Är alla vaginala förlossningar magiska
Hej!
Jag vet, alla upplever inte perfekta vaginala förlossningar. Jag är en av dom. Min dotter föddes efter 43 timmar med akut kejsarsnitt (10 cm öppen och försökte krysta ut henne. Blir sugklocka eller snitt sa dom, men dom ville inte ta sugklocka pga stor risk för skador för mig - vilket jag är tacksam för). Nu 2 år senare och det är fortfarande en öm punkt - att inte ha lyckats med det mest naturliga i världen (nej jag tycker egentligen inte så, men så låter det ofta). Ingen bricka med svensk flagga, ensam i 3 timmar på uppvak och all smärta som följde efter två dygn att värkarbete och sedan ett kejsarsnitt. Infektion i livmodern (ej pga snitt) och lång sjukhusvistelse. Och förlossningsdepressionen som följde.
Nu är jag gravid igen och jag vill absolut inte gå igenom ytterligare en kaotisk och traumatiserande förlossning. Därför överväger jag starkt planerat kejsarsnitt. En vaginal förlossning skulle ju kunna bli helt problemfri och fantastisk - men det finns inga garantier. Och jag vill känna kontroll denna gång.
Men det gnager ändå, det där att gå miste om en magisk vaginal förlossning. Vad säger ni som upplevt båda? Vad är skillnaden när bebisen kommer ut? Vad är det som gör en vaginal förlossning så fantastisk?