• Anonym (Anonumius)

Ska barnvagnar ha företräde?

Om bussen är knökfull och en mamma med barnvagn vill gå på bussen, har den företräde så att några måste kliva av eller ska mamman vänta på nästa buss? Nästa buss kommer om 15 min.

• Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?
  • Anonym (jisses)
    Anonym (Anonumius) skrev 2018-10-24 13:04:49 följande:

Sedan står det ofta rollatorer på barnvagnsplatsen. Mkt irriterande. En bidragande orsak till att man inte kommer med också.

Du vet om att det inte är bara barnvagnsplats... Utan även plats för rullstolar, och rullatorer, eller för de som reser med stora väskor... De med rullator har PRECIS samma rätt till de platserna som dig med barnvagn! De enda som behöver flytta lite på sig (inte gå av men flytta sig åt sidan) är de med väskor. 
  • Anonym (Nina)

Ni som tycker att man ska undvika rusningstrafik, har ni tänkt på att även de med barnvagn är på väg till förskola och jobb?

• Kyss

Jag tror också det är såhär gällande rullstolar att folk visar en annan respekt för dem eftersom de inte kommer med en attityd att de ska köra på folk, världen snurrar inte kring dem mm. Den attityden har många småbarnsföräldrar, i synnerhet mammor. Hade ni inte haft den attityden (bara läs den här tråden där folk tänker köra på andra med barnvagnen) hade ni nog blivit annorlunda bemött. Jag hade absolut inte  gått av bussen om en mamma hade krävt på det viset, kanske om mamman ber snällt.

• Kyss
    Anonym (Nina) skrev 2018-10-24 14:25:41 följande:

Ni som tycker att man ska undvika rusningstrafik, har ni tänkt på att även de med barnvagn är på väg till förskola och jobb?

Jo absolut. Men de med barnvagn har inte mer rätt att nytja kollektivtrafiken än någon annan.
  • Duckan

Om så, får man planera med lite marginal om man vet med sig att bussen kan vara full.
    Förr om åren åkte jag stadsbuss till jobbet och det var alltid tjafs med alla vagnar som skulle på vid 9-tiden. Buss-chaffören fick mången gång ropa ut i högtalarna att det är det full är det fullt, inga vagnar i gångarna.
  • Mandel
    Anonym (Sofie) skrev 2018-10-24 13:56:18 följande:
    Men HUR kan man inte hålla med om att småbarn ska ha företräde? Herregud. Och att man betalar för tjänsten? Makalös dålig ursäkt till att inte kliva av och vänta på nästa buss för att mamman med ett litet barn ska få åka med.
    Fast varför är mammans tid viktigare än övriga resenärers och vad är man för förälder om man klär sitt barn så dåligt att det inte klarar av 10-15 min extra i en vagn/sulky?
    Och om det nu är vanligt förekommande så borde man väl vara förberedd på detta och ha en extra filt/regnskydd osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Sofie)
    Anonym (jisses) skrev 2018-10-24 14:25:33 följande:
    Du vet om att det inte är bara barnvagnsplats... Utan även plats för rullstolar, och rullatorer, eller för de som reser med stora väskor... De med rullator har PRECIS samma rätt till de platserna som dig med barnvagn! De enda som behöver flytta lite på sig (inte gå av men flytta sig åt sidan) är de med väskor. 
    Det är en barnvagnsplats. Jag har bett folk med rullator att flytta på sig många gånger, visst blir det sura miner, men det är en barnvagnsplats likväl.
  • Anonym (Sofie)

Ni som klagar på barnvagnar, varför är det ok för rullstolsburna personer att sitta på barnvagnsplatsen medan det blir ramaskri om man med barnvagn bokar rulllstolsplats på ex tåg?

• Anonym (Tessa)

Klart att de som är påväg till jobbet inte ska gå av för att en föräldraledig mamma ska komma i tid till sin fikaträff. Barn och mammor mår bra av frisk luft. Om det är mer än 20 minus så skulle jag ge en barnvagn företräde men inte annars. 

• Anonym (blå)

Om jag inte har superbråttom skulle jag kunna tänka mig attavstå min plats för både äldre, barnvagnar och handikappade men om en frisk människa med barnvagn förväntar sig att jag ska lämna plats och kräver det så har jag inte det minsta lust

Men jag har svårare för friska vuxna människor som inte kan resa sig för barn eller gamla, dom som jag har sett resa sig mest har varit ungdomar eller invandrare

Svar på tråden Ska barnvagnar ha företräde?