Inlägg från: äldreochklokare |Visa alla inlägg
  • äldreochklokare

Vaf ska jag göra?

Det är familjerätten där ni kan samtala med hjälp av tredje part som du möjligen kan ta hjälp av men det är frivilligt att gå dit så vägrar hon så kommer du ingenstans med det, mer än att du visat din goda vilja till att lösa problemet. Det är dock allvarligt att hon inte håller ert avtal, det drabbar ju barnen om de ska missa en massa skola. 

En förälder som slutar kommunicera är skäl nog för att kontakta advokat, så du ska nog fundera över om det är det som måste till. Kanske skulle hon bli oroad bara över om du nämner att du funderar över det, och återgå till som det var innan? Annars tycker jag att du ska spara det du får i bevis av sms eller telefonsamtal och skriv alltid ner om barnen säger något med datum och försök få fram om det de säger är från mamman, så att du inte bara antar saker (det där med brinnande bilar tex, skulle ju inte behöva komma från henne utan vara något de sett på nyheterna tex, och då undrat om det händer på din ort) 

Sen har faktiskt du möjlighet att orosanmäla du också. Eftersom du sett en tydlig skillnad i mammans beteende och att hon tydligen inte "orkat" köra barnen till skolan, undrar man om det skett något i hennes liv som gör detta nya beteende, och det kan vara skäl nog för Soc att prata med henne igen

Sen undrar jag en sak (jag är lärare), vad hon angav som skäl till att ta ledigt från skolan en vecka. Med tanke på att de flesta skolor är ganska noga med att inte ge ledigt hur som helst plus att om ni har gemensam vårdnad brukar båda behöva skriva på ledighetsblanketten så undrar jag hur det där gick till? 
    Har du ringt skolans rektor och berättat att mamman mest inte "orkade" köra barnen till skolan? Det är ju väldigt allvarligt och skolan måste ta tag i detta så inte barnen börjar vara hemma mer och mer. Säg att du oroar dig mycket över hur barnen har det hos sin mamma eftersom hon slutat höra av sig och saker barnen säger tyder på att allt inte är som det brukat tidigare, hos mamma. Skolan kan göra anmälan om de anser att barnens skolgång plötsligt försämrats. 

Du ska inte skriva på om byte av skola om det inte gynnar barnen. Vänd dig till en advokat innan du går med på nåt sånt.  

Svar på tråden Vaf ska jag göra?