• UndrandeSökare

Vi som planerar äggdonation 2019

Hej !

Några fler som planerar äggdonation eller embryodonation i Sverige eller utomlands 2019?

Det kommer en ny lag som gör embryodonation (dubbeldonation) lagligt i Sverige från 1 januari 2019.

Jag och min man har gjort dubbeldonation hos Avaclinic i Riga och har 5 blastos kvar i frysen som vi planerar börja använda under 2019.

Här kan vi samlas och prata !

Några boktips för den som vill läsa om donation:

Den tuffaste ronden av Åsa Sandell

Operation barn, om kampen att bli förälder av Marie Granmar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-10-27 14:00
    Angående den nya lagändringen om embryodonation i Sverige. Riksdagen har röstat igenom flera lagändringar som underlättar för ofrivilligt barnlösa. Lagförändring: Blir tillåtet att utföra befruktningar där både ägg och spermier är donerade

Riksdagen har röstat igenom flera lagförändringar gällande assisterad befruktning. Snart får fler vårdinrättningar genomföra assisterad befruktning och ägg eller spermier behöver inte längre komma från någon av föräldrarna. För att skaffa barn via assisterad befruktning måste i dag antingen ägg eller spermier komma från en av föräldrarna. Det har försvårat för infertila par som vill bli föräldrar.

Assisterad befruktning med donerade könsceller får i dag bara hanteras på universitetssjukhus och en privat klinik i Umeå. Det har medfört långa köer och framför allt försvårat för ensamstående kvinnor och samkönade par där båda är kvinnor.
    Nya bestämmelser underlättar Från och med den 1 januari 2019 kommer nya bestämmelser att börja gälla. Då blir det tillåtet att utföra assisterad befruktning där varken ägg eller spermier kommer från någon av föräldrarna. Fler vårdinrättningar kommer också få tillstånd att utföra assisterade befruktningar där donerade könsceller krävs.

? Par och ensamstående kvinnor får möjlighet att inom svensk hälso- och sjukvård genomgå befruktning utanför kroppen med enbart donerade könsceller. Fler vårdinrättningar kommer också få utföra detta, vilket är en klar förbättring för alla som bor en bit från ett universitetssjukhus, säger socialminister Annika Strandhäll (S).
    Assisterad befruktning utomlands

Riksdagen röstade också igenom lagförändringar som gäller assisterade befruktningar utomlands. I ett samkönat äktenskap, där båda är kvinnor, måste i dag kvinnan som inte burit barnet adoptera det. Så har det aldrig varit för heterosexuella par, utan där har fadern direkt blivit juridisk förälder. Men nu kommer samkönade par få samma rättigheter till föräldraskap. Däremot kommer par som använder sig av en anonym donator fortfarande behöva genomgå en adoptionsprocess för att bli juridiska föräldrar, oavsett om det är ett samkönat eller heterosexuellt par.

Ändrad könstillhörighet I och med den nya lagförändringen kommer även personer som ändrat könstillhörighet och får barn få större rättigheter. Om en man som ändrat sitt juridiska kön från kvinna till man föder barn ska han ses som far till barnet och en kvinna som bidrar med spermier ska ses som mor.

? Det är bra att lagförändringarna gått igenom. Det kommer att hjälpa människor som är ofrivilligt barnlösa och är en efterlängtad modernisering, säger Annika Strandhäll.

www.svt.se/nyheter/inrikes/lagforandring-blir-tillatet-att-genomga-befruktning-med-enbart-donerade-konsceller

• Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019
  • UndrandeSökare
    Evylina skrev 2018-12-12 14:36:57 följande:

Hej alla! 

Hur är det dig Bell som plussat? :) 

Har en fråga till er angående Utrogestan, jag ska börja med lutinus nu i dagarna, som jag har över sen sista IVF:n, sen tänkte jag köpa på mig Utrogestan i Riga, det var billigare än att köpa här på apoteket, så jag tänkte köpa på mig det. Jag undrar om någon gjort detsamma här i tråden och undrar då hur det är med att ta allt i handbagaget? Kan man det? Man har ju liksom recept på det tänker jag så de borde inte säga nåt i tullen?

