• UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

Hej !

Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

Här kan vi samlas och prata !

Några boktips för den som vill läsa om donation:

Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

• Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • Milla91
    Solros80 skrev 2019-04-17 18:55:05 följande:
    Hej Mila91!

Vi ska också göra ED i Riga och ska förhoppningsvis få återföring i mitten av maj. Vi är båda blodgivare och bad om intyg från blocentralen. Där framgick både blodgrupp och resultat på infektioner. Hoppas att någon annan kan ge dig bättre vägledning.

Hej! Tack för svar, vad spännande! Har ni varit där på ett första besök eller har ni skött det hemifrån? Tyvärr får jag inte bli blodgivare då jag har för tunna kärl annars hade ju detta varit exemplariskt! Rynkar på näsan

• Spain

Hej igen alla

Jag har varit frånvarande, mått såå illa, såå trött känns som man ej får klaga men jag minns inte jag mått så här dåligt vid tidigare graviditeter.
    Knappt kunnat åka t banan till jobbet utan att gå av för att andas o försöka ta nästa. Svårt jobba 8h när man håller på att somna efter lunchen :)
    Är snart i v 12 och hoppas att andas ut och må bättre, njuta lite. Än så länge har jag nästintill känt mig deppig nog pga denna brist på energi, även järnbrist. Ät järntillskott DIREKT! Tar tydligen 2 mån för järnnivån komma ikapp sig när det redan är lågt.
    Trappar nu ner all medicin o hoppas må bättre av det oxå.
    Om 1 mån kan vi se könen och vi planerar ett sex reveal party med två tårtor. Det ska bli kul och lite mer verkligt.

Själv lusläste jag alla trådar och vill gärna hjälpa till. Jag blödde oxå! Minns ej exakt vecka kanske 5-6... Brunrosa flytning några dagar, jag gick till gynakuten och trodde det var helt kört men icke. Båda embyon kvar och inget som indikerade så kommande missfall. Så det är ej kört med lite blod.

Lycka till!

• Frazze
    Spain skrev 2019-04-21 07:28:40 följande:

Hej igen alla

Jag har varit frånvarande, mått såå illa, såå trött känns som man ej får klaga men jag minns inte jag mått så här dåligt vid tidigare graviditeter.

Knappt kunnat åka t banan till jobbet utan att gå av för att andas o försöka ta nästa. Svårt jobba 8h när man håller på att somna efter lunchen :)

Är snart i v 12 och hoppas att andas ut och må bättre, njuta lite. Än så länge har jag nästintill känt mig deppig nog pga denna brist på energi, även järnbrist. Ät järntillskott DIREKT! Tar tydligen 2 mån för järnnivån komma ikapp sig när det redan är lågt.

Trappar nu ner all medicin o hoppas må bättre av det oxå.

Om 1 mån kan vi se könen och vi planerar ett sex reveal party med två tårtor. Det ska bli kul och lite mer verkligt.

Själv lusläste jag alla trådar och vill gärna hjälpa till. Jag blödde oxå! Minns ej exakt vecka kanske 5-6... Brunrosa flytning några dagar, jag gick till gynakuten och trodde det var helt kört men icke. Båda embyon kvar och inget som indikerade så kommande missfall. Så det är ej kört med lite blod.

Lycka till!

Åh så trist att du mår dåligt!

Själv så mår jag toppen förutom akuta attackhungern som kommer och överraskar på någon hundradels sekund. Från att va ok till att behöva mat för 5 min sen den är säkert gravidtecken för mig.

Sen så känns brösten som ballonger och bröstvårtorna har ändrat sig helt.

Har inte blödit något sen själva nidblödningen då när mensen skulle kommit. Men jag tar heller inga blodförtunnande, så kanske är därför som jag inte gör det!?

Idag är det 5+6 och 9 dagar kvar till Vul då jag hoppas vi får se ett hjärta el två. Väntar och längtar med spänning!
  • Frazze

Kollade tillbaka i kalendern från 2015 då vi testade äd första gången då fick jag mf i v.6+2 vi var på vul 6+1 och såg ett hjärta då. Imorgon så går jag in i 6+0 så nu är det bara att hoppas att vad som än är där inne stannar och fortsätter utvecklas och kommer ut i slutet av nov, början av dec <3

• Solhällan
    Milla91 skrev 2019-04-17 18:07:08 följande:

Hej! 

Jag hoppar in här om det är okej, läs gärna min korta beskrivning på profilen ifall ni vill höra bakgrund.

Jag ska till Riga för en första träff i mitten på Maj. Förhoppningsvis ska vi kunna sätta igång med ÄD snart efter det. Har en fråga. Har verkligen ingen aning om min blodgrupp, hur tar jag enklast reda på den? Hur gjorde ni?

Jag bad om remiss/blodprov från min gyn. Fick sen resultatet skickat hem med post.
  • Spain
    Frazze skrev 2019-04-21 09:27:22 följande:

Kollade tillbaka i kalendern från 2015 då vi testade äd första gången då fick jag mf i v.6+2 vi var på vul 6+1 och såg ett hjärta då. Imorgon så går jag in i 6+0 så nu är det bara att hoppas att vad som än är där inne stannar och fortsätter utvecklas och kommer ut i slutet av nov, början av dec <3

Håller tummarna, det kommer att gå finfint!
  • Frazze
    Spain skrev 2019-04-21 20:31:58 följande:

Håller tummarna, det kommer att gå finfint!

Tack snälla!

Det där du skrev om Järntabletter att ta det innan, jag började ta järn redan i feb, men sen så tog jag ju antibiotikan i 25 dagar och fick inte ta det ihop med Järn, så det blev uppehåll där. Direkt när den var slut så började jag igen. Tar Hemofer varje dag 2 st än så länge och ökar till 3 st sen. Låg lågt en enda gång med sonen, annars bra. Så jag hoppas det är samma denna gången.

Vilken vecka skriver man in sig på mvc? Är det typ v.8 eller?
  • Bell13

Jag håller tummarna för dig kommer ihåg hur nervöst det var dessa veckor. Har kommit ända till v 24. Ska bli superspännande att få höra om ditt vul sedan och få veta om det är en eller två som ligger i magen.

Frazze skrev 2019-04-21 09:27:22 följande:

• Frazze

Är det någon här som fått ta Askorut?ns när ni medicinerat? Jag ska tydlugen bara ta det till v.12, men jag funderar på att ta det längre än så. Det är askorbinsyra och rutin. Inget farligt utan bara bra för alla vener och artärer och cirkulationen. Jag tar ju inget blodförtunnande likasom.

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019