Inlägg från: Anonym (Utmattad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Utmattad)

Ta bort något barnet vill ha?

Anonym (mian) skrev 2018-10-29 18:59:51 följande:

Försök att tänka mer på att belöna istället för att bestraffa. Du gör ju i princip samma sak men kopplingen blir bättre om det är gott uppförande leder till varm choklad, istället för dåligt uppförande leder till ingen choklad.

Ja, du har rätt. Fast tycker jag straffar sällan ändå. Är nog mer jag hotar om konsekvenser eller straff beroende på hur man ser det än att det faktiskt blir något. Men nu beter hon sig illa igen pga detta med chokladen så blir inget idag oavsett.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 19:03:02 följande:

Jag tror du måste våga sätta gränser och konsekvenser för dåligt beteende. Och viktigt är att du håller detta. Många barn blir curlade i dagens samhälle och det ger problem i vuxenlivet sedan, genom att de inte kan ta/ hantera motgång och krav från andra. Vad gör det om hon blir ledsen? Hon måste ju få lära sig vad som är rätt och fel! Hur kommer hon uppföra sig senare i livet om hon inte får veta vad som är ett dåligt uppförande? Barn måste få uppleva alla känslor och att vara ledsen för en sådan grej som att inte få choklad till kvällen är ingen stor grej. Hon kommer att lära sig vad hon behöver göra för att få chokladen. Som sagt du måste bara våga och tro på dig själv! Ditt barn mår bättre av att få konsekvenser. Hon måste få veta att det inte är okej att bete sig så vid middagen.

Jo, precis så säger min man. Att de kommer få svårt i livet som vuxna om vi daddar med dem(vilket han nog tycker jag gör). Men den mentala bilden av att vi andra dricker varm choklad och hon står och tittar på känns så elak.

Men håller med om det du säger. Känner att många curlar, kanske även jag och sen rinner det över i en utskällning istället för de inte lyssnar på mig. Eller de lyssnar men det måste tjatas eller höjas rösten.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 19:06:41 följande:

Jag tycker inte du ska missunna de andra barnen bara pga av hennes uppförande. De andra har ju inte misskött sig? Varför ska de lila pga av henne? Detta gör ju även att din dotter ser att de andra får och kansle då får förståelse varför?

Tänkte mer köra ?det är för sent nu ändå? kortet med den stora(minsta fattar inte) då han ändå verkar ha glömt det och sen säga det blir imorgon istället och då kan hon få en chans till. Vill tillägga vi inte är helt hopplösa då de beter sig väldigt bra borta och på skola/dagis och vår äldsta är väldigt snäll och skötsam. Men jag personligen har märkt jag har svårt att veta vad som är rätt alltid i åldern 3-5 något. Och ett tålamod som tryter..
  • Anonym (Utmattad)
    Anonym (Biobonus) skrev 2018-10-29 19:12:39 följande:

Jag förstår din önskan att utnyttja tillfället till att lära henne kopplingen mellan uppförande och belöningar, eller uteblivna sådana, nu när det är något som verkar viktigt för henne. Tror du att hon verkligen kommer att förstå kopplingen så förklara att eftersom hon tramsade, spillde med flit och var retsam så blev du på så dåligt humör att du inte har lust längre att göra något trevligt för henne. Hon får göra något annat medan syskonen dricker choklad. Men då får du vara beredd på gråt och tandagnisslan från henne samt tvivel och dåligt samvete för dig... Och installera mer belysning! I vardagsrummet ska man inte behöva vara mörkrädd ; )

Haha! Där är belysning men så fort det blir mörkare ute vill hon inte vara ensam i vissa rum. Antar det är åldern för såhär mörkrädd har hon inte varit innan.

Hon är ett litet moln just nu som hatar detta hemmet för här är sååå tråkigt..

