Inlägg från: sofiaelinviktoria |Visa alla inlägg
  • sofiaelinviktoria

BF juli 2019 - stannar på FL

Någon mer som har svårt att äta? Jag blir illamående när jag blir hungrig, och det var lika när jag väntade mina andra barn. Men den här gången har jag så himla svårt att äta! Kan vara sugen på något, men när jag väl äter det får jag kväljningar och mår illa. Det enda som funkar någorlunda är digestivekex, men det blir man ju inte vidare mätt på. Hur har ni andra det med illamåendet?

I övrigt stramar livmodern för jämnan, och tröttheten ska vi inte ens tala om... Är i v4+6 idag :)

• sofiaelinviktoria
    frökenBea skrev 2018-11-18 10:19:37 följande:

Hej!

Jag hoppar in här också.

Jag är 37 år. Har tre tjejer sen innan, 17, 15 & 8 år med en annan pappa.

Så nu väntar jag och sambon mitt fjärde och hans första barn :) så spännande!

Jag mår väl hyfsat. Men är så trött och frusen. Har varit i flera veckar, känt mig sjuk liksom.

Också lite lätt illamående lite hela tiden.

Gud vad den första tiden är dryg :/

Bf är enligt senaste mensen 19 juli.

Ja fy så frusen och trött jag varit sista veckan! Frossar trots tjocktröjor och raggsockor! Hoppas att det bara är tröttheten som gör att jag fryser, så det går över snart ????
  • sofiaelinviktoria
    Lestina skrev 2018-11-26 14:08:32 följande:

Måste bara få skriva av mig lite :) mår så galet illa! Om jag inte äter direkt mår jag illa.. om jag äter för mycket mår jag illa.. om jag inte äter tillräckligt mår jag illa... salt hjälper lite ibland men bara kort tid..

Sååååå nu har jag fått det ur mig, hahahah! Är så jobbigt att gå på jobbet och bita ihop, försöka inte visa något!

Samma här! Konstant illamående, särskilt när jag blir hungrig, men klarar inte att äta nästan nånting. Ibland är jag sugen på något speciellt när jag är på affärn, men när jag ska plocka fram och äta det hemma så har suget istället omvandlats till avsmak. Hemskt! Men är precis som för dig, salta saker funkar någorlunda, så lever på chips just nu...
  • sofiaelinviktoria

Ni som gjort eller kommer göra KUB, i vilken vecka tar ni blodprovet? Jag pratade med min barnmorska som sa att blodprovet endast kan tas mellan 9+0 till 9+4, och då är vi såklart bortresta, men nu när jag börjar kika runt så verkar det kunna tas mycket längre, ända fram tills ultraljudet? Hur ser det ut för er andra?

• sofiaelinviktoria
    Marie19 skrev 2018-12-03 18:21:20 följande:

[quote=79259230][quote-nick]sofiaelinviktoria skrev 2018-12-03 17:28:41 följande:[/quote-nick]Ni som gjort eller kommer göra KUB, i vilken vecka tar ni blodprovet? Jag pratade med min barnmorska som sa att blodprovet endast kan tas mellan 9+0 till 9+4, och då är vi såklart bortresta, men nu när jag börjar kika runt så verkar det kunna tas mycket längre, ända fram tills ultraljudet? Hur ser det ut för er andra?[/

Jag fått besked om att det är från och med 9+4 men gärna med någon mer dag marginal , så vi fick råd att göra 10+2 ca

Men vad konstigt att min bm säger att det inte går att göra senare än 9+4 då! Ska ringa imorrn och höra igen, vill ju gärna få det gjort och få en chans att se att det faktiskt är något därinne utan att behöva vänta på RUL.
  • sofiaelinviktoria

Måste få skriva av mig lite hos er som förstår...Vilken vecka. Mått skitdåligt vissa dagar, knappt kunnat äta och spytt så fort fel "doft" kommit smygande. Kylskåp (idag var det t.om. frysen!), rengöringsmedel, rök, ja vad som helst kan tydligen trigga igång det nu. På toppen av allt var familjen inblandad i en trafikolycka i tisdags påväg hem från helgerna i Norrland, tack och lov var det "bara" plåtskador på bilen som blev resultatet för oss, men det gick värre för de andra bilarna. Chocken och ångesten har verkligen vällt över mig senaste dagarna, ovanpå alla andra hormonsvängningar man har Skrikandes

Ibland tvivlar jag på att det ens finns nåt i magen, men samtidigt så mår jag så knäppt så nåt måste det ju vara. Har ultraljud för KUB nästa torsdag, galet nervös men längtar också!

