Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

SuzieZ skrev 2019-07-07 16:28:51 följande:

Tack!! Då ska jag definitivt göra ett test imorgon och sen ytterligare 2 under nästa vecka för att se om det utvecklar sig åt rätt håll..

Är inte mest orolig för blödningen då jag hört att det är ganska normalt.. utan mer för mensvärken! Känns som att livmodern vill stöta ut någonting.. :((

Blöder du oavbrutet och har ont? Blöder det mycket ?

Om du är mycket orolig så det man kan göra (eftersom det är söndag kväll och vanliga vården har stängt) är att åka till akuten (eller gynakuten om sådan finns) och fråga om de kan göra vaginalt ultraljud(vul) för att se om de ser någon hinnsäck med foster och ev hjärtslag?
  • UndrandeSökare
    PeeWee44 skrev 2019-07-07 17:34:16 följande:

Ta extra Östrogen och progesteron, ofta när du börjar blöda så dippar hormonerna så öka på. I St Petersburg tar du en progynon i timmen tills du slutar blöda max fem st. Sen tar du dygnet runt var tredje timme och sen långsam nedtrappning i två veckor. Man tar även extra progesteronsprutor och cyklo-f, det ska även vara strikt bedrest i flera dagar.

Jag hade en blödning nu så att jag blödde igenom trosa och jeans, när jag tagit av mig byxorna så droppade det blod på glovet. Var i v 7+1 sen var jag på planerat ultraljud i v 7+3 och fick se ett hjärta.

Så ge inte upp, kan du beställa blodprov via blodkollen så är dom snabbare och billigare än werlabs.

Det är bättre att hon kontaktar sin klinik och berättar om sin situation. Man ska absolut inte hålla på att öka sina hormondoser på egen hand. Det kan sluta i att man får en blodpropp i benet eller någon annanstans i kroppen !
  • UndrandeSökare
    glommernamnet skrev 2019-07-12 15:15:10 följande:

Hej på er

Jag är ny här och hoppar in med lite frågor som ni säkert har svarat på tidigare. Hoppas någon orkar ändå :)

Vi har nu kommit till punkten att undersöka var vi ska göra äggdonation. Jag är 40, misslyckade IVF:er i bagaget och lågt amh. Friska så vitt vi vet.

Det är ju uppenbarligen en djungel där ute med kliniker som erbjuder äggdonation. Finns det några en ska hålla sig borta ifrån? Vilka kliniker rekommenderar ni?

Jag åker gärna till Grekland men läste en kommentar i en tråd att det finns dåliga erfarenheter därifrån. Sen hittade jag inget mer så jag vet inte vad det handlar om. Någon som vet?

Sen får jag upp massa reklam från tammuz, är det någon som har koll på dom?

Hoppas på att bli lite upplyst om någon kan förbarma sig :)

Ja, det finns många äggdonationskliniker att välja på.

Jag och min man går hos Avaclinic i Riga och är nöjda med dem. Det är lätt att komma i kontakt med dem, det är en bra och seriös klinik, de är vana med svenska patienter. De är med i EU och använder euro. Det går att flyga dit på en timme och man behöver inte söka visum som behövs till tex Ryssland.

Du ska undvika invimed i Polen. Om du söker här på Familjeliv så hittar du många många trådar med svenskar som varnar för dem.

Tammuz är en surrogatförmedling med lokaler i Sverige. Man använder sig då av en kvinna utomlands som föder barnet, ibland i kombination med äggdonation.
  • UndrandeSökare
    pipperoni skrev 2019-07-14 23:12:22 följande:

Hej! 

Jag har inte varit aktiv här tidigare, men i äggdonation 2017 och 2018-trådarna. Flyttar vidare hit... Jag har sju vänner som har gjort äggdonation. Fem har lyckats på första försöket, två på andra. Själv blev jag gravid på första äggdonationsförsöket i början av förra året, men fick mitt tredje missfall i vecka 8 (första med donerade ägg). Gjorde därefter ytterligare ett försök som misslyckades. Har två embryon kvar i frysen i Grekland, men har under flera år haft stora problem med min slemhinna, som bara blir runt 5-6 millimeter. Ska snart få prova en ny behandling för slemhinnan och hoppas förstås på den. Börjar närma mig slutet på resan efter fem år och sjuhundratusen och vill bara få en tillräckligt bra slemhinna för att sätta tillbaka de sista embryona.

Hoppas också att det är okej att jag gör lite smygreklam för min bok här, då jag tänker att den kan vara av intresse för många. Längtansresan är en självbiografisk roman om ofrivillig barnlöshet. Förutom IVF-försök och upprepade missfall tar den upp tankar kring att ge upp sina egna ägg och gå över till donerade ägg. Finns på Bokus och Adlibris, via min hemsida - emelieljungberg.se och på förlagets hemsida - idusforlag.se/langtansresan. Hoppas att några av er vill läsa! 

Hälsningar, Emelie aka Pipperoni

Välkommen hit till min tråd Pipperoni ! Jag hoppas ditt nästa försök hos Dr D i Aten går bra. Jag såg att man kan köpa din bok Längtansresan på Bokus nu för 199kr.

Ha en bra sommar !
  • UndrandeSökare
    glommernamnet skrev 2019-07-17 09:55:31 följande:

Hej på er!

Jag är ny här med skrev lite i förra veckan.

