• Anonym (Förvirrad)

Vilken åldersskillnad är ok?

Det är så att jag blivit kär i en 17år äldre man. Han är 50, jag 33.

Vi är båda singlar och har ett jobbigt förhållande bakom sig. Mitt ex misshandlade mig och hans ex var otrogen. Nu är vi båda less på att vara ensamma.

Han är fin mot mina barn på 3 och 4 år och de gillar honom. Vi trivs väldigt bra ihop. Jag tror att känslorna är besvarade.

Men är 17 år ok skillnad? Just nu känns det ok.Men tankarna på framtiden snurrar. Jag har svårt att se mig själv som änka i 17 år. Jag har svårt att se honom gå i pension 17 år före mig. Orkar han med mina barn vid den åldern? Orkar han med dem som tonåringar? Vad ska folk tycka?

• Svar på tråden Vilken åldersskillnad är ok?
  • Anonym (KÖR bara)

Jag känner spontant att du tänker för mycket, KÖR bara. Det kanske tar slut ändå om 5 år och då har du iaf upplevt 5 år av kärlek. Tänk inte så mycket på framtiden, vi vet inget om det som händer då. 

Kärlek ska man inte tacka nej till, KÖR bara KÖR säger jag. 

• Anonym (Gere)

Kärlek och knulla har ingen ålderskillnad

• Anonym (Men oj.)

fasiken det här känns lustigt..

Jag har nyss avslutat ett litet förhållande med en 50 åring, just av orsaken att han träffat en tjej som var i 30-års åldern.
    Han och jag har bara strulat och absolut inget seriöst så.
    Dock är han en player av högsta rang så jag har lärt mig honom och hur han funkar.
    Han har Sveriges största bekräftelsebehov och ser bra ut, tyvärr en aning för liten hjärna.

Det beror på hans avsikter, är han ärlig med dig eller känner du nån konstig magkänsla.

Det som var lustigt med honom var att han tyckte vi skulle träffas och hoppa i säng och jag bara skojade med honom och sa att jag trodde han dejtade då vi inte hade hörts av på nån dag och då berättar han att han hade börjat dejta med en tjej.. men ville alltså hoppa i säng med mig samtidigt.
    Jag sa åt honom att det är väl bättre att han hoppar i säng med sin nya dejt istället för mig och jag undrade hur han tänkte.
    Han berättade att han velade och är livrädd att hon ska bli för på och han ville ha sitt Space.. 
    så ett råd.. dejta honom men kolla upp hans beteende först.
    kolla mönster på sociala medier osv? 
    nu är inte alla rövhål, men helt ärligt.. tror ålderskillnaden kommer visa sig sen. 

• Anonym (Ålder)

Jag och min man har den ålderskillnaden och är i samma ålder. Vi har barn ihop, väntar ett till nu. Vi har aldrig diskuterat åldersskillnaden och ingen har brytt sig. Eller väldigt sällan någon kommenterar någonting om detta. 

• Anonym (Men oj.)
    Anonym (Anonym gubbe) skrev 2018-10-24 18:57:14 följande:

50åringen vill knulla en ung tjej, därför är han så treclig, han kan alla knep. ????

Det är bättre att skaffa en man mellan 28 och 35 år, skaffa flera barn eller måste du ha ett förhållande till vilket pris som helst. +/- 5år är lagom...

Ja vet du, tippar lite på att det är det som du säger.
    Nån form av gubb kris!
  • Anonym (Samma här)

Han är 18 år äldre än mig. Han har barn sedan tidigare jag har valt att avstå (pga psykisk ohälsa).

Det är väl inte idealiskt, men han är ju den åldern han är. Han är inte utbytbar. 

• Daimler

Du ska fånga dagen och leva livet. särskild efter din fd förhållande. tänk inte om 25 år ? tänk vad du få idag. du vet inte vad som händer om 25 år? lever vi eller jorden går under. lev livet? utan ångest ? du lever för dig själv inte för andra.

• Anonym (Erika)

Skiter fullständigt i ålder! Min sambo är 48 och jag 20. Aldrig haft något förhållande som ens varit i närheten så bra! Han säger det samma. 
    Klart att det blivit vissa reaktioner men det skiter jag fullständigt i. Jag tänker leva mitt liv som JAG VILL! Inte som nån annan vill, tycker eller tänker.

• Anonym (man51)

Ålder är bara en siffra... eller nått...

Jag är man, är 51, men tänker jag tillbaka så känner jag mig inte en dag äldre än "40".

Sen beror det väl på vad du (TS) vill för framtiden. Vill du ha fler barn? Eller  "räcker" det med att känna kärlek, gemenskap.

