Inlägg från: närkommertrean |Visa alla inlägg
  • närkommertrean

Bf Juli 2019

Jag plussade idag på bim-2 och har bf den 12 juli om allt går som det ska! :)

Jag fick mf i v 7 i början av april och det här var vårt åttonde försök sedan dess. Sen ett par år tillbaka har jag haft mycket problem med mellanblödningar men ingen läkare/gynekolog har hittat någon orsak till blödningarna mer än att det är hormonellt. Blödningarna tillsammans med att jag haft två mf gör att jag fått Lutinus utskrivet som jag ska börja ta idag och sedan hela första trimestern för att förhoppningsvis undvika att den här graviditeten också slutar med mf. Nästa vecka ska jag boka vul i v 8 för jag vill inte boka tid på mvc för än jag vet att hjärtat slår. Jag vill inte behöva avboka en tid hos bm pga mf en gång till.

Det här blir mitt och min mans tredje barn. Vi har två pojkar sedan tidigare som är 5 och 2 år. De är födda i juni och juli och den här lilla knodden föds med största sannolikhet mellan deras födelsedagar. :)

• närkommertrean
    Albis skrev 2018-11-02 15:59:31 följande:

Halloj! Plussade idag bim-4 och enligt app är bf 15 juli. Är 25, fyller 26 imorgon (bästa födelsedagspresenten!!) och är vårt första barn om allt går som det ska ????. Tror knappt det är sant, har plågsam endometrios och var inställd på att detta skulle ta lång tid. Har rätt ont, som hugg, i magen och sååå ömma, stenhårda bröst. Är så lyckliga! Förstår att första vul borde kunna göras vecka 6-7, ska skriva några mödravård nästa vecka. Någon annan Stockholms-bo här?

Stort grattis till er alla andra????

Grattis! Jag bor också i Stockholm. :) Vänta till v 8 med vul för då kommer du säkert se ett hjärta slå om allt går som det ska. Innan dess kan det vara svårt att se hjärtat, t ex beroende på hur bra ul-maskinen är, och det skapar bara onödig oro. Tidiga vul brukar man dock få bekosta själv, ibland även göra privat, om det inte finns någon medicinsk orsak. I Stockholm får dock alla som vill göra kub-ul i v 13-14.
  • närkommertrean
    Älskadelillaliv skrev 2018-11-04 20:36:19 följande:

Hoppas vi får följa varandra hela vägen nu. 

Vilka ska göra tidigt UL?

Jag ska göra i v 8 eftersom jag har mf och mycket mellanblödningar i bagaget så nu tar jag hormoner två gånger om dagen för att minska risken för mf. Då får vi se om hormonerna hjälpt, om graviditeten är normal och hjärtat slår. Gjorde vul i v 9 med mitt andra barn men det var för att jag fick en blödning. Annars hade jag inte gjort det då jag egentligen tycker att tidiga vul bara ökar oron. Där och då när man gör det och allt ser bra ut blir man ju lugn men dagen efter är man (iaf jag) minst lika orolig igen eftersom det lika gärna kan gå fel då. Jag kanske låter negativ men jag är nog lite färgad av mina mf och vågar inte hoppas för mycket. Känner samma inför gravtest med veckoindikator. I min senaste graviditet fick jag 3+ och kände mig så glad och började släppa lite på oron och dagen efter började jag blöda och fick mf...
  • närkommertrean
    Albis skrev 2018-11-04 20:58:16 följande:

Åh vad tufft för dig, vad är det för hormoner du äter? Något du fått utskrivet eller receptfritt?

Har också bokat tid för tidigt ul i vecka 8. Nojar och är orolig, är min första graviditet, går och känner av allt och tagit flera tester efter jag plussade. Har endometrios och är van med smärta men känner liksom av allt nu..försöker tänka att jag inte kan göra så mycket mer än det jag redan gör och får hålla tummarna att det går bra.

Det har jag fått på recept av gynekologen jag går hos för mina mellanblödningar. De gör så att inte slemhinnan ska börja släppa vilket den har gjort tidigare vilket har orsakat mina mellanblödningar.

Tyvärr är ju det negativa med att bli gravid att man för resten av sitt liv kommer vara orolig. Först för mf, sen att nåt är fel med barnet, att förlossningen inte ska gå bra, plötslig spädbarnsdöd, att de ska sätta i halsen, ramla ner från klätterställningen, springa ut i gatan, inte få några kompisar, träffa fel kompisar och börja knarka, träffa nåt psyko till pojkvän-/flickvän osv osv i all oändlighet! Man måste acceptera att den där oron alltid kommer finnas där och gnaga annars blir man knäpp. Det allra mesta av det man oroar sig för är sådant som är svårt att styra över utan man får göra vad man kan. Inte dricka/röka/snusa under graviditeten, lära barnet gå ner för trappor på mage med fötterna först när det är litet, hålla handen när man går över gatan, ha hjälm när de cyklar, bälte på i bilen och sen hoppas på det bästa.
  • närkommertrean
    MammaPolly skrev 2018-11-13 13:04:23 följande:

Finns det anledning till ul? Eller är det rutin? Har ingen aning om hur det står till med ul här i sthlm nu...

När jag väntat mina äldre barn har det aldrig varit prat om annat än rul i mitten av graviditeten... det var ett par år sen så det kan ha ändrats...

I Stockholm erbjuds alla att göra kub och då ingår ett ul i v 13, 14 typ. Vill man göra ul tidigare än så brukar man få göra det privat och betala själv. Vissa får tidiga vul av olika medicinska orsaker. Med mitt andra barn fick jag vul i v 8 och v 10 pga blödningar. Den här gången kommer jag få vul nån gång i v 8-10 då jag har haft mf tidigare och innan den här graviditeten har jag haft mycket mellanblödningar så jag tar Lutinus för att minska risken för ytterligare ett mf. Så min gyn vill se att hormonerna hjälper, att hjärtat slår och att jag är så långt gången som jag borde vara.
Svar på tråden Bf Juli 2019