En annan fråga, har googlat och förstått att man kan ta utrogestan både oralt och vaginalt? Stämmer detta? är det någon skillnad på effekt? mycket frågor :)

Ha det fint och tack för hjälpen!

Ja, Utrogestan och Östrogentabletter och sånt kan du ta i handbagaget. Men om du har sprutor (tex Fragmin eller) liknande med dig, så får du inte ha dem i handbagaget, om du inte också har ett brev på engelska med dig från din läkare (Travel Letter).

Ja, man kan ta Utrogestan både oralt och vaginalt, men Avaclinic vill endast att man tar dem vaginalt, för man kan bli yr i huvudet om man tar dem oralt.
    Jag har testat oralt vid en tidigare graviditet och blev yr i huvudet av dem.
    Det är dock inte alla som blir yra av dem.
  • UndrandeSökare
    LadyMaria skrev 2018-12-12 13:12:50 följande:

Vad tror ni tjejer... är detta aldeless för dålig HCG utveckling?
    3e: 32
    5e: 130
    10e: 127
    12e: 192

Fick två blastocyster den 27 november, tänkte en liten önsketanke om att båda två fäste och den ena har dött och den andra fortsätter. Hade det bara vart en från början hade kanske värdet varit lägre den 3e och sett bättre ut på kurvan. Usch så frustrerande!

Det är lite svag utveckling av hcg, men ge inte upp.
    Ta några nya hcg nästa vecka så du kan följa utvecklingen.
    Ta också progesteronvärdet.
  • LadyMaria
    Bell13 skrev 2018-12-12 14:23:11 följande:

Är det alltså ruvardagar du beskriver?

Jag hade 41 på ruvardag 6 och 200 på ruvardag 10 och jag tog ett nytt idag där jag inte fått svar.

Jag skrev lite otydligt innan så här kanske blir tydligare:
    3e dec ruvardag 6 (blastocyst) hcg 32
    5e dec ruvardag 8 hcg 130
    10 dec ruvardag 13 hcg 127
    12 dec ruvardag 15 hcg 192

Din utveckling av hcg verkar stabil! Grattis! Fick du en eller två embryon tillbaks?

• LadyMaria
    UndrandeSökare skrev 2018-12-12 14:57:50 följande:
    Det är lite svag utveckling av hcg, men ge inte upp.
    Ta några nya hcg nästa vecka så du kan följa utvecklingen.
    Ta också progesteronvärdet.
    Ja, får bara vänta och hålla tummarna stenhårt. Jag tog progesteronprov idag och det visade 6.1 vet inte om det är bra eller dåligt, svårt att utläsa vad värdet ska vara just idag enligt tabellerna. 26 nov (en dag före ET) hade jag progesteron 108 och dagen efter ET 81. Vet du något om dessa värden är bra/dåligt? 
  • Bell13

Jag fick 2 embryon. Det ser it som det hänt något mellan ruvardag 8 och 13 i och med att hcg har minskat. Du är ju 5+4 idag och hcg borde kanske vara på en annan nivå men jag vet verkligen inte.

Mitt hcg har alltid varit över 2000 då.

Vad säger kliniken?

LadyMaria skrev 2018-12-12 15:19:42 följande:

Jag skrev lite otydligt innan så här kanske blir tydligare:

3e dec ruvardag 6 (blastocyst) hcg 32

5e dec ruvardag 8 hcg 130

10 dec ruvardag 13 hcg 127

12 dec ruvardag 15 hcg 192

Din utveckling av hcg verkar stabil! Grattis! Fick du en eller två embryon tillbaks?

• LadyMaria
    Bell13 skrev 2018-12-12 15:45:46 följande:

Jag fick 2 embryon. Det ser it som det hänt något mellan ruvardag 8 och 13 i och med att hcg har minskat. Du är ju 5+4 idag och hcg borde kanske vara på en annan nivå men jag vet verkligen inte.

Mitt hcg har alltid varit över 2000 då.

Vad säger kliniken?