Så här, jag är skild sedan drygt ett år. Har träffat en ny kvinna sedan ett par månader. Jag här helt klar med barn, utifrån att skaffa fler, även hon. Är också tämligen klar med "småbarnsåren", då mina egna är "unga vuxna", varav två är utflugna. Även hon.

Är ni kära. Fint. Gillar han dina barn. Fint. Gillar barnen honom. Fint. Är ni båda nöjda och överens om hur ni vill leva framåt, i det korta och i ett längre perspektiv. Fint. Då tycker jag inte att du ska nojja dig över hur ser livet ut om 5år, 10år, 15år.

Visst, det finns ju gott om äldre (främst män!?) som skaffar en yngre flickvän, kanske skaffar "nya" barn. Som gör att de håller sig "yngre"... kanske för att de "måste", för att behålla sin unga flickvän, för att hänga med i "ungarnas tempo". Flört

• Anonym (Samma här)

Ni/vi som har lite äldre män...finns det en oro att han skall dö hos er? Min pappa var inte mycket äldre än min man när han dog, och hade mycket samma fysiska problem, övervikt, stor mage, prediabetisk, dåliga blodvärden. Stress, fru och 2 döttrar med borderline vilket säkert påverkade. Min man har bara fru med borderline (jag) men hans dotter är helt normal.

Många män dör i 50års åldern av sånt. Så jag tränar med honom, sköter hans diet (han fuskar ibland) så nu har han inte mage, är ej prediabetisk osv. längre. Den ångesten har släppt hos mig nu men den var rätt stark ett tag.  

• Anonym (Natalie)

Det skiljde 20 år mellan min mormor och morfar, mamma sa att hon inte minns att de var som ett par, sov i olika rum osv. Han gick bort ungefär 15 år innan henne. 

Det kan säkert funka men det är ju ganska stor ålderskillnad så kan bli jobbigt när man blir äldre också. Men beror såklart också på hur bra han tar hand om sig själv och hur frisk han är, man vet ju aldrig , han kanske lever tills han är 100.

Har han också barn? Om inte , vill han ha barn? Vill du ha fler? Om han inte har egna barn är väl mer det ett problem isåfall, jag skulle inte känna mig bekväm med att nån kille tog hand om mina små barn utan att få några egna barn.. Jag hade två barn när jag träffade min nuvarande partner (var lika gammal som du), han hade inga egna men nu väntar vi vårt andra gemensamma. Skulle jag bli singel igen skulle jag vilja träffa någon som också har barn sen innan och är klar.

Men om han redan har barn är det ju inget problem.  

• Anonym (Natalie)
    Anonym (Natalie) skrev 2024-10-09 10:28:31 följande:

Det skiljde 20 år mellan min mormor och morfar, mamma sa att hon inte minns att de var som ett par, sov i olika rum osv. Han gick bort ungefär 15 år innan henne. 

Det kan säkert funka men det är ju ganska stor ålderskillnad så kan bli jobbigt när man blir äldre också. Men beror såklart också på hur bra han tar hand om sig själv och hur frisk han är, man vet ju aldrig , han kanske lever tills han är 100.

Har han också barn? Om inte , vill han ha barn? Vill du ha fler? Om han inte har egna barn är väl mer det ett problem isåfall, jag skulle inte känna mig bekväm med att nån kille tog hand om mina små barn utan att få några egna barn.. Jag hade två barn när jag träffade min nuvarande partner (var lika gammal som du), han hade inga egna men nu väntar vi vårt andra gemensamma. Skulle jag bli singel igen skulle jag vilja träffa någon som också har barn sen innan och är klar.

Men om han redan har barn är det ju inget problem.  

Oj såg att det var en gammal tråd 
  • Anonym (AB)

Om man utgår från vad andra tycker, vad som är socialt accepterat, finns det en riktlinje om att ålder på den äldre delat med två och sedan plus 8 anses vara ok ålder att vara tillsammans med. Blir skillnaden större, så anser omgivningen att det är fel (oavsett vad de säger).
    Som ex en 18-åring kan dejta en 17-åring (8 plus 18/2 = 17), en 20-åring kan umgås med en 18-åring (8 plus 20/2 = 18) eller en 50-åring kan vara tillsammans med en 33-årig (8 plus 50/2)... som i TS fall... det väcker inte ont blod hos så många i omgivningen.

Sedan är det ju en helt annan aspekt när det gäller gemensamma intressen, musiksmak, syn på barnförskaffande, syn på livet i övrigt och vad som händer vid stor åldersskillnad när den ena partnern blir gammal och sjuk medan den yngre kanske fortfarande är mitt i livet. Handlar det om äkta kärlek, kanske det kan fungera, men om det mest handlar om sex... not so much.

Svar på tråden Vilken åldersskillnad är ok?