Men så funderar jag på detta med samvetet, kanske blir det dåligt för något i en känner att det är fel? Hon kommer oavsett inte få något idag som hon fortfarande beter sig. Sen känns det ju ändå viktigt att visa att alla bli inte straffade för hon beter sig. Hon verkar störa sig mer på att de ska få och inte hon så tror också det kan bli en morot till att bete sig istället för att hon inte bryr sig om konsekvensen lika mycket eftersom att ingen får då ändå.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 19:18:11 följande:

Ja. Det var menat mer som tankeställningar. Jag jobbar på förskola och möter mpnga olika individer. Man lär sig med tiden att hantera alla olika barn och jag lär mig fortfarande för alla barn är så olika. Vill bara ge dig tips om hur du kan tänka och att du inte ska känna dig elak. Det är en del av livet och uppväxten. Barn i den åldern testar mycket och det måste de då göra för det är en del av deras utveckling. Men då är det viktigt att du som förälder är där och stöttar och sätter gränser vid behov. Hur ska barnet annars lära sig vad som är rätt och fel?

Du låter vettig! Ska göra till andra barnen och mig själv nu. Hon verkar ha förstått och är än så länge lugn. Får se hur det blir när det är färdigt. Är min egen barndom som präglar mig tror jag, som gör mig velig och får lätt till dåligt samvete. Tack för alla tips och olika synvinklar ni bidragit med.
  • Anonym (Utmattad)
    Amla07 skrev 2018-10-29 19:22:55 följande:

Stå på dig, barnet tar konsekvensen av att uppföra sig illa och det är bra. Vi gör likadant hos oss. Bra att de andra fick choklad så att de inte straffades för trots-barnets uppförande.

Ja och hade jag gett henne nu hade hon ju aldrig lyssnat på en förvarning eller trott mig om jag i framtiden gav en konsekvens. Då hade jag verkligen förmedlat att tjata hjälper
  • Anonym (Utmattad)
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:07:00 följande:

Läskigt att så många vuxna tycker det är rimligt att en femåring ska bestraffas med att bli utan varm choklad medan syskonen får. Riktigt poängterar hur dåligt det kommer att kännas för FEMÅRINGEN när hon får titta på när de andra smaskar. Jag skulle kunna gå in på långa resonemang om utvecklingsnivåer, hjärnans funktioner hos en femåring. Förklara konsekvenser för barnets självkänsla och trygghet gentemot sina föräldrar etc etc av en sådan metod ... men jag förstår att den ansträngningen från min sida vore att kasta pärlor för svin.

Bidra gärna med din kunskap. Tycker du de andra barnen ska bli utan eller att hon också ska få? Är det så att du tycker att dra in på saker barnet vill ha vid dåligt beteende inte är bra alls? Vill på riktigt veta.

Hon blev ledsen men det var inte särskilt dramatiskt och hon gick och satte sig framför tecknat istället. Tycker ju självklart inte alls det är kul att behöva göra en sån sak men som någon nämnde, om jag i det läget inte håller vad jag sagt kommer mitt ord betyda noll framöver när jag försöker ge konsekvenser.
  • Anonym (Utmattad)
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:13:09 följande:

Viljestyrka är förövrigt något oerhört värdefullt som kan ta barnet långt i framtiden. Gäller att hjälpa henne kanalisera den i te försöka döda den med otäcka bestraffningar för att det ör bekvämare att ha ett fogligt barn.

Vad har viljestyrka med att bete sig illa att göra? Du själv verkar inte särskilt pedagogisk då du inte verkar vilja ge råd på riktigt utan bara kasta skit på någon som känner sig rådlös.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 20:25:06 följande:

Jodå utbildad förskollärare. Jag vet mycket väl hur en femåring fungerar. Barnet måste få konsekvenser för sitt beteende. Ja barnet kommer känna sig ledsen när den inte får dricka choklad. Tycker du man ska ge beröm/belöning för ett dåligt uppförande? Att inte ge barnet choklad till kvällen kan vara en konsekvens. Visst det finns många vägar att gå, men man måste göra det som fungerar för barnet och i detta fall kan det vara att just inteden här kvällen få dricka choklad.

Bidra gärna med din kunskap om femåringar hjärnor och berätta vad föräldern kan göra istället!

