• Solhällan

Vi som planerar äggdonation 2019

Hej!

Är "ny" här. Läst lite i trådar från o till det senaste 1-1,5 åren men nyligen skapat ett konto för att kunna kommunicera mer er. :)

Jag vill börja med att gratulera er som redan hunnit bli gravida! Underbart!

Jag/vi har försökt få barn sedan vi blev ett par för drygt 2,5 år sedan. Vi har gjort 4 IVF under 2017 och 2 ÄD under 2018 på Invimed i Polen (Gdynia). Men dessvärre aldrig fått något plus, trots, förutom Estradiol och progesteron, tillägg med Metypred (methylpednisolone) 16mg och Acard 75mg (acetylsalicylsyra) under våra ÄD-försök.

Nu har jag funderingar på att göra en immunutredning (i antingen Aten eller London?) innan vi ska sätta in de 2 sista vi har kvar i frysen.

Jag har gjort fler medicinomgångar 2018 under ÄD-försöken som de inte godkänt transfer pga för tunn slemhinna (trots dubbel dos Estradiol), är det fler som har problem med detta?

Vad kan man göra åt detta? Dvs hur får man slemhinnan tjock om kroppen inte svarar på Estradiolet?

Vi bor förresten i Skåne. Är det fler som är härifrån? Läste någonstans i tråden om en som var från Malmö... vem var nu det?

Håller tummarna på många plus i år. Lycka till allihop!

• Solhällan

Vid mina ÄD (FET) har jag varken tagit P-piller eller några sprutor.

Estradiol innan (+blodförtunnande och kortison) och sen progesteron (Duphaston-tabl + Lutinus) med start ett par dagar innan transfer.

Intressant det där med ägglossningsspruta vid ÄD... ges det även vid FET?

Någon av er som gjort scratching inför transfer? Hur lång tid innan har ni gjort det isf?

• Solhällan

Ni som har gjort skrapning inför transfer... på vilken cykeldag har ni gjort det?

Har ni hört/läst om att det måste göras på en viss dag/dagar, isf vilka?

Jag har gjort en tidigare (i cykeln precis innan transfer) och de sa att det måste göras på cykeldag 11-13.

Ni som har gjort skrapning... tror ni det har hjälpt?

Läst någon artikel om att det i deras studie gav något högre sucess rate, men har även läst på annat där det inte gjorde det (dock glömt var jag läste detta).

Är detta något Alan Beer tar upp i sin bok förresten?

Och finns det inga risker med skrapningar? Tex att det ska bli ärr alt infektioner eller komplikationer?

• Solhällan
    lill111 skrev 2019-03-24 14:03:22 följande:

[quote=79524270][quote-nick]UndrandeSökare skrev 2019-03-24 13:11:56 följande:[/quote-nick]Jo, Det gör de ! De ska göra PGS på Solhällans embryon i Ryssland sa hon till mig. Hon hade fått babygarantipaketet med ÄD och hennes mans spermier under förutsättning att de gjorde PGS på de embryona.[/

Knepigt till mig sa Olga samt på seminarierna att de inte anv PSG eftersom det förstör embryoerna och att derbyt så unga ägg att det näst intill aldrig är fel på dem!

Jag frågade också specifikt om detta sist vi sågs samma svar fick jag då av henne och Elena

Men för oss finns det en manlig faktor också, så därför sa de att PGS var förutsättning för att få ÄD-baby-garanti-programmet. Troligtvis för att kontrollera hur generna ser ut efter odling/delning. Ser det bra ut efter PGS så är det ju bra. Men om inget embryo blir godkänt efter PGS så måste det bli dubbeldonation.

Har dock inte startat än i Ryssland, då vi har 2 frysta embryo kvar på en annan klinik som vi ska använda först. Kommer sätta in dessa imorgon om allt går som det ska.

Om dessa inte lyckas kommer det bli St Petersburg nästa.
  • Solhällan
    Frazze skrev 2019-04-02 08:02:46 följande:

Ska testa den 8e april. Men känner inget än i alla fall. Tycker att det borde fäst nu och då känner man alltid nåt litet. Men men! Vi får väl se.

Hej Frasse!

Känner igen din oro inför testning.

Låter som tidigt med testdag 8/4 om du hade transfer 30/3?!? (Av 5-dagars då va?). Och ska du ta blodprov på måndag? Själv hade jag transfer 25/3 av 3-dagars och har också testdag 8/4. Jag har gjort 3 st ?testa-tidigt-stickor? under veckan (må, ons o fre) - alla negativa, så nu är jag ganska nervös/orolig att det inte är något (har aldrig plussat och har en del transfers i bagaget)... men vet ju helt 100 inte förrän blodprovet på måndag. Håller tummarna för positiva besked av måndagens testningar för oss båda!!
  • Solhällan
    Milla91 skrev 2019-04-17 18:07:08 följande:

Hej! 