Nåja, trevlig helg på er alla gravidkompisar =) 

• sofiaelinviktoria
    Ida3434 skrev 2019-01-08 10:42:11 följande:

Är i v 13 (12+2) och har fått så fruktansvärt ont i ryggen sista dagarna. Så pass att jag inte kan jobba. Är det inte lite tidigt att redan få ryggbesvär? 

Vid min förra grav, med andra barnet, kom ryggbesvären och foglossningen redan i vecka 9. Då jobbade jag som servitris och blev heltidssjukskriven från vecka 14, jag vaknade en morgon och tog mig inte ur sängen själv, helt sjukt. Livrädd att det skulle bli lika nu, men har kommit till 13+1 utan minsta känningar den här gången så hoppas att det dröjer ett tag till. 

Håller tummarna för dig att det bara är något tillfälligt som går över snart, det var oerhört jobbigt att vara så låst under så lång tid =/ 
  • sofiaelinviktoria
    Ida3434 skrev 2019-01-08 19:12:14 följande:
    usch vad jobbigt det låter, skönt att det verkar vara bättre denna graviditeten för dig.  Var du sjukskriven hela graviditeten från v 14? Tycker det känns lite bättre ikväll efter att ha gjort lite stretchövningar och fått ryggen masserad av sambon. Får se hur det känns imorgon. 
    Japp, heltidssjukskriven från vecka 14. Vissa dagar var det bättre så jag klarade av att göra saker här hemma, gå promenader osv, andra tog jag mig knappt ur sängen och att promenera till postlådan 50m bort var rena maratonloppet...

Skönt att det känns bättre med stretch och massage, jag hade även viss hjälp av sjukgymnast. Minns jag fick behandling med TENS då, den lindrade några dagar efter behandlingen. Den här graviditeten har jag fått ett häfte med övningar för att stärka bla ryggmusklerna fram till förlossningen, hoppas att det ska hjälpa en del =) 
  • sofiaelinviktoria
    Granskott skrev 2019-01-08 19:38:28 följande:

Hej allihop,

Hur mår ni? Jag är i vecka 12 nu och illamåendet och tröttheten är fortfarande påtaglig. Dock har jag börjat uppleva att det trycker på väldigt på urinblåsan nu. Jag går på toa minst 6 gånger per natt å nu ikväll har jag nog vart på toa 10 gånger. Kommer bara lite varje gång men det är som att den ligger så dumt till att så fort jag bara är aningens så blir jag akutkissnödig. Är det fler som upplever samma?

Illamåendet sitter i här med, vissa dagar kan jag knappt öppna kylen utan att spy =/ 
    Jag behöver inte kissa på nätterna än, men hade uvi innan jul och då fick jag springa stup i kvarten. Du kanske ska kolla upp så det inte är början på en sån? Jag har alltid självmedicinerat uvi hemma med sur dryck och persiljeavkok, men fick veta den här gången att uvi i samband med grav. kan vara farligt så var tvungen att ta till penicillin.
  • sofiaelinviktoria
    LiCh skrev 2019-01-09 09:31:24 följande:

Några frågor som jag funderat på, iom att det är första gången så vet man ju typ inget....

Har ni gravidförsäkringar? I så fall vilken? Bör man ha en?

Sedan läste jag på Bvc att de rekommenderas att man vaccinerar sig i mitten av graviditeten emot influensa då man har högre känslighet/mottaglighet för detta. Har ni gjort/tänkt göra det?

Alla dessa barnklubbar, libero, pampers osv är det lönt att gå med i nån sån eller är det "bara" reklam? (tänker på de som delar ut sån barnbox med lite gratisgrejor m.m.)

Jag har inte skaffat nån försäkring än, men vet att mitt bolag har gratis som sedan övergår i en barnförsäkring när barnet fötts. Men tror inte de börjar gälla försen efter vecka 20 nån gång, så ingen panik än.

Har inte vaccinerat mig med någon av de andra barnen (med första blev jag rekommenderad att vaccinera mig mot fågelinfluensan, men jag tyckte vaccinet var för osäkert så jag avstod) och kommer inte göra den här gången heller.

Jag var med i både Libero och pampers med de andra barnen, tycker väl inte att de där gratisboxarna är så mkt att hurra för, men man får en del rabattkuponger på blöjor senare som är användbara. Boxarna brukar innehålla små prover på olika produkter, kan iofs vara bra när man är förstagångsförälder att få prova olika innan man vet vad man gillar =) 
Svar på tråden BF juli 2019 - stannar på FL