Ja precis. Om hon verkligen bryr sig borde hon utbilda oss istället för att förolämpa oss. Kanske är hon uppfostrad utan konsekvens ;)

Rådfrågade med en väninna som är lärare(utbildad och allt!;)) och hon tyckte precis som du. Och skrev under på att föräldrar som inte ger konsekvens och är väldigt känsliga för mycket gällande barnuppfostran ofta själva har barn som beter sig illa. Det stämmer även med exemplet jag känner till. Vi är inte elaka mot våra barn. Jag behövde råd här då jag inte fullföljt tidigare och kanske är det därför hon inte lyssnar...ja, oavsett blev det inte särskilt dramatiskt..
  • Anonym (Utmattad)
    amaliaj skrev 2018-10-29 20:25:30 följande:

Idag vägrade vår 7-åring komma till middagen. När hon inte kom struntade vi henne. Vi andra fyra, två tonåringar, maken och jag åt middag och hade trevligt ändå.

När lillasyster behagade dyka upp sa hon att maten var äcklig.

Vi orkar inte bråka med henne, men hon vinner ingen sympati heller. Konstaterade bara att om hon var sugen på något annat så fick hon väl fixa mat själv, sen gick alla. Barnet kan bre mackor... Inte så roligt att få göra det ensam i köket.

Hade vi satt hårt mot hårt och krävt att hon satt vid vordet så hade ALLA haft en usel middag precis som du beskriver. Förr eller senare kommer även den minsta att vilja vara med oss och ha trevligt. Tills dess kan hon äta mackor ifred.

En lång period klagade de stora så mycket på maten att jag i princip slutade erbjuda något annat än makaroner, mamma-scan och hamburgare. Jag sa som det var - jag är urless på att laga mat som alla bara tycker är skit och klagar på. Efter något halvår så var de grymt tacksamma varje gång de fick riktig hemlagad mat. Själv åt jag lunch ute på jobbet så jag led inte så värst, vilket jag sa åt dem också. Dom klagar ALDRIG på min mat nuförtiden

Att sätta gränser är att älska, men man behöver varken gapa eller skrika för det. Det räcker med att vara tydlig och konsekvent.

PS: Jag hade slutat lova varmchoklad i förväg, och jag hade inte straffat dom andra barnen för att ett barn betedde sig illa. DS

Du har nog inte läst tråden riktigt. Jag sa till henne att hon fick lämna bordet om hon inte sluta tramsa. Det handlade inte om att få henne att sitta och äta. Det handlade om att hon satt i system att fjanta sig vid bordet på senaste vilket triggar igång de andra barnen.

Och det var inte tanken att ta chokladen på kvällen om du hade läst allt, vi skulle gjort den direkt vi kom hem som mys för det var så kallt ute men upptäckte mjölken var slut när vi kom hem. Honest mistake.

Sen spelar det också roll vilket barn man har. Upplever ofta att folk med lugna barn säger det bara är att vara bestämd. Ja, med vår yngsta och äldsta funkar det ganska bra. Men inte med mellersta just nu. Men erkänner att jag inte alltid är konsekvent. Vilket jag försökte vara nu. Det är inte alltid lätt att vara förälder men vi gör vårt bästa och vi har härliga ungar även om de driver oss till vansinne ibland.
  • Anonym (Utmattad)
    Sirest01 skrev 2018-10-29 20:35:20 följande:

Jag tycker det är jättebra att du faktiskt vågar be om råd och tips. Du har ju fått många nu och kan ta till dig det som du känner passar dig och ditt barn. Man får testa sig fram lite.

Tack!

Jag är glad för råden jag fått. Vanligtvis på fl är det så mycket fördömande.
  • Anonym (Utmattad)
    Drottningen1970 skrev 2018-10-29 20:48:50 följande:

Var är du utbildad ? I Kongo 1972?

Alla barn vill lyckas och kan lyckas när de ges förutsättningar. Hos barn ska man förstärka gott beteende inte straffa bort oönskat beteende. Det är liksom en grundpelare i all aktuell barnpsykologi. Obegripligt att du inte har kunskap om detta.

