  • Magnefico
    Fjäril kär skrev 2018-10-31 13:22:28 följande:

Självklart krocktestas bilbarnstolar! Varför tror du det att det inte görs?

Har aldrig sett ett sånt test. Att smälla och kolla om de går sönder är inte särskilt intressant. De flesta lär hålla. Vad man vill ha är ju ett test i stil med där euro ncap testar bilar där man ser hur mycket olika delar av kroppen utsätts för.
  • Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-10-31 17:45:33 följande:

Vad tror du att man testar i ett plustest?

Och som svar på din trådstart, antagligen rätt ofta för att man är ute efter någon speciell funktion ex snurr, lutbar m.m.

Ingen aning faktiskt. Är man ute efter den säkraste stolen så är det i alla fall nonsens.
  • Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-10-31 18:11:42 följande:

Du menar som man gör alltså? "ECE R44 04 är en europeisk godkänningsstandard. Här testas bilbarnstolarna i frontalkrock och påkörning bakifrån, båda i 50km/h med testdockor och mätinstrument för att se hur bra stolen skyddar dockan."

"Plustestet har så hårda krav att framåtvända stolar inte klarar testet. Tanken är att ett barn som sitter i en stol som fått godkänt i Plustestet inte ska få allvarliga/ livshotande skador vid en kollision." Kraften på nacke testas i plustest vilket inte är ett krav i andra tester.

Var har du hittat dessa uppgifter?
  • Magnefico

Folksam-rapporten brukar folk hänvisa till när de säger att en stol är säkrare än en annan, trots att den inte innehåller några krocktester.

Sedan skulle jag inte säga att det som ingår i plustestet är ett krocktest. Det är snarare än certifiering. Godkänt eller inte godkänt. Faktiska mätvärden redovisas inte.

Dessutom kan en tillverkare välja att inte plustesta en stol eftersom det är frivilligt (även om stolen skulle vara världens säkraste). En icke plustestad stol kan alltså vara säkrare än en godkänd. Det har man ingen aning om som konsument. En godkänd stol kan vara säkrare än en annan.

Det enda plustestet gör är att det garanterar en minimal säkerhet för en given stol. Hur aktuell stol står sig mig andra har man ingen aning om.

• Magnefico
    Guldbarb skrev 2018-11-01 09:21:09 följande:

Precis det är frivilligt, stolar som tillverkare vet inte går igenom kommer de inte försöka få godkända i plustest. Och ja en icke plustestad stol kan vara lika säker som en plustestad, testet är ändå en indikation på att stolen gått igenom extra tester. Precis som att en medicin som testats på 100 patienter kan vara lika bra som en som testats på 10 000 patienter, men det går inte att fastställa innan de genomgått samma tester.

Vill du ha faktiska mätvärden på några stolar kan du alltid kontakta tillverkaren och be om det. Oavsett om det är för plustest eller ece.

Poängen är ju att det inte finns några tester som visar om en stol är säkrare än en annan. Ändå påstår många här att stol A är säkrare än stol B.

Att en tillverkare väljer att inte plustesta behöver inte betyda att de inte tror att stolen går igenom. Testet är bra relevant för Sverige och globalt sett är marknaden mikroskopisk.
Svar på tråden Varför lägger ni så mycket pengar på bilbarnstolar?