cosinus skrev 2018-10-26 14:02:32 följande:
Nu har jag inte någon egen erfarenhet från särskolan men däremot har en av mina föräldrar jobbat nästan hela sitt yrkesverksamma liv där. Dock med äldre barn än din son.
Men, min förälder menar på att det sociala är det absolut avgörande för om man ska flytta ett barn, och att de oftast klarar sig bättre i särskolan socialt.
Det finns ju särskolebarn som är inskriva i vanliga skolan, s k inkludering, det är typ det fulaste ord min förälder vet. Men många i din sons ålder är säkert inkluderade i vanlig skola än (eller saknar diagnos) och kommer som någon säger om något år när problemen växer sig för stora.
På högstadiet har det inte varit ovanligt att det tillkommit ett antal barn och där har min förälder ofta fått trösta föräldrar som ångrar sig bittert att de hållit kvar i vanliga skolan för länge. På särskolan har barnen äntligen hittat vänner på samma nivå och många har hållit kontakten långt efter de gått ut skolan.
Som någon skrev är det också skillnad på sär och träningsskola.
Så detta kravet att barnet att barnet ska ha en utvecklingsstörning är inte det avgörande (står tom i skollagen att särskolan är till för barn med utvecklingsstörning), man får inte sätta barn i särskolan om de inte uppfyller kraven nedan.
Det har kommit fram så många gånger i media hur barn har placerats i särskola pga de inte velat lägga resurser på barnen och det har visat sig att dessa inte hade någon utvecklingsstörning alls, utan var normalbegåvade.
Utredning om barnets behovHemkommunen fattar beslut om barnets behov av grundsärskola genom fyra fristående bedömningar:
pedagogisk bedömning av hur barnet kan nå skolans kunskapskrav
medicinsk bedömning av medicinska hinder för inlärning
social bedömning av sociala hinder för inlärning
psykologisk bedömning av barnets utvecklingsnivå.
Rätt att tacka ja eller nejInnan hemkommunen kan fatta beslutet att en elev ska börja i grundsärskolan måste båda vårdnadshavarna tacka ja till det. Om bara en av föräldrarna tackar ja är det inte möjligt för barnet att börja i grundsärskolan.
Om vårdnadshavarna tackar nej ska eleven gå i grundskolan. Då ska skolan ska se till att eleven får det stöd som han eller hon behöver.