Najo skrev 2019-06-24 14:20:40 följande:
Hej,
Jag har skrivit här i syfte att få mer koll på detta med embryodonation. Jag behöver få lite koll på alternativen utomlands om det nu blir så att jag inte kommer att kunna ta hjälp i sverige. Jag är 44 och har 2 barn men längtan efter ett till är stor. Försökte med 2 blastos i frysen i våras som var kvar efter min senaste ivf 2014. Den första blev jag gravid på men tyvärr missfall (MA) i v 7. Den andra klarade inte tiningen. Gjorde en ivf nu i juni men 2 dagars embryot fäste inte. Ska prata med min läkare i augusti hur han ser på ev alt framöver. Jag funderar nu rätt intensivt på om man skulle försöka med embryodonation. Och sannolikt kommer det bli som ensamstående. Jag har läst om att vissa åker till riga. Vilka alt fonns det och varför väljer ni just den klinik som ni gör? Går ni på rek från era svenska kliniker eller annat? Är det ngn som går på olga (sett en del reklam)? Ge mig gärna tips om ni har tid eller lust!
Hej Najo!
Det är verkligen inte lätt att välja klinik utomlands. Det finns ju hundratals kliniker. Jag googlade runt ganska länge och hittade svar på många av mina frågor här på familjeliv. Många hade erfarenhet och verkade kunniga. Vi landade i att välja mellan Olgas klinik och Ava Riga just för att många verkar ha lyckats hos de och var nöjda.
Olga hade ett seminarium i sthlm som vi gick till. Efteråt fick vi några minuter med henne. Ganska snabbt efter att hon fick vår bakgrund ville hon övertyga oss att använda egna ägg och spermadonation. När jag berättade att vi har bestämt oss för donation för att vi inte vill bränna mer tid utan komma till skott så lovade hon att hon kommer att få mig att tänka om.. Jag vet att hon menade väl men jag ville inte bränna mer tid och orkade inte ägna kraft till att övertyga en läkare till att acceptera att vi hade bestämt oss för donation. Det i kombination med krångel med visum till Ryssland gjorde valet lättare för oss.
Ava Riga var lätta att komma i kontakt med
Allt gick snabbt och smidigt. Både läkare och kordinsdor gav ett professionellt intryck. De höll vad de lovade. Vår donator gav två embryon tillbaka och elva till frysen. Jag blev gravid med tvillingar på första försöket och går snart in i nionde veckan. Vi är med andra ord nöjda. Även om vår avsikt egentligen inte att få tvillingar är vi glada och tacksamma över det nu.