Om barnet har ett oönskat beteende vid middagsbordet är det för att hon inte getts förutsättningarna som funkar för just henne. Middagen blir ett ställe för misslyckande och konflikt istället för trevlig samvaro och detta kommer att skapa ångest och eskalera uppförandet. Det som TS beskriver är inget direkt konstigt och skulle antagligen ha kunnat utsläckas rätt fort genom att ignoreras. Istället har man tagit en eskalerande konflikt som triggar beteendet. Tramsar och överdrivet spillande... tja.. jobbigt, men står knappast i relation till straffet som i praktiken innebär ett hot att man blir utesluten från familjegemenskapen. Det är ett väldigt starkt psykologiskt straff som utdelas till en liten femåring. Att bli utan choklad kanske inte låter som en big deal, men en femårings situation där hon utesluts medans familjen dricker choklad är betydelsen betydligt allvarligare och syftet är ju uppenbarligen att hon ska känna att om hon inte uppför sig på ett visst sätt så är hon inte välkommen i gemenskapen. Oerhört kraftfullt vapen mot en femåring som är totalt oproportionerligt i förhållande till brottet. Och hånleendet som TS beskriver är en oerhört vanlig stressreaktion hos barn som inte vet hur de ska ta sig ut en negativ situation de hamnat i... det borde ju du som utbildad pedagog kunna informera TS om..

Fast jag ser det inte alls som att hon blev utesluten från sammanhållningen då jag erbjöd henne att äta kvällsmat med oss fast att det inte blev någon choklad pga uppförandet. Hennes pappa satt heller inte med oss utan i vardagsrummet där hon satt både innan och efter så bilden du målar upp stämmer inte med hur det faktiskt såg ut här.

Sen kan jag hålla med om att det inte hade behövt bli så stort men jag blev så frustrerad då hon hållt på såhär senaste tiden vilket hon inte gjort innan. Jag har en rädsla att om jag bara låter det dåliga beteendet vara blir hon helt laglös(en gnutta skämt i det) och jag kan inte ha alla barn springandes vind för våg och kladda och göra som de vill för att undvika konflikt. De är inte 1 längre, och jag vet garanterat att barnen inte får bete sig så på förskolan.

Det kändes oavsett inte bra att göra och det är inget jag gjort innan så jag kommer försöka hitta andra sätt som känns bra i magen. Nu innan hon somnade sa hon att hon skulle ha choklad imorgon. Jag sa då att då vet du vad du ska göra. Hon röt tillbaka ?Jag måste inte säga det!?. Så hon har ju förstått. Frågan är ju om det var värt det..
  • Anonym (Utmattad)
    tankfull skrev 2018-10-30 10:51:40 följande:

Detta är skälet till att ditt barn beter sig dåligt: du hotar ofta om konsekvenser som aldrig infrias. Jag har aldrig behövt vara drastisk och dra in på saker eller straffa eftersom jag uppfostrar hela tiden, ända från början. Jobbigt och tjatigt men det ger resultat. Att göra punktinsatser och vara plötsligt sträng tror jag inte är lösningen. Man måste ta tag i allting hela tiden, prata och visa. 

Det blir alltså konsekvens regelbundet tex inte får ha iPad om man bankar med den eller om de slåss och väsnas får de befinna sig på sina rum istället. Jag har dock inte straffat på så sätt som igår. Har tyckt det känts elakt
  • Anonym (Utmattad)

Jag kan se hur det kan bli problematiskt att använda godsaker/mat som straff/belöning så det ska jag inte göra fler gånger.

Tänker också att hon kanske tramsar så för hon är väldigt trött efter en lång dag på förskolan så jag kanske får lätta på kraven lite. Och med det sagt inte på alla andras bekostnad såklart.

Det är väl tur man vågar skriva och be om råd, där man inte utger sig som en perfekt förälder, så man kan få tips, lära sig och växa i föräldraskapet?

Svar på tråden Ta bort något barnet vill ha?