• Ignoramus

Är alla vaginala förlossningar magiska

Vill bara inflika att jag fick brickan efter uppvaket (planerat snitt). Och att typ 98% av alla kvinnor jag känner som fått barn vaginalt har blivit mer eller mindre traumatiserade och/eller skadade av det. Många gånger har förlossningen varit den enda anledningen till att det inte blev några syskon.

• Ignoramus

Kloka ord!

Anonym (maria) skrev 2018-10-23 15:48:55 följande:

Jag har genomgått en vaginal förlossning och ett planerat kejsarsnitt. Jag upplevde aldrig den vaginal förlossningen som magisk men inte heller särskilt traumatisk utöver att den var väldigt långdragen. Tyvärr fick jag problem efteråt och har fått ett väldigt dåligt bemötande och dålig (obefintlig) vård och ville därför inte föda vaginalt i gen av rädsla för att förvärra mina problem. Snittet var fantastiskt. Lugnt och sansat och både jag och barn mådde mycket bättre efteråt än efter min vaginala förlossning. 

Men det är ju så individuellt det där och något av ett lotteri hur det kommer gå, vad man än väljer. Du måste själv kunna leva med ditt beslut om du får komplikationer. Jag resonerade så att jag skulle få svårt att hantera förvärrade fysiska problem, både fysiskt och psykiskt, efter ännu en vaginal förlossning. Jag vet ju också nu hur dålig kvinnosjukvården när man inte spontanläker efter graviditet/förlossning och ville inte ta risken. Jag tänkte att om jag får komplikationer av mitt snitt så kommer jag ändå kunna hantera det psykiskt och tänka att jag ändå gjort det val som kändes rätt för mig och att jag gjort det väl inläst på de risker som finns.

Svar på tråden Är alla vaginala förlossningar magiska