snuffen5 skrev 2018-11-26 16:49:26 följande:
Hej! Jag hoppar in i tråden! Är 44 år från Malmö. Har gjort 2 äggdonationsförsök på Gennet i Prag i somras/höstas utan resultat (blev aldrig gravid). Har 4 blastocyster kvar i frysen. Min sambo har barn sedan tidigare och blastosarna är tydligen av bra kvalitet (donatorn har tydligen donerat tidigare med lyckat resultat).
Jag har gjort immuntest på kliniken men aldrig gjort hysteroskopi. Ska göra en hydrosonografi (koksaltlösning) hos min gyn i Sverige den 5/12 som ett första steg.
Jag har två funderingar:
1. Jag vill gärna göra en hysteroskopi (gärna i närheten av Malmö/i Skåne/Köpenhamn) men letar förgäves efter en klinik som kan ta emot mig utan remiss. Är det någon som vet någon klinik? (Min gyn skriver nämligen inte remiss om han inte hittar något "fel")
erbjuder =(
2. Kliniken i Prag vill att jag gör ett s.k. ERA-test. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Genom testet kan man se om man är receptiv/mottaglig för ett embryo dag 19 eller om insättningen behöver ske tidigare eller senare än så. Igenomix i Valencia, Spanien är det enda labbet som utför denna analays.
Tack på förhand! =)
Hej och välkommen till tråden !
Jag känner tyvärr inte till nån klinik som gör hysto utan remiss i Sverige, man måste alltid ha remiss vad jag vet för det.
Men jag kan rekommendera hysto hos ivfSerum i Aten, det har jag gjort nu i november 2018. Det kostade 1650 euro och jag kunde flyga hem samma dag.
När det gäller Aqua scan (spruta in koksaltlösning i livmodern) så har jag gjort det 2 gånger och gjorde ont och var tyvärr bara bortkastad tid. Läkaren sa bara efteråt att "allt såg bra ut", men man ser inte mycket med koksaltlösning och ultraljud.
Det är mycket bättre att göra hysto för då går man in och filmar och ser direkt hur allt ser ut därinne, och om man gör det utomlands så åtgärdar de också direkt och tar bort död vävnad och annat som inte ska vara där.
ERA-test skulle jag inte heller rekommendera, har läst om en hel del som gjort det, men verkar inte lett till något, så verkar vara slöseri med tid och pengar.
Eftersom du redan är 44år och maxgränsen för att sätta in embryon i många länder är 50 år, så skulle jag absolut råda dig att gå direkt på hysto.
www.ivfserum.com/hysteroscopy-with-implantation-cuts/