Inlägg från: KlunsSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlunsSmurfen

Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?

Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 19:51:59 följande:
    Man ÄR psykiskt sjuk om man begår självmord.
    Man är psykiskt sjuk om man har en psykisk störning.
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 20:04:24 följande:
    Jag ville under flera, flera år lämna mitt ex. Jag älskade inte honom alls längre. Hade inte gjort på länge. Varje gång jag nämnde det så sa han att han inte kunde leva utan mig, skulle avsluta allt utan mig, försvann till skogen med ett förväl osv. Jag vågade inte lämna. Det han utsatte mig för var psykisk misshandel. Till slut fick jag nog. Jag sa att jag inte älskade honom mer och ville lämna. Han bröt ihop som vanligt och insinuerade att han skulle ta livet av sig utan mig. Jag svarade- ok då, gör som du vill. Dränk dig om du vill men jag orkar inte mer! Sedan gick jag. Han var ledsen en tid sedan kom han över mig och han lever ännu.

Han misshandlade mig psykiskt under lång tid, höll mig gisslan. Jag sa en mening som var otrevlig. Hade han tagit livet av sig så hade det varit helt och hållet hans ansvar. Ingen ska tvingas leva med någon dom inte tycker om i rädsla för att orsaka ett självmord. Man måste ha rätt att bryta sig ur.
    Ditt ex tog inte livet av sej men någon som är i den situationen du var i skulle kunna göra det, är den personen psykiskt sjuk?
  • KlunsSmurfen
    Anonym (J) skrev 2018-10-18 16:20:31 följande:
    En psykisk sjukdom, så som svår traumatisering. Komplex posstraumatisk stress är ett sådant tillstånd som uppstår efter långvarig, upprepad traumatisering. Det händer att folk i detta tillstånd tar livet av sig. En konsekvens av att bli illa behandlad är sjukdom. Sjukdom kan leda till självmord. Jag förstår ärligt talat inte poängen. 
    Poängen verkar vara:
    ja, jag kanske la lite krokben så h*n råkade trilla omkull i en trapp men om h*n inte hade haft 6 diskbråck hade det bara blivit ett litet blåmärke