Vi tog kontakt med life clinic i Aten för äggdonation och igår hade vi ett första samtal med läkaren, det gick verkligen undan.

Han tyckte inte att vi skulle prova äggdonation ännu utan försöka ytterligare med mina ägg. Det var lite oväntat så jag vet inte riktigt hur jag ska tänka.

Vi har lyckats själva tre gånger på tre år. Första gången hade vi precis blivit ett par så det behöll vi inte. Hade man vetat hur framtiden såg ut hade man väl tänkt annorlunda då...

Sen har vi haft ett MA i vecka 10 samt ett plus som blev blödning efter 2 dagar. 

Vi har gjort två IVF:er här i Sverige som har gett få ägg (3, 5) med ett embryo första gången och två andra men inga som fäst. Lågt AMH.

Läkaren tyckte att lågt AMH inte säger allt och att det kan finnas bra ägg kvar ändå. Han gick in på det immunologiska spåret. Att jag kan bli gravid men att kroppen inte behåller. Jag vet inte....jag har lite svårt att tro på detta...antagligen för att läkarna i Sverige aldrig pratar om sånt. Å andra sidan tycker jag int att de har pratat eller undersökt särskilt mycket över huvud taget.

Nu vill läkaren göra immunologisk utredning samt hysteroskopi. Jag känner lite att en möjlig graviditet skjuts framåt i tiden igen.

Hur ska jag tänka? Allt vändes upp och ner igen.

Jag skulle absolut INTE rekommendera ÄD hos Life clinic. Dr D är duktig på immunförsvaret men inte på äggdonation. Han vill helst att hans patienter ska försöka naturligt med egna ägg.

Ska du göra ÄD i Aten så välj heller ivfSerum eller Genesis.
  • UndrandeSökare
    Knickedicken skrev 2019-07-16 21:25:21 följande:

Nyanländ till tråden. Ruvar nu, satte in två embryon på Invimed i Polen förra måndagen och ska testa 12 dagar efter. De graderar sina embryon på en fyrgradig skala där 1 är excellent. Mina embryon sattes in på tredje dagen och är graderade mellan 1 och 2. 

Vi hade 12 tinade ägg varav 9 befruktades. 8 odlades vidare totalt och två fick jag i mig. Ett ligger i frysen som en 6 dagars blasto. 

Jag är supernöjd med kliniken. Vi har haft kontakt med dem under två år men blev tvungen att förnya processen då familjebekymmer med svårt sjuk mamma kom emellan. 

Den första kvinnliga läkaren tyckte jag var barsk men det var inga problem att byta till någon annan utan tid ordnades direkt. Alla talar superbra engelska utom den manliga läkaren som jag valde för att han var så sympatisk, trots att jag visste att han inte var lika duktig som de andra. Min man är född i Polen så han kan tala flytande, men det har inte behövts eftersom det är en trevlig receptionist, Anita, som talar flytande svenska och som har funnits med vid alla samtal. 

Jag avskyr maten i Polen då det är mycket friterat och fläskkött men min man trivs att äta sina polska piroger och sin mat han åt som barn. Det finns ju väldigt många stora gallerior så trots regnväder har vi chillat och bott väldigt fint. 

Jag fick ett lugnande piller innan transfer och akupunktur före och efteråt. 

Om jag inte lyckas den här omgången eller nästa tror jag att jag väljer en ny donator. 

Nu ligger flera digitala test från Clear blue på diskbänken och det är så himla svårt att vänta tills testdagen, annars är jag rätt så lugn.  ;) 

Kliniken invimed har väldigt dåligt rykte här på Familjeliv. Väldigt många svenskar som känner sig lurade av den kliniken. Alla verkar bara få minus på den kliniken.. Sök här på Familjeliv så hittar du många trådar från 2018 som varnar för den kliniken.

Du kan även prata med Lilly2013 och en tjej till här itråden som misslyckats på invimed. Lilly2013 gjorde flera försök med olika donatorer på den kliniken, men blev bara minus. Hon har nu bytt till en klinik i Riga istället.
  • UndrandeSökare

[quote=79773420][quote-nick]CrookedTail skrev 2019-07-21 09:57:44 följande:[/quote-nick] Själv har jag nu semester och försöker njuta av att vara ledig istället för att tänka på min behandling. Har börjat med ordinerade P-piller nu iaf. På tal om tjocklek på slemhinna, är det någon mer än AnnaLa som haft problem med detta och fått skjuta på ET/FET? Nu börjar jag ju så klart att nojja för det...

[/quote

Jag har också semester nu och vi är ute och reser och jag njuter av att inte behöva ta en massa mediciner

Procren sprutan tar man för att försättas i konstgjort klimakterium, dvs du stänger tillfälligt av (trycker ner) din östrogenproduktion och progesteronproduktion och tar sen Progynon (östrogentabletter) och bygger upp slemhinnan kemiskt (konstgjort)med det, sen efter att du gjort vul och mätt slemhinnan, så några dagar innan insättning börjar du även med progesteron (tex Lutinus, Crinone eller Utrogestan).

Hos Avaclinic i Riga måste slemhinnan vara minsr 7.0 mm, annars gör de ingen insättning. Men jag hoppas det går bra för dig nästa gång ! Vilket datum ska du göra vul och mäta slemhinnan?

Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019