Jag hoppar in här om det är okej, läs gärna min korta beskrivning på profilen ifall ni vill höra bakgrund.

Jag ska till Riga för en första träff i mitten på Maj. Förhoppningsvis ska vi kunna sätta igång med ÄD snart efter det. Har en fråga. Har verkligen ingen aning om min blodgrupp, hur tar jag enklast reda på den? Hur gjorde ni?

Jag bad om remiss/blodprov från min gyn. Fick sen resultatet skickat hem med post.
  • Solhällan
    Frazze skrev 2019-04-30 11:17:51 följande:

Idag har vi vart på vul och sett ett litet hjärta 11mm lång precis 7+1 precis som det ska. Nu ska jag försöka slappna av lite och ta det lugnt. Nu vet jag att där finns något

Grattis till tickande hjärta! Skönt att du kan slappna av och ta det lugnt nu.
  • Solhällan
    Maika19 skrev 2019-05-25 13:09:25 följande:

[quote=79646030][quote-nick]PeeWee44 skrev 2019-05-24 18:07:42 följande:[/quote-nick]Mitt Östrogen brukar ligga runt 1000 +- progesteron har legat runt 35 och då har inte jag lyckats. Denna gång hade jag strax under 1000 på Östrogen och med dubbla progesteronsprutor 187 i progesteron.[/

Men jösses jag tog prov i onsdags och det låg på 0,90!!!???Vet inte mitt östrogen än för Werlabs lyckades inte leverera svar än. Har tagit nytt på kliniken i morse. Men verkar ju vara död med mina dåliga värden:(

Hej!

Om ditt värde var innan du började med progesteronmedicinen (Lutinus) så är det bra.

Fått veta att det ska vara under 3 nmol/L (vilket är knappt 1 ng/ml).

Har man över 3 indikerar det att man haft ÄL och då börjar progesteronet stiga och då behöver transfern göras så många dagar efter som embryot är dagar gammalt.

Just detta (har jag fått veta i efterhand) gjorde att 2 av mina 3 ÄD-transfers i polen (samma klinik som din) blivit utanför inplantationsfönstret och därmed omöjligt kunnat leda till en graviditet.

Vilket är en av flera anledningar att jag anser de oproffesionella i Polen och nu gått över till St Petersburg. Hoppas detta ska ge bättre resultat!

Referensvärdena ska man inte gå efter om man gör ÄD/IVF i medicinerad cykel och då tillsätter både Estradiol och progesteron.

Om man gör i naturlig cykel är en annan sak.

Ang att ägg/embryon inte klarar sig är inget konstigt.

Om man använder frysta ägg finns stor risk att många inte klarar upptiningen (bättre med färska). Av dessa är det inte alla som blir befruktade. Mellan dag 3 till dag 5 så ?dör? (avstannar utvecklingen) ca 50 % av embryona. Därför bör man odla till dag 5 (om det är ett bra lab m bra embryologer) för att sätta tillbaka just de som troligtvis kommer fortsätta utvecklas.

Dessutom dag 3 embryo som fryses på dag 3 har svårare att överleva infrysning/upptining pga skörare pga förre celler jämfört med blastocyster som är starkare.

Grattis till alla er som plussat!

Lycka till alla ni som är på G med nya försök och beklagar till er som misslyckats - hämta nya krafter och på det igen!

Kan varmt rekommendera OLGA i St Petersburg. Många som tidigare misslyckats har lyckats där. De är professionella och har ett bra och trevligt bemötande. Deras living birth baby garantuee (80% av pengarna tillbaka om man efter 3-4 försökscykler inte fått en levande bebis) gjorde att valet av denna klinik blev nästa steg för oss. En enorm trygghet.

Kram till er alla kämpars!
  • Solhällan

Finns även ett slags progesteron i tablettform. I Polen fick jag Duphaston i kombination med Lutinus. Men nu i Ryssland sa de att Provera är likställt med Duphaston, vilken finns i Sverige och inom högkostnadsskyddet. I min training cycle i Ryssland fick jag välja mellan Crinone, Duphaston el Provera, så jag valde Provera då för enkelhetens skull. (Sen när jag ska göra embryo transfer cycle så kommer jag ta crinone, då de trodde mer på det i mitt fall då jag inte verkar reagera så mycket på orala tabletter).

