• Anonym (farmor)

Flygbolag vägrar ansvar

Anonym (mor) skrev 2018-10-27 07:29:12 följande:
    Är du ensamstående och Thailändska? I så fall fattar jag varför du reser ensam med en bebis till Thailand när du är gravid och att det kanske inte är så enkelt och självklart borde du kunnat förutse?
    Ja, man undrar... jag förstår inte ens dem som åker charter med så små barn. Faktiskt inte dem som åker med barn yngre än skolåldern.
  • Anonym (farmor)
    MsFry skrev 2018-10-27 08:13:57 följande:
    Nu behöver ju inte något vara fel eller konstigt bara för att du inte förstår det. Det finns många skäl till att flyga (charter eller vad man nu flyger) med barn.
    Att flyga charter finns EN anledning till och det var charter jag hade en åsikt om.
    Att åka på charter med en bebis är för mig fullständigt obegripligt. Eller med småknattar som jag skrev tidigare.

Det handlar alltså om charter för att ytterligare förtydliga.
  • Anonym (farmor)
    MsFry skrev 2018-10-27 10:18:57 följande:
    Jag blir alltid så förvånad över att det finns folk som tror att barn på något sätt ska existera i någon form av konservburk fram tills de når en viss ålder. Då är det okej att ta fram dem i offentligheten och förvänta sig att de sköter sig exemplariskt. Tyvärr funkar det inte så.

Charterindustrins största målgrupp är just barnfamiljer så det känns lite som om det kanske är du som är i otakt?
    Nja, men man bör inte utsätta sina medmänniskor för gap och skrik och det kan undvikas. Speciellt på platser där det inte går att komma undan.

Det jag sett på mina många resor med charter är att det är pensionärerna som är den stora majoriteten.
    Är inte pensionär själv men har vuxna barn och reser så ofta jag kan, oftast i sällskap av mig själv.
  • Anonym (farmor)
    Virriga Vera skrev 2018-10-27 10:25:36 följande:
    Varför i hela världen ska man inte åka på charter med små barn?
    För att de inte har speciellt mycket ut av det?
    För att många ungar låter så förtvivlat att medresenärerna blir halvdöva om de inte (som jag) har med öronproppar i handbagaget?
  • Anonym (farmor)
    Limajo skrev 2018-10-27 10:39:33 följande:
    Jag har varit på charter med mina barn från 2 år och uppåt. De har älskat det. Inte har de stört på planet heller utom en gång då den ene blev ledsen vid landningen på grund av lock i öronen, men det tycker jag man kan ha överseende med, det har i alla fall jag när jag flyger.
    Kan säga så här... alla ungar är inte som dina.
    Och lite pip vid start och landning har jag absolut överseende med. Dock inte med illtjutande småttingar i 3-4 timmar. Eller knattar som trots tillsägelser inte slutar att sparka en i ryggen.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Eh?) skrev 2018-10-27 14:58:20 följande:
    Däremot är det enligt det sättet att resonera tydligen en bar?
    På långflygningar är det ju faktiskt precis vad det är, mer eller mindre.

Däremot borde de nekat honom att köpa mer när han började bli för full. Såvida han inte smygsöp på sin taxfree. Eller drack av sin stolgranne. Vad menar du att de i så fall skulle gjort? De kan ju inte gärna göra som på krogen och slänga ut honom.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Eh?) skrev 2018-10-27 15:34:52 följande:
    De har ett ansvar att se till att han inte dricker mer om han inte kan hantera sprit. Det är ju en potentiell livsfara för några hundra personer att ha ett rasande fyllo löst på ett flygplan. Det finns en anledning till att de kan vägra berusade passagerare att ens boarda planet.

Något som egentligen borde diskuteras är väl varför det serveras alkohol på flygplan i huvud taget. Det är dock en annan diskussion.
    Angående stycke ett håller jag fullständigt med dig.
    Jag misstänker ju att han smygsupit på taxfreespriten, det känns verkligen som att det ligger till så.

Jag har en bekant som var nära att bli vägrad ombordstigning på ett utrikesplan. Hon var rätt bra på snusen, jag var med på samma resa. Dock reste jag inte med henne. Så jag såg det hela.