Jag tror jag är i v. 4+6 idag alltså v. 5 imorgon om man räknar äggplocksdagen som två veckor. Men det är väl ändå för lågt hcg.... skit... jag hade en önsketanke om att det var två från början och den ena har dött men den andra klarat sig, därav en liten minskning. Men det är säkert inte rimligt för då borde väl hcg varit mycket högre från början. Kan verkligen inte tänka på något annat.

Jag har bara kontakt med dr.d om blodprovs hcg, han har sagt att det var lite lågt i början sen att det såg bra på andra provet, på provet idag har jag inte fått svar ännu. Kliniken säger att jag ska vänta tills ultraljud i vecka 7.

Har inte läst så mycket i denna tråd innan, men har du drabbats av flera missfall eftersom du skrev att du alltid haft 2000 i vecka 5? Är detta första äggdonationen? 

• Bell13

Jag har haft 7 missfall sedan 2013 tyvärr. Fått ett barn på den tiden.

Vi gjorde 2 donationer i Riga, blev ingenting. Min mans spermier fungerade inte. Vi fick två donerade embryon av kliniken och det är dessa som jag hoppas ska bli ett eller två barn nu

Så himla mycket vi alla kämpar. Har lite svårt att tro på att det kommer att gå bra den här gången. Har mycket ångest för missfall. Hoppas så att hcg är bra imorgon.

LadyMaria skrev 2018-12-12 16:23:14 följande:

Jag tror jag är i v. 4+6 idag alltså v. 5 imorgon om man räknar äggplocksdagen som två veckor. Men det är väl ändå för lågt hcg.... skit... jag hade en önsketanke om att det var två från början och den ena har dött men den andra klarat sig, därav en liten minskning. Men det är säkert inte rimligt för då borde väl hcg varit mycket högre från början. Kan verkligen inte tänka på något annat.

Jag har bara kontakt med dr.d om blodprovs hcg, han har sagt att det var lite lågt i början sen att det såg bra på andra provet, på provet idag har jag inte fått svar ännu. Kliniken säger att jag ska vänta tills ultraljud i vecka 7.

Har inte läst så mycket i denna tråd innan, men har du drabbats av flera missfall eftersom du skrev att du alltid haft 2000 i vecka 5? Är detta första äggdonationen? 

• Bell13

Hur är det nu och har du fått svaret på hcg från igår?

LadyMaria skrev 2018-12-12 16:23:14 följande:

• Bell13

Det är bara bra med mig. Fick svar på gårdagens hcg 577 så det var glädjande. Blir ett hcg till på måndag så då hoppas vi att det utvecklar sig fint. Har ett vil nästa torsdag då är jag i 5+5

Evylina skrev 2018-12-12 14:36:57 följande:

Hej alla! 

Hur är det dig Bell som plussat? :) 

Har en fråga till er angående Utrogestan, jag ska börja med lutinus nu i dagarna, som jag har över sen sista IVF:n, sen tänkte jag köpa på mig Utrogestan i Riga, det var billigare än att köpa här på apoteket, så jag tänkte köpa på mig det. Jag undrar om någon gjort detsamma här i tråden och undrar då hur det är med att ta allt i handbagaget? Kan man det? Man har ju liksom recept på det tänker jag så de borde inte säga nåt i tullen?

En annan fråga, har googlat och förstått att man kan ta utrogestan både oralt och vaginalt? Stämmer detta? är det någon skillnad på effekt? mycket frågor :)

Ha det fint och tack för hjälpen!

• LadyMaria
    Bell13 skrev 2018-12-13 12:34:24 följande:

Hur är det nu och har du fått svaret på hcg från igår?

Ja fruktansvärt svårt är detta.. fy så hemskt med så många missfall.. Men va skönt att ditt hcg är bra nu, håller tummarna!
    Jag har inte kommit såhär långt någon gång, så det är väldigt knäckande. Jag fick svar att det inte är stora chanser med en sådan hcg nivå, men att det finns en liten chans. Så jag ska ta nytt hcg prov imorgon för att eventuellt få tydligare svar om läget. 

Sedan har vi en ivf kvar innan vi går över till ÄD eller ED. Har ni varit på AVA Riga? Nöjda? 
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019