Frazze skrev 2019-01-14 06:51:20 följande:
Alltså nu måste jag fråga varför en del får använda p-piller innan äd och vissa får ta procren sptuta.
Jag är bara jag varför skulle du ta en ägglossningsspruta? Jag får så många funderingar i huvudet och jag vill ju verkligen ha bästa möjliga behandlingsplan när jag ska iväg. Idag är det jag som ringer min gyn i alla fall och snackar lite om vul och infektionstester Nu börjar förberedelserna. Börjar sakta bli hoppfull om en resa i mars/april.
Är nog bara att olika kliniker använder olika metoder. När jag gjorde ET hos Avaclinic i Riga användes inga P-piller. (Om man nu inte kallar östrogetabletterna som man bygger upp slemhinnan med efter nedregleringssprutan för p-piller).
Vi åkte till kliniken i Riga månaden innan insättning och gjorde vul på CD21 och eftersom allt såg bra ut fick jag nedregleringssprutan satt i skinkan av sköterskan samma dag. Sen väntar man på nästa blödning och börjar med östrogentabletter då.
Detta görs för att kunna synka mottagarens menscykel efter donatorns. Plus att det gör det enklare för kliniken att kunna planera insättningen.
Men prata med din klinik om vilka olika alternativ de kan erbjuda dig, samt olika mediciner.
Du kan ju även fråga om de har Progesteronsprutor i Lettland om du vill ha det.
Det finns ett flertal olika märken och vissa ska sättas i en muskel i låret eller övre delen av rumpan (tex Prontogest ) och andra ska sättas i fettvävnad i magen (tex Prolutex, som Jag är bara jag använde via sin klinik i Tjeckien).
Om du ska använda Progesteronsprutor, så be kliniken lära dig hur du ska använda dem. Prontogest kommer tex i små glasbehållare som man ska först ta en spruta, sätta på en nål och dra upp medicinen ur flaskan. Sen byta nål på sprutan och sen injecera sig själv i övre delen av skinkan (kräver en hel del vighet). Man alternerar och sticker sig i vänster sida ena dan och nästa dag i höger sida. Be att sköterskan på kliniken visar dig och lär dig hur du ska göra så du inte sticker fel. Sticker man på fel ställe så kan det bli att man till slut inte kan sitta för man får för ont...
Prata med kliniken så ska du se att allt ordnar sig !