• UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

Hej !

Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

Här kan vi samlas och prata !

Några boktips för den som vill läsa om donation:

Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

• Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Solros80
    Lilly2013 skrev 2019-05-13 08:14:22 följande:

Godmorgon

Nä så e det.. gravtest på fredag. E inte så jätte orolig, känns tryggt att ha fått lite till frysen för första gången och det e så skönt att må bra. Det som e stressande e min ålder jag har sagt e att inte längre än till 45 ovh det fyller jag i höst.

Det som e konstigast är ju just brösten som e som de inte varit nära en hormon på flera år, tycker de borde reagera lite iallafall.

Hoppas du får samma positiva resultat idag som vi fick, hur det en går så e Ava en fantastisk klinik

E det första gången för er här ??

Jaså grav test är på fredag, det borde ändå vara lite tidigt att döma än. Har varit gravid 3 ggr tidigare och om jag inte minns fel så har brösten börjat ömma i samband om gravtest, nån dag före eller till och med efter. Det kommer att komma ska du se, det är vad vill vill tro i alla fall :)

Ja det är vår första försök i Riga, har gjort 2 IVF med 6 återföringar i Sverige. Vi återförde 2 embryon idag och har testdag 23/5.
  • Maran73

Hallå alla! Nyss hemkomna från Riga, allt gått jättebra och jag är nu ruvare för andra och kanske sista gången. Ett toppenfint embryo (5AA) klarade upptining strålande och nu hoppas vi att ?krabaten? boar in sig ordentligt! Testdag nästa onsdag. <3

• Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2019-05-14 14:53:10 följande:

Hallå alla! Nyss hemkomna från Riga, allt gått jättebra och jag är nu ruvare för andra och kanske sista gången. Ett toppenfint embryo (5AA) klarade upptining strålande och nu hoppas vi att ?krabaten? boar in sig ordentligt! Testdag nästa onsdag. <3

Hejja Hejja:)
  • Maran73
    Sjuttiosjuan skrev 2019-05-14 14:58:54 följande:

Hejja Hejja:)

Haha, tackar, den här ggn tänker jag nog tjuvtesta ngn dag innan, är sååå otålig. Hur går bröllopsplanerna??
  • Sjuttiosjuan
    Maran73 skrev 2019-05-14 15:34:17 följande:

Haha, tackar, den här ggn tänker jag nog tjuvtesta ngn dag innan, är sååå otålig. Hur går bröllopsplanerna??

Braaaaa, men oj så mkt att stå i:) Vi åker till Ryssland i början av augusti!
  • Frazze

Oj! Det var inget dåligt embryo det! 5AA mitt var typ BC 3Ab el nåt sånt. Och ett BC2 fick inga AA alls! Nu håller vi tummarna då att allt går bra!
  • Lilla Gs mamma

Hej!

Undrar om någon kan ge lite perspektiv: har tagit nedregleringssprutan i onsdags och väntar på blödningen, men inget händer! Bara lite, lite molande värk. Är orolig att hela planeringen går i stöpet. Hur har det varit för er?

• Maika19

Härligt!!! Hoppas, hoppas Maran. Va gött gumman<3 Tänkte på dig igår. Snart min tur. Har min nya planering nu. Är lite orolig då min mens denna gång inte var så kraftig. Jag tänkte på slemhinnan och allt det där...
  • Solros80

Välkommen hem Maran73! Jaså de har olika graderingar på embryon. Va roligt att det är ett så fint embryo som ni har fått tillbaka. Jag hade ingen aning om att det finns olika graderingar på embryon. Undra om man kan fråga i efterhand vad det var för kvalité på våra?

Själv fick jag en lite dramatisk hemresa. Åkte förbi sjukhuset på hemvägen för att vara den säkra sidan med tanke på de bröstsmärtor jag har haft och det visade sig att jag hade förhöjda värden på propp i lungan. De ville inte göra den röntgen som man egentligen behöver för att inte skada embryot. Men de tror att jag kan ha haft en propp i benen som har förflyttat sig till lungan. Nu har läkaren sänkt min Östrogen dos från 3 per dag till 2 per dag eftersom de tror att det är Östrogenet som är orsaken, sen har jag fått blodförtunnande injektion utöver trombylen. Undra om sänkning av östrogendosen får en negativ effekt på resultatet nu när jag är i början av ruvandet? Men jag har förstås inget annat val än att följa läkarens ordinationer.

Nu håller vi tummarna för oss alla och hoppas på det bästa.
  • Solros80
    Lilla Gs mamma skrev 2019-05-14 18:32:42 följande:

Hej!

Undrar om någon kan ge lite perspektiv: har tagit nedregleringssprutan i onsdags och väntar på blödningen, men inget händer! Bara lite, lite molande värk. Är orolig att hela planeringen går i stöpet. Hur har det varit för er?

Hej lilla Gs mamma!

Jag har tagit nedregleringsspruta en gång och det ledde till ganska stora förändringar i min cekel. Mensen kom någon dag senare än vanlig, de första dagarna hade jag väldigt små blödningar, sedan fick jag mycket rikligt blödning i någon vecka och därefter små blödningar i någon vecka. Jag kan inte alls mycket om det här men misstänker utifrån egen erfarenhet att det inte är ovanligt med menstruella förändringar.
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019