• Solhällan

Inväntar start:

På gång:

CrookedTail ET 5 aug

UndrandeSökare FET Augusti/September

Sjuttiosjuan FET 6 aug

Missne FET oktober

Solhällan FET 13 juli (om allt går som det ska)

Ruvare:

Maran73 FET 17 juni, TD 26 juni

Gravid:

Barnet fött:

• Solhällan
    CrookedTail skrev 2019-07-21 09:57:44 följande:

Så roligt att läsa om er som nu blivit gravida! Njut och försök slappna av ;P

Bell13, lycka till med förlossningen, jag hoppas att du inte glömmer bort oss sen. Är ju så nyfiken!

AnnaLa, lycka till med ruvningen, håller tummarna för att pyret stannar kvar.

Själv har jag nu semester och försöker njuta av att vara ledig istället för att tänka på min behandling. Har börjat med ordinerade P-piller nu iaf. På tal om tjocklek på slemhinna, är det någon mer än AnnaLa som haft problem med detta och fått skjuta på ET/FET? Nu börjar jag ju så klart att nojja för det...

Jag har haft problem med tunn slemhinna. När jag gjorde transfer i Polen förra året ville de ha över 8,5mm och avbröt 2 behandlingar pga att de tyckte slemhinnan inte var tillräckligt tjock. Sen insisterade jag på att de skulle sätta in ändå när den var 7,6mm. (Fått reda på i efterhand att de 2 första transferna inte kunnat leda till graviditet pga utanför implantationsfönstret - mitt progesteron hade stigit tidigare troligtvis pga egen ägglossning men åndå gjorde de transfer 1-2 veckor senare!). Sista gången i Polen fick de till slut upp den till 8mm till transferdagen (mha Sildenafil i kombination med hög dos östrogen) + att jag själv kontrollerade progesteronnivån 5 ggr/en vecka före progesteronstart för att kolla att det inte steg i förtid som det gjort tidigare.

Nu har jag gått över till Ryssland/OLGA som känns mycket bättre/mer professionella. Jag får Procrene Depot som försätter min egen cykel ?i vila? vilket gör att jag inte kommer få egen ägglossning som kan ställa till med problem för rätt transferdag. De gör dessutom transfer när slemhinnan är över 6mm även om de helst vill att den ska vara över 7mm. Hade min första transfer där för en vecka sedan och då var den 6,7mm. Ingen Sildenafil denna gången och lite andra mediciner.
  • Solhällan
    UndrandeSökare skrev 2019-07-21 23:00:12 följande:

Solhällan- Du gjorde väl insättning 13 juli 2019? Vilket datum har du testdag? Eller har du redan testat?

Ja, 13/7! Testdag på tisdag.

Gjorde ett testa-tidigt (sticka) i morse men det var tyvärr negativt. Vet dock flera som testat negativt med stickor men positivt på blodprovet (och inte fått plus på sticka förrän 1 eller flera dagar efter blodprovet).

Jag ska ta blodprov på tisdag för att få definitivt besked! Nervöst!
  • Solhällan
    Snurranfian skrev 2019-08-02 12:45:44 följande:

Hur kommer det sig att man inte alltid orkar till dag 5 då?

Det har jag också undrat.

Vissa kliniker odlar ju alltid till dag 5.

Först tror jag det kan bero på kvalitet av lab och kunskap hos embryologer. Med bra lab och bra embryologer ska det inte spela någon roll om det odlas i lab eller i livmodern till dag 5.

När vi gjorde IVF i Sverige sa de som skäl att det överlever bättre i livmodern än i labbet så därför satte de in på dag 2. (Så antingen är deras lab/embryologer kassa). Själv tror jag att det beror på att de inte vill riskera att inte ha något att sätta tillbaka på dag 5 och då bli tvungna att betala tillbaka halva summan. Alltså de förlorar pengar på att odla till dag 5 om inga överlever och det inte blir något att sätta tillbaka - vilket jag därför tror är största anledningen.

Även i Polen satte de in dag 3 på mig. Vilket jag börjar tro också är av ekonomiska skäl. Där betalar man ju för allt, för varje läkarbesök, transfer etc. Och där fanns även någon slags ?garanti? - har för mig att om det inte blev minst 2 överlevande embryo till transfer så ska de erbjuda en ny donatorcykel. Alltså en ekonomisk vinning för kliniken på att sätta in tidigt istället för att odla till dag 5 och riskera att det inte finns embryo till transfer.

I Ryssland odlar de alltid till dag 5 för att sålla bort de som ändå inte kommer fortsätta utvecklas. De har även baby-garanti-paket där.

Efter 2,5 års behandlingar har jag äntligen för första gången blivit gravid (vid mitt första försök i Ryssland).
Svar på tråden Vi som planerar äggdonation 2019