• Fröken W

Ultraljud för att datumbestämma

Hej!

Jag har oregelbunden mens med långa cykler, 34-60 dagar brukar det vara. Jag har fått positivt graviditetstest och skulle såklart vilja veta hur långt in i graviditeten jag är.

Vid min förra graviditet fick jag bf 6 september, efter rul 19 sep. barnet föddes sedan 28 sep. Så första datumet jag fick var ju väldigt långt ifrån eftersom

barnmorskan ?envisades? med att räkna på 28 dagars menscykel. Denna graviditet skulle jag vilja kunna följa utvecklingen från där den faktiskt är, inte flera veckor före hela tiden.

Är det någon som fått göra ultraljud tidigt i graviditeten för att fastställa graviditetslängd? Vilken region/stad bor ni i?

• Svar på tråden Ultraljud för att datumbestämma
  • neaaaak

Aldrig hört någon nekats det . Har flera vönner som haft dålig koll även jag själv då jag hade p-stav i. Var inga problem med att få ett vul då :) bor i Södermanlands län

• Jag är bara jag

Om man har så oregelbunden mens får man stå på sig rätt bra inför stelbenta barnmorskor som alltid räknar med 28 dagars cykler! Det kan ju bli ju väldigt missvisande annars. En bekant fick ett b.f-datum som inte stämde med vad hon själv tyckte och mycket riktigt var barnet överburet när han väl föddes. Det kan ju gå åt andra håller också så därför bör man göra åtminstone några VUL/UL för lite säkrare datum.

• Aducia

Om man har sån oregelbunden mens så bör du få ett ultraljud för att försöka fastställa men om du inte får det så fastställs det ju ändå vid KUB om du väljer att göra det.

Men jag hade absolut försökt få till en ultraljud och förklara. För det är inte alls ovanligt. Om du mot förmodan inte får något så boka in ett privat och gå sedan till BM och berätta det att jag är i denna veckan. För det är viktigt att veta att du gör t.ex. RUL i rätt vecka :)

Lyckaa till

BF 21/1-2019 ///// MF 6/4 2017 - Vecka 7 (6+4)
  • Fröken W

Tack för era ord. Känner mig lite mer peppad att våga ligga på lite om barnmorskan skulle säga nej.

Jag hade inte tänkt göra kub men gör det ifall jag inte får tidigt ultraljud.

Tar gärna emot fler erfarenheter och tankar! :)

• AnnaB90

Hej! Jag har tyvärr inte svar på din fråga men undrar om du möjligtvis är samma Fröken W som jag skrev med för några år sedan? Vi delade samma barnlängtan och jag vet att du (om du är den jag tror) fick ett efterlängtat plus! Och tyvärr tappade vi nog kontakten pga att jag var dålig på att svara :/ Känner du igen mitt alias? :) Stort grattis till din nya graviditet!

• Fröken W
    AnnaB90 skrev 2018-10-20 19:13:09 följande:

Hej! Jag har tyvärr inte svar på din fråga men undrar om du möjligtvis är samma Fröken W som jag skrev med för några år sedan? Vi delade samma barnlängtan och jag vet att du (om du är den jag tror) fick ett efterlängtat plus! Och tyvärr tappade vi nog kontakten pga att jag var dålig på att svara :/ Känner du igen mitt alias? :) Stort grattis till din nya graviditet!

Hej!

Ja, det låter bekant. Kul att höra av dig! Hur är det med dig? Tack...tror dessvärre att det är missfall på g :(
  • AnnaB90
    Fröken W skrev 2018-10-20 21:43:46 följande:

Hej!

Ja, det låter bekant. Kul att höra av dig! Hur är det med dig? Tack...tror dessvärre att det är missfall på g :(

Roligt att det stämde! Hur gammal är din förstfödda nu? :)

Usch så tråkigt om det blir missfall, håller tummarna för dig att det inte blir så! Varför misstänker du missfall? :(

Tack det är bra med mig, jag blev mamma till en underbar pojke i augusti. Dock i en ny relation än den jag var i när du och jag hade kontakt :) Bebisen var så efterlängtad.

