• AndreaBD

Vägrar utredning angående diagnos

Om dina föräldrar säger att han är som du var som barn, så tycker det väger tungt. Och även att du känner igen det ifrån dig själv. Dessutom tycker även förskola det. I det läget bör man utreda och jag ser inte hur mamman kan vägra. Du är ju inte ensam, du har både dina föräldar och förskolan på din sida. Finns det någon skolläkare på den där språkskolan? Eller är det förskola och där finns inte sånt? Senast i 6-års-verksamheten ingår ju sonen i skolan och då kan skolläkare hjälpa få igång utredning. Annars BUP, men det kan vara lite svårare om du går dit och mamman vägrar.

• AndreaBD
    Megatronqq skrev 2018-10-19 11:07:08 följande:
    Det tyckte förskolan också, eftersom jag har erfarenheten men sen är jag inte som sätter en diagnos men hellre stå där om 10 år och gjort en utredning som inte visar något och skolan går bra än att stå där och istället så går det inte alls så bra men man gjorde ingen utredning.
    Maddi skrev 2018-10-19 10:26:41 följande:

Du kanske kan höra vad soc säger om situationen och om dom på något vis kan hjälpa till att få en utredning, att mamman vägrar. Inte ett roligt alternativ, men man gör väl de bästa för sitt barn.

Har kontaktat soc idag så avvaktar svar från dem.

Hon försöker hela tiden lägga allt på mig. Fick som svar "Du kanske ska tänka på hur ni gör hemma. Kanske inte bästa att spela musik, hos oss är det lugnt och skönt och han är inte stressad" men herregud.. det handlar inte om att han är stressad för det är han inte här heller...

Jag har verkligen all förståelse för att man vill veta, jag har själv två barn med diagnos och båda gångerna har jag fått kämpa emot andra. Inte såå mycket mot min dåvarande man, även om han var tveksam när det gäller andra barnet, men även i det ena fallet en läkare som "inte tror " på ADHD (både barnläkaren, skolläkaren och BUP-läkaren blev förbannade), och andra gången hade lärarna inte märkt något och tyckte fortfarande inte det när barnet gick i högstadiet och själv talade om att hon tyckte att hon hade dessa problem.  

Det kan jag tänka mig, att mamman då skyller på att det inte är lugnt hos dig. Det bästa du kan göra i det läget är att se till att du verkligen satsa på att skapa en miljö som du tycker är bra för barnet. Och sedan kan du diskutera med mamman tillsammans med soc. Jag tror faktiskt att det är bra chans att de håller med dig, bara du visar att du har skapat bra förutsättningar hos dig också. Annars kommer de ju att säga att du ska prova det först. Visa att du är beredd att samarbeta, att prova olika saker. Det är ju inte hela världen heller om man får prova en eller två andra saker först. Men sedan har du ett bra läge, då kan mamman inte säga emot en utredning längre heller. Såna samtal brukade vi ha på BUP, men då var vi fortfarande ihop. Men så småningom, om han skulle få diagnos och så, då kan det vara en bra idé att ha såna samtal på BUP.
  • AndreaBD
    Megatronqq skrev 2018-10-19 12:24:31 följande:
    nackdelen är vi vid tidigare tillfällen försökt med soc/familjerätten men hon vägrar och vägrar nu också att sitta ner och diskutera saken över huvudtaget.
    Har varit i kontakt med BUP också vilket hon inte heller vill vara en del av.
    Så länge hon inte vill kommer väl aldrig en utredning ske? Eller kan soc/familjerätten/BUP begära en sådan ändå för barnets skull?
    Det är det jag inte vet. Tyvärr. Men kanske vet någon annan här?
Svar på tråden Vägrar utredning angående diagnos