Inlägg från: UndrandeSökare |Visa alla inlägg
  • UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

Solros80 skrev 2019-06-14 21:13:53 följande:

Jag förstår att det blir tio långa dagar, och det spelar inte någon roll vad andra säger.. Oron finns där oavsett. Det hör väl till på något sätt.

Än så länge går det bra för mig. Illamåendet har blivit påtaglig de senaste dagarna, men hur besvärligt det än är försöker jag se positivt på det. Det är ändå tecken på att graviditeten än så länge går bra. Inga blödningar hittills, men som jag har förstått kan det komma när man trappar ner Östrogen och progesteron vilket jag inte har börjat med än. Däremot har jag börjat nedtrappning av kortison vilket jag är så tacksam över. Jag ser bokstavligen ut som en ballong i ansiktet tack vare de.

Om du tycker det är jobbigt med illamående, så köp Sea band på Apteket eller Apotea.se och testa om det hjälper dig.

Jag använde såna, ett armband runt varje handled dygnet runt, (ej i duschen) och de tog bort allt mitt illamående vid min senaste graviditet då jag hade jobbigt illamående.

Om inte det funkar köp receptfria Postafen. De är mot åksjuka men fungerar mot gravidillamående också.

Funkar inte heller det, så kontakta läkare ang recept på starkare tabletter mot gravidillamående.
  • UndrandeSökare
    Solros80 skrev 2019-06-14 22:55:31 följande:

Tack undrande! Jag letade efter de där armbanden igår men hittade bara barnstorlek. Men va bra att det funkar. Får göra ett nytt försök imorgon. Piller undviker jag helst med tanke på alla andra mediciner man proppar i sig.

Jag beställde på Apotea.se har jag för mig, kolla där. Det fungerar genom Akupressur, en liten plastkula trycker på ett visst ställe på insidan av underarmen och då försvinner allt illamående. Helt fantastiskt. Jag säger inte att de måste fungera på alla, men på mig funkade det jättebra. Så testa dem i första hand tycker jag
  • UndrandeSökare
    Maika19 skrev 2019-06-15 08:03:53 följande:

Hej allihopa! Jag har hållit mig borta från tråden ett tag men är nu tillbaka. Jag blev inte gravid och jag fick heller inga embryon som överlevde till blastocyster. Jag höll mig borta från tråden för jag blev så nedslagen och kände att jag skiter i detta nu. Kändes som mitt liv som jag känt det inte längre fanns. Det kändes som någon dött ifrån mig, lika tomt och definitivt som döden, ja så faktiskt kändes det. Ja hur som helst så sa kliniken att de vill göra en utredning och att de ska skicka info till mig när den är gjord. Igår fick jag svaren De två embryon som de satte in hade följande parametrar 8bl GI och 10bl GI-II , det säger mig ingenting men jag tänkte googla. Ett embryo nådde blastostadiet med följande värde 2BC men det är inte tillräckligt bra för att frysa in, tyckte de.

Min makes sperma är mycket bra så de hade goda förhoppningar på denna omgång. Min läkare har nu tveksamheter kring min livmoder tex så har den en annorlunda form det står om man ska översätta rakt av -att den är sned. !!!!???? De tycker att livmoderslemhinnan inte har den uppbyggnad som önskas. Kliniken vill göra en hystologisk undersökning samt immunologisk utredning innan de gör den andra insättningen på mig. Jag ska försöka få detta gjort denna sommar så att jag kan göra en ny FET så snart som möjligt.

Jag har inte läst om er andra under den tid jag varit borta från er men jag hoppas innerligt att ni mår bra och att ni är mycket gravida men nu är jag tillbaka:)))

Jag beklagar ditt resultat hos invimed Maika. När det gäller hysto rekommenderar jag Serum i Aten och immunologisk utredning Life clinic i Aten. Jag har varit hos båda och de är mycket duktiga !

Jag kan pckså rekommendera Serums Mensblodtest.

För mer info googla på ivfSerum infection screening.

Medan du var borta har Frazze klarat kub och Solros80 fått veta att hon väntar tvillingar !
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-06-15 10:44:55 följande:

Tack för att du lugnar mig lite! Jag är livrädd att drt är moderkakan som håller på att släppa el för att den ligger för utgången el nåt. Man blir så uppskrämd Jag har ju tyvärr fått lyfta sonen några gånger och han väger ju 18 kg! Försöker att låta bli, men ibland så är det oundvikligt. Han är ju så trotsig och lyssnar absolut nada!

Frazze skrev 2019-06-16 16:38:41 följande:

Så, nu vet jag varför jag blöder i alla fall. Efter ytterligare ett besök på akuten så har läkaren i alla fall kollat noga på mig. Ena kanten av moderkakan ligger över öppningen till livmodern och där finns en aktiv blödning kunde han se. Livmodertappen lång och stängd så inget farligt i alla fall. Kommer blöda ett tag till men sen förhoppningsvis så flyttar moderkakan med upp och blödningen slutar. Men vi får se! RUL om 4 v ca.