Hur är det med dig och din lilla familj? Du har en liten vovve också väl? :)
  • Fröken W
    AnnaB90 skrev 2018-10-21 08:17:31 följande:

Roligt att det stämde! Hur gammal är din förstfödda nu? :)

Usch så tråkigt om det blir missfall, håller tummarna för dig att det inte blir så! Varför misstänker du missfall? :(

Tack det är bra med mig, jag blev mamma till en underbar pojke i augusti. Dock i en ny relation än den jag var i när du och jag hade kontakt :) Bebisen var så efterlängtad.

Hur är det med dig och din lilla familj? Du har en liten vovve också väl? :)

Vår dotter är 2 år nu, föddes i september 2016.

Grattis till bebisen! Går det bra?

Vilket minne du har. Det stämmer att vi har en hund också. Familjelivet rullar på, dottern började på förskola i augusti så nu kändes det perfekt att utöka familjen. Men jag tror inte att det blir något av denna graviditet. Det kom lite blod när jag var på toaletten igår eftermiddag, bara på pappret. Ca en timme senare kom det blod i toaletten, som mens. En stund efter det började jag känna av mensvärksliknande smärta i magen. Den har hållt i sig under natten och blödningen har fortsatt. Det kommer inte så jättemycket i bindan men när jag går på toaletten så kommer det mycket. Igår kväll var det även små små klumpar på pappret. Sorry för detaljerad info. Har inte haft mf tidigare men det här kan inte vara normalt. Så ledsen nu.
  • AnnaB90
    Fröken W skrev 2018-10-21 09:10:07 följande:

Vår dotter är 2 år nu, föddes i september 2016.

Grattis till bebisen! Går det bra?

Vilket minne du har. Det stämmer att vi har en hund också. Familjelivet rullar på, dottern började på förskola i augusti så nu kändes det perfekt att utöka familjen. Men jag tror inte att det blir något av denna graviditet. Det kom lite blod när jag var på toaletten igår eftermiddag, bara på pappret. Ca en timme senare kom det blod i toaletten, som mens. En stund efter det började jag känna av mensvärksliknande smärta i magen. Den har hållt i sig under natten och blödningen har fortsatt. Det kommer inte så jättemycket i bindan men när jag går på toaletten så kommer det mycket. Igår kväll var det även små små klumpar på pappret. Sorry för detaljerad info. Har inte haft mf tidigare men det här kan inte vara normalt. Så ledsen nu.

Åh, har hon redan hunnit bli så stor! Tiden går! Grattis till henne, så här långt i efterskott :)

Har du fått arbete på närmre håll eller du pendlar fortfarande? Du kanske precis har börjat jobba igen?

Vår gosse har haft mycket magont nu i början så det har varit kämpigt och är fortfarande. Men annars är det såklart underbart! Är så glad att ha fått uppleva en graviditet och att ha blivit just hans mamma, det är fantastiskt. Och en liten hund har vi också hunnit med, som hunnit bli snart 2 år.

Usch va tråkigt. Vet att det är lite svårt med datumen för dig men har du någon aning på ett ungefär hur långt gången denna graviditeten var? :/ Förstår att det är jättetufft om det slutar med missfall, det gör ont i hela själen även om det är tidigt.

Hoppas i så fall att det blir er tur snart igen!
  • Fröken W
    AnnaB90 skrev 2018-10-22 04:23:49 följande:

Åh, har hon redan hunnit bli så stor! Tiden går! Grattis till henne, så här långt i efterskott :)

Har du fått arbete på närmre håll eller du pendlar fortfarande? Du kanske precis har börjat jobba igen?

Vår gosse har haft mycket magont nu i början så det har varit kämpigt och är fortfarande. Men annars är det såklart underbart! Är så glad att ha fått uppleva en graviditet och att ha blivit just hans mamma, det är fantastiskt. Och en liten hund har vi också hunnit med, som hunnit bli snart 2 år.

Usch va tråkigt. Vet att det är lite svårt med datumen för dig men har du någon aning på ett ungefär hur långt gången denna graviditeten var? :/ Förstår att det är jättetufft om det slutar med missfall, det gör ont i hela själen även om det är tidigt.

Hoppas i så fall att det blir er tur snart igen!

Jag jobbar kvar på samma ställe. Dock har vi flyttat till hus. Men avståndet till jobbet är detsamma, men det tar bara ca 35 min så det är ju inte särskilt långt bort. Jag har jobbat ett drygt år, pappan var hemma tills i somras.

