Willhelmina skrev 2019-04-28 14:06:05 följande:
När jag försökte få infektionsprover på min vårdcentral frågade de ?tror du att du har smittats av nåt??. Jag sa nej, ärlig som man är. Och så fick det bli Werlabs istället... som då hade ett särskilt äggdonationspaket som de tyvärr inte längre har kvar.
Hittade ett privat gyn i Uppsala som tog 1300 för vul, annars har det varit 1500.
Ja, tyvärr har Werlabs tagit bort sitt paket "inför ivf", Det var flera år sen de tog bort det.
Jag kontaktade dem då och frågade varför? och svaret var att de inte hade tid för att hålla på med smittspårning (vilket de enligt Smittskyddslagen måste göra om de får in positiva infektionsprover tex positivt hivtest etc). Så det var därför de tog bort det paketet helt och hållet.
Men vissa större sjukhus kan ha STD-mottagningar (sexual transmitted diseases) där man kan ta hivtest och dyl gratis.
Blodgrupp och rhesusfaktor (plus eller minus) kan man få veta om man donerar blod.
Annars kan man också resa till kliniken där man planerar äggdonation och ta prover, göra vul, köpa mediciner etc en månad innan. Så gjorde vi.