amaliaj skrev 2018-10-29 20:25:30 följande:
Idag vägrade vår 7-åring komma till middagen. När hon inte kom struntade vi henne. Vi andra fyra, två tonåringar, maken och jag åt middag och hade trevligt ändå.
När lillasyster behagade dyka upp sa hon att maten var äcklig.
Vi orkar inte bråka med henne, men hon vinner ingen sympati heller. Konstaterade bara att om hon var sugen på något annat så fick hon väl fixa mat själv, sen gick alla. Barnet kan bre mackor... Inte så roligt att få göra det ensam i köket.
Hade vi satt hårt mot hårt och krävt att hon satt vid vordet så hade ALLA haft en usel middag precis som du beskriver. Förr eller senare kommer även den minsta att vilja vara med oss och ha trevligt. Tills dess kan hon äta mackor ifred.
En lång period klagade de stora så mycket på maten att jag i princip slutade erbjuda något annat än makaroner, mamma-scan och hamburgare. Jag sa som det var - jag är urless på att laga mat som alla bara tycker är skit och klagar på. Efter något halvår så var de grymt tacksamma varje gång de fick riktig hemlagad mat. Själv åt jag lunch ute på jobbet så jag led inte så värst, vilket jag sa åt dem också. Dom klagar ALDRIG på min mat nuförtiden
Att sätta gränser är att älska, men man behöver varken gapa eller skrika för det. Det räcker med att vara tydlig och konsekvent.
PS: Jag hade slutat lova varmchoklad i förväg, och jag hade inte straffat dom andra barnen för att ett barn betedde sig illa. DS
Du har nog inte läst tråden riktigt. Jag sa till henne att hon fick lämna bordet om hon inte sluta tramsa. Det handlade inte om att få henne att sitta och äta. Det handlade om att hon satt i system att fjanta sig vid bordet på senaste vilket triggar igång de andra barnen.
Och det var inte tanken att ta chokladen på kvällen om du hade läst allt, vi skulle gjort den direkt vi kom hem som mys för det var så kallt ute men upptäckte mjölken var slut när vi kom hem. Honest mistake.
Sen spelar det också roll vilket barn man har. Upplever ofta att folk med lugna barn säger det bara är att vara bestämd. Ja, med vår yngsta och äldsta funkar det ganska bra. Men inte med mellersta just nu. Men erkänner att jag inte alltid är konsekvent. Vilket jag försökte vara nu. Det är inte alltid lätt att vara förälder men vi gör vårt bästa och vi har härliga ungar även om de driver oss till vansinne ibland.