Vi som planerar äggdonation 2019
Har ingen aning. Borde väl vara mindre kritiskt med åldern om man vill använda donerade ägg? Vanlig IVF är mer kritiskt åldersmässigt mht äggens åldrande men livmodern åldras inte på samma sätt. Klinikerna i sverige är väl i uppstartsfas nu i o m lagändringen från 1 januari 2019. Har inte sett ngt om åldersgräns. Men ni i denna tråden är nog mer insatta än jag... jag har precis gjort en ivf i sverige men misslyckades (första gången jag inte blev gravid på en ivf). Jag tolkade min läkare som att det fanns mer tid om man kan tänka sig donerade ägg.. är det någon här som har mer information?
I Riga är Maxåldersgränsen för att få sätta in ägg 50år. I Ryssland är gränsen max 51år. I Danmark är det max 45år. Dessa gränser gäller för äggdonation.
I Danmark slängs alla embryon du har i frysen (oavsett egna eller donerade) när du fyllt 45år. I Sverige tror jag det är max 42år.
Men ring och prata med kliniken i Umeå eller ivfFalun eller Carl von Linne i Uppsala. De 3 är de enda kliniker just nu där man får göra äggdonation privat och betala själv i Sverige. Fråga dem vilka maxåldersgränser de har. Då får du det säkraste svaret. Samt fråga vad det kostar.
Gör du dubbeldonation i Lettland (Riga) kostar det ca 80.000-100.000kr och i Ryssland är det ännu dyrare.
Man har EJ möjlighet att söka ersättning genom F-kassan om man gör donation utomlands, eftersom donation utomlands oftast är med anonyma donatorer och det accepteras EJ av F-kassan.