Andra stycket däremot håller jag inte alls med. När man åker iväg på semester och har beställt mat så vill iallafall jag ha ett gott vin till maten. En gin och tonic och kanske en Baileys till kaffet. 
    En idé vore kanske att man hade någon form av begränsning hur mycket man får köpa?

Fast jag kan säga att jag har rest utrikes otaliga gånger och har inte en enda gång sett någon som varit odrägligt berusad. Aldrig.
    Glad i hatten, visst. Men inte mer än så.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Eh?) skrev 2018-10-27 16:34:59 följande:
    Jag har varit med om att passagerare blivit vägrade påstigning, en gång var det en man som skulle suttit bredvid mig och han var riktigt ordentligt berusad så jag var ju tacksam för att han inte fick åka med.

Jag vet inte hur vanligt det är med passagerare som ställer till med bråk och/eller farliga situationer på flyg pga alkohol men jag gissar att de farliga situationer som uppkommer gör det pga alkohol (eller andra droger). Personligen bryr jag mig inte ett dugg om alkohol på flyg men jag vill inte råka ut för obehagliga situationer för att andra inte kan handskas med det.

Jag flyger inte jätteofta, 5-6 ggr/år och det är sällan jag tycker folk dricker för mkt. Då är det enbart reguljärflyg.
    Ja, och det är helt i sin ordning att neka fulla personer ombordstigning.

Jag åker i stort sett bara charter och har som sagt aldrig sett något i klass med det som ts beskriver.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (X) skrev 2018-10-27 17:13:25 följande:
    Varför är det en bar men inte en lekplats?
    För att det serveras alkohol.
    För att en massa springande ungar är en säkerhetsrisk, plus att de är i vägen för flygvärdinnorna som redan har mycket begränsat utrymme. Är det så svårt att förstå?
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Eh?) skrev 2018-10-27 18:49:48 följande:
    En 9-månaders bebis springer med all säkerhet inte omkring.
    Nej, fast nu pratade jag rent generellt.
    I ts fall var det nog så att hennes krypande bebis och hon själv var i vägen.

Det går inte att ta över det lilla utrymme som finns på ett flygplan för att tillfredsställa en missnöjd unge.

Just därför anser jag att småbarnen inte bör flyga mer än yttterst nödvändigt. Vilket charter är. Och det är charter jag diskuterar även om det kanske inte var det ts använde sig av på sin resa.
  • Anonym (farmor)
    Anonym (Eh?) skrev 2018-10-27 19:28:52 följande:
    Nej gällande ersättning har jag redan ifrågasatt det jag också. Men jag ser fortfarande inte hur det blir TS problem och att folk reagerar med lite "skyll dig själv" för att hen reser med ett barn.
    Hen?
    Ts är en gravid kvinna.
  • Anonym (farmor)
    MsFry skrev 2018-10-27 22:49:28 följande:
    Är thailändare mer eller mindre störningståliga menar du? Eller vad är relevansen inatt ifrågasätta ts skäl till stt flyga? Ska man behöva förutse att man hamnar brevid en rasande alkis på flyget?
    Känner du mannen på flyget eller?
    Eftersom att du "vet" att han är vad du kallar för alkis?

Jag ursäktar inte hans beteende med huruvida han är sjuk eller inte vet nog varken du eller jag.
  • Anonym (farmor)
    MsFry skrev 2018-10-28 15:33:09 följande:
    Ja jag känner honom. Frågor på det?

Nä det gör jag sannolikt inte men om man blir så plakat på ett flygplan att man blir aggressiv och sedan arresterad väl på mark så kan man nog rätt lugnt anta att personen har någon form av problem med alkohol. Kände du att det var den springande punkten i mitt inlägg; ordet alkis?
    Ja, faktiskt.
    Jag tycker att det är äckligt nedsättande att använda det ordet om en sjuk människa.

Fast du kanske tycker att det är ok att säga neger också?
    Lika nedsättande om en människa som inte kan krypa ur sitt eget skinn för att passa in i en idiotisk norm.
  • Anonym (farmor)
    MsFry skrev 2018-10-28 19:24:34 följande:
    Men herregud, lägg av med att försöka kleta dina märkliga vanföreställningar på mig.
    Det räcker som svar. Tack så mycket.
Svar på tråden Flygbolag vägrar ansvar