Min svärmor lägger sig i för mycket om bebisen
Min svärmor har alltid varit kritisk till mig och kommit med små spydiga kommentarer, sen vi fick barn har det bara blivit värre.
Bebisen är 2 månader och jag har alltid ammat fritt, vilket resulterat i en glad bebisen som i princip aldrig är gnällig/skrikig. När vi är hos svärföräldrarna och svärmor håller bebisen och hon gör hungerstäcken säger jag ?nu är hon hungrig? (kan vara 1-3 timmar sen hon åt senast). Då säger svärmor att hon ska hämta nappen så att bebisen ?håller sig lite längre? bara så att hon kan ha kvar bebisen?!?! Bebisen vill inte ens ha napp! Bebisen föddes med för låg vikt och i början skulle vi mata minst var 3e timme, hon har nu gått upp jättebra i vikt.
Min man däremot var undernärd och blev jättesjuk när han var bebis för att svärmor inte matade honom på natten (gav bara napp), från nyfödd. Så uppenbarligen borde hon fatta att det är bättre att mata hungrig bebis??
Svärmor vill även gå och väcka bebisen när hon sovit för länge (45 min är visst ?för länge?), och respekterar inte när jag säger att bebisen varit vaken länge och behöver sova nu (blir jättesvår att natta på kvällen pga sömnbristen på dagen). HON vill ju umgås då och tycker inte bebisen ser trött ut.
Har tagit upp det med min man men han har aldrig klippt sin egen navelsträng och säger aldrig emot sin mamma. Så jag måste säga emot henne, vilket gör henne ännu mer kritisk till mig. Detta gör att jag vill inte åka till dem längre! Vad gör man?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-22 11:02
Tack för all hjälp! Ja, steg 1 är ett allvarligt snack med mannen. Bra synvinkel att självklart vill man att barnet ska få en bra relation till sin farmor, lätt att glömma detta när man har full fokus på bebisen. Tror också på att redan nu vara tydlig med att det är vi som bestämmer för att alla fall försöka undvika andra framtida konflikter (mat, passning mm). Ja, i värsta fall är det väll bara att bita i det sura äpplet och själv säga till svärmor en gång ordentligt och hoppas att det sätter sig då! Tack