Privat vs kommunalt
Hej!
Nu behöver jag lite hjälp kring hur och om jag på något sätt kan påverka.
Jag och min man är familjehem sedan ca 8 månader tillbaka till ett helt fantastiskt barn som har vissa svårigheter hen behöver hjälp med. Barnet ifråga har vissa neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samt hamnat lätt i konflikter i större sammanhang mm. Nu till min egentliga fråga. Under de här 8 månaderna så har vi hela tiden arbetat med ett företag som heter Patia. Genom företaget vi en konsulent som kommer och hälsar på oss regelbundet, som vi får massa rådgivning från både på telefon och i besök, som vi har handledning genom samt mycket stöd i våra kontakter med biologiska föräldrar, sjukvård samt skola, är med på möten och som har ett samlat ansvar för allting gällande oss och barnet. Där här har för oss varit fantastiskt då konsulent varit mycket lyhörd och snabbt kunnat agera och hjälpa oss egentligen alla timmar på dygnet, året om, varav vi fått ett så stort förtroende för konsulent och för företaget. Nu är det dock så att kommunen som ansvarar för barnet har ringt direkt till oss och frågat om vi vill arbeta direkt med dem istället för med företaget Jag upplevde det här lite som ett förtäckt hot, då de säger egentligen att barnet kanske måste flytta från oss till annat hem om vi inte går med på att arbeta direkt för dem på kommunen. Jag har därför frågat dem mer kring stödet, eftersom det är så pass viktigt för oss i det här att få rätt stöd för att vi ska orka. Det framkommer då att vi inte kommer få besök särskilt ofta, den socialsekreterare som ska ansvara för ärendet i sådant fall har 30 andra ärenden, så där kan jag ju räkna ut att det inte finns så mycket tid med oss. ( Vår konsulent på företag nu har ca 8 andra familjer än oss, så hon finns egentligen alltid att få tag på.) Jag frågade även hur jag gör om vi behöver hjälp på helger och på nätter eller liknande och fick då lite halvmummlande svar kring att det bästa är att ta sådana frågor på kontorstid.... Så vårt barn som har visst självskadebeteende, jag ska be att hen inte skadar sig på kvällar och helger, för jag kan inte få hjälp då eller???? Galet. Jag frågade även kommunen varför vi inte kan fortsätta via företaget, och då säger dom att dom är supernöjda med företaget, men att kommunen fått direktiv att försöka spara in pengar på olika sätt, och att det är därför dom kollar.
Jag har berättat för konsulenten att jag fått det här samtalet. Hon har också pratat med kommunen nu. Kommunen kan inte tvinga oss att arbeta med dem, men vi kan inte garanteras att få ha kvar barnet. De pratar nu vidare med varandra, men jag ville också sträcka ut frågan till er, om det är någon annan som varit med om liknande, och om jag på något sätt kan påverka? Vi vill verkligen att barnet ska bo kvar hos oss, men vi behöver verkligen det stöd vi får från Patia, och som jag inte tror att jag kan få från kommunen. Vad göra??? Tacksam för alla tips, råd och förslag och erfarenheter! Ni andra som arbetat med privata företag, vilka har ni arbetat med, och har ni stött på det här?
Supertack för alla inputs!