Kul att ni skaffat hund! Vill gärna höra mer om graviditeten och förlossningen.

Den här graviditeten var nog i vecka 5-6 nånting. Nu har jag ställt mig in på missfall, skittrist men det är ju inget att göra. Bara ta ett nytt test om två veckor så får vi se vad stickan säger då...

Ska vi höras vidare på mejl som sist? Känns ju fel att prata om sånt här i den här tråden :)
  • AnnaB90
    Fröken W skrev 2018-10-22 18:07:14 följande:

Jag jobbar kvar på samma ställe. Dock har vi flyttat till hus. Men avståndet till jobbet är detsamma, men det tar bara ca 35 min så det är ju inte särskilt långt bort. Jag har jobbat ett drygt år, pappan var hemma tills i somras.

Kul att ni skaffat hund! Vill gärna höra mer om graviditeten och förlossningen.

Den här graviditeten var nog i vecka 5-6 nånting. Nu har jag ställt mig in på missfall, skittrist men det är ju inget att göra. Bara ta ett nytt test om två veckor så får vi se vad stickan säger då...

Ska vi höras vidare på mejl som sist? Känns ju fel att prata om sånt här i den här tråden :)

Låter som en bra idé att höras på mail! Ska se om jag har kvar din mailadress och så svarar jag dig på den istället :)
  • joannaq

Du behöver ju inte gå genom bm för att boka tid för vul, jag ringde själv gyn och beställde tid. Men det var för att jag hade en missed abortion tidigare i år så ville veta att det verkligen fanns en bebis denna gång :)

• Fröken W
    joannaq skrev 2018-11-04 22:18:55 följande:

Du behöver ju inte gå genom bm för att boka tid för vul, jag ringde själv gyn och beställde tid. Men det var för att jag hade en missed abortion tidigare i år så ville veta att det verkligen fanns en bebis denna gång :)

Hej och tack för svar. Och nej, ett vul behöver inte gå genom barnmorskan. Jag tänkte mest om man kunde boka en tid genom henne så att man slapp bekosta vul själv. Nu har jag dock varit på vul av andra anledningar och det visade sig att jag fått missfall.
  • joannaq
    Fröken W skrev 2018-11-04 23:05:58 följande:

Hej och tack för svar. Och nej, ett vul behöver inte gå genom barnmorskan. Jag tänkte mest om man kunde boka en tid genom henne så att man slapp bekosta vul själv. Nu har jag dock varit på vul av andra anledningar och det visade sig att jag fått missfall.

Fast jag betalade inte själv utan ringde den vanliga sjukvården.

Jag beklagar verkligen ditt missfall, jag vet hur det känns. Kramar
  • Fröken W
    joannaq skrev 2018-11-04 23:32:11 följande:

Fast jag betalade inte själv utan ringde den vanliga sjukvården.

Jag beklagar verkligen ditt missfall, jag vet hur det känns. Kramar

Ok. Jag fick bekosta själv trots att jag misstänkte missfall. Vilken var anledningen till att du gjorde ultraljud? Vilket landsting bor du i?
  • joannaq
    Fröken W skrev 2018-11-05 16:51:15 följande:

Ok. Jag fick bekosta själv trots att jag misstänkte missfall. Vilken var anledningen till att du gjorde ultraljud? Vilket landsting bor du i?

Jag va med om ofosterliggraviditet som inte upptäcktes fören på kub. Det konstiga va att jag hade en stor hinnsäck fylld med fostervattn men inte ett spår av ett foster :( troligen gick det fel redan vid celldelningen. Så jag vägrade att vänta lika länge igen och det va inga problem att få ett vul då.
  • Fröken W
    joannaq skrev 2018-11-05 16:56:48 följande:

Jag va med om ofosterliggraviditet som inte upptäcktes fören på kub. Det konstiga va att jag hade en stor hinnsäck fylld med fostervattn men inte ett spår av ett foster :( troligen gick det fel redan vid celldelningen. Så jag vägrade att vänta lika länge igen och det va inga problem att få ett vul då.

Ok, man kanske behöver ha någon anledning till att få göra ultraljud tidigt. Tack för svaren!
Svar på tråden Ultraljud för att datumbestämma