Du hade rätt då när du trodde att moderkakan var vid utgången/livmoderhalsen ! Är väl skönt att veta varför man blöder iaf. Hoppas det slutar snart.
  • UndrandeSökare
    Solros80 skrev 2019-06-16 23:17:49 följande:

TSkaffade mig sea armband och postafen igår, det hjälpte inte så mycket. Har fått primperan och legrigan utskrivet idag och slapp illamåendet och kräkningar på kvällen. Hoppas att det hjälper även i fortsättningen.

Synd att varken Sea band eller Postafen funkade för dig. Bra att du fick recept på Lergigan iaf. Jag vet att det har hjälpt andra kvinnor med mycket gravidillamående och kräkningar tidigare.
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-18 06:07:03 följande:

Ruvardag fyra, bara, och jag blöder. Nu bryter jag ihop ett tag.

Ibland blöder man under ruvning och graviditet pgr av östrogenbrist eller progesteronbrist. Kontakta din klinik omedelbart, de kan vilja att du höjer dina medicindoser.

Jag blödde under ruvning och skickade då sms till min klinik som sa till mig att höja östrogendosen. Så kontakta din klinik omedelbart vid blödning.

Hoppas allt går bra !
  • UndrandeSökare
    CrookedTail skrev 2019-06-18 14:00:58 följande:

En liten idé (snodd från en gammal ÄD-tråd)! Kan vi inte sammanställa i vilket stadium alla här är i just nu? Bara kopiera listan, fyll i ditt namn (och ev. datum) och lägg ut den uppdaterade i ett nytt inlägg. Om situationen ändras är det bara att upprepa proceduren och flytta sitt namn.

Inväntar start: 

På gång:
    CrockedTail ET 5 aug

Ruvare:

Gravid:

Barnet fött:

Inväntar start: 

På gång:
    CrookedTail ET 5 aug
    UndrandeSökare FET Augusti/September

R
    uvare:

Gravid:

Barnet fött:
  • UndrandeSökare
    Lilla Gs mamma skrev 2019-06-18 15:14:44 följande:

Tack alla för respons och uppmuntran. Jag har kontaktat kliniken som bara säger jag ska ta samma dos och invänta testdag. Fick telefontid till läkare i morgon. Det är allt. Känns hopplöst... Blöder inte mycket, men ändå.

Förstår att det är jobbigt att blöda, hoppas allt går bra. Vilket datum har du testdag?
  • UndrandeSökare
    Snartkanskemamma skrev 2019-06-18 18:22:14 följande:

Jag och min sambo genomgår en äd-behandling på IVI i Barcelona. Vi gjorde ett försök förra sommaren, som tyvärr slutade i ett tidigt missfall. Nu ska vi testa igen, med ett embryo som legat i frysen. Det största problemet vi mött är att få hjälp av en gynekolog/läkare i Sverige med undersökningar, ultraljud och utskrivning av vissa läkemedel. Det har inte alls funkat bra, vilket skapat stor stress. Hur har ni andra löst detta? Har någon ett bra tips på en välvillig gynekolog/läkare i Stockholm så vore det guld värt. /Mia

Det är tyvärr väldigt svårt att hitta nån gyn i Sverige (speciellt i Stockholm), som hjälper till med dessa saker på högkostnadsskyddet, och som dessutom tar emot nya patienter. Vissa hjälper med vul men då får du betala 1500kr/gång för ultraljud för att mäta slemhinnan inför insättning utomlands etc.

Det tipsades nyligen här itråden om Cevita Care, i Stockholm, jag har varit i kontakt med dem, vul där innan insättning kostar 1500kr /gång, men de hjälper inte till med medicinrecept och inte heller med blodprover tyvärr.

När det gäller mediciner kan man be kliniken skicka EU-recept med posten, som man kan lösa ut på svenskt Apotek utanför högkostnadsskyddet. Eller be kliniken skicka medicin med posten, eller köpa medicin direkt på kliniken.

När det gäller infektionsprover som behövs (hiv, syfilis etc så har några fått hjälp via sin vårdcentral eller STD-mottagningen etc så det kan kanske vara ett alternativ du kan kolla med din vårdcentral.

Vissa blodprover tex hcg-prov, östrogenprov och progesteronprov kan man ta genom werlabs.se eller Blodkollen.se (man köper blodprovsremisser genom dem och betalar själv).

Hoppas någon annan här itråden har något bättre gyn tips åt dig.
  • UndrandeSökare
    Frazze skrev 2019-06-19 07:22:50 följande:

Oj många som är på gång nu i snar framtid! Jag önskar er alla stort lycka till och hoppas att ni alla lyckas bli gravida!

Frazze, om du vill vara med i vår lista kan du ju skriva in dig under rubriken Gravida
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019