Inlägg från: karlssonundetaket |Visa alla inlägg
  • karlssonundetaket

föräldrapenning utländsk medborgare

Hej!

Om jag som svensk man, skriven i Sverige, får barn med en kvinna som är medborgare i ett land utanför EU, hur blir det då med föräldrapenning? Vi kommer antagligen att föda barnet utomlands. Som det ser ut just nu har vi inga planer på at bosätta oss i Sverige tillsammans utan vill bo i kvinnans hemland. Som jag förstår det har jag rätt till föräldrapenning om barnet skriver in sig som boende i Sverige. Skulle jag då ha rätt till alla 480 dagarna, eller bara de dagar som jag själv skulle ha rätt till, d.v.s. exklusive de dagar som kvinnan skulle behövt ta ut om hon var svensk eller skriven i Sverige? 

Om jag hypotetiskt skriver in mig och barnet i Sverige och sedan väljer att åka tillbaka till mammans hemland, vad gäller då? Som jag förstår det så har jag rätt att vara utomlands i sex månader när jag får föräldrapenning. Kontrolleras det på något sätt att vi inte är i Sverige? Vi kommer, som jag förstår det, att bli kallade till BVC-kontroller. Kan man avstå från att gå på dem om man är utomlands?

Jag ska ringa FK imorgon, men om någon har erfarenheter av liknande situationer skulle jag uppskatta alla information ni dela med er av. 

Hälsningar

• Svar på tråden föräldrapenning utländsk medborgare
  • karlssonundetaket

Jag är skriven i Sverige och är student. Lura systemet vill jag inte göra. Det står tydligt på FK:s hemsida att man får resa i sex månader utanför EU och fortfarande ha föräldrapenning. 

Svar på tråden föräldrapenning utländsk medborgare