• Fröken Rabarber

Orolig över Amh, hur snabbt sjunker det?

Kannermigensam skrev 2018-10-31 02:14:46 följande:

Hej! Ligger här klarvaken och är orolig. Har försökt gå barn i över 2 år och ett tidigt missfall bland dom tidiga försöken. Har gjort en utredning som visar att allt är normalt utom mitt amh som var 1,1 (27 år). Detta prov togs i mars i år och läkaren tyckte vi skulle fortsätta försöka själva för att påbörja ivf nästa år. Läkaren säger att vi är oförklarligt barnlösa. Men kan man verkligen vara det efter såhär lång tid.. jag är rädd för att amh värdet spökar för oss och är nu orolig att det ska ha sjunkit ännu mer nästa år. Hur snabbt sjunker det? Hur stor är chansen att bli gravid på lågt amh?

Hur har det gått för er med lågt amh?

Oj, vad jag känner igen mig. Jag är 32 år och har lågt amh men inom det normala (minns inte siffrorna). Har också varit oförklarligt barnlösa i två år, troligen tidigt missfall bland de första försöken(blev aldrig bekräftat att det var missfall). Vi gjorde också utredning i våras(färdiga i maj/juni). Skillnaden är att vi fick remiss till IVF och nu haft fullt ös med det under november och december. Inte gravid ännu, men fick 11 ägg totalt varav 8 befruktades och minst 4 av dessa blev blastocyster. Läkaren sa att det var ett riktigt bra resultat. Så det finns hopp om ni får hjälp i alla fall. :) begriper inte riktigt läkarens motivering till att ni ska fortsätta försöken själva.....
  • Fröken Rabarber
    Kannermigensam skrev 2018-12-12 08:49:37 följande:

Jag har så svårt att köpa ?oförklarligt barnlösa?. Känns som utredningens omfattning är för liten och missar saker. Jag tror själv jag har för låga hormonbärden (östrogen och prgesteron). Hade velat prova hormonstimulering bara och försökt själva på det.

Låter iaf som att ni får fina ägg. Hoppas det tar sig för er snart!

Nej, jag håller med. Gjorde en hårmineralanalys för att känna att jag gjorde något istället för att bara vänta och den visade att jag hade väldigt mycket koppar i kroppen vilket tryckte ner allt i kroppen, så hade mycket östrogen, obefintligt med progestron. Åt en massa vitaminer för att balansera upp kroppen, förhoppningsvis har det hjälpt så jag kan bli gravid. Hon jag gick till sa i princip att jag troligen skulle få missfall direkt vid IVF om jag inte ordna upp det i kroppen.
Svar på tråden Orolig över Amh, hur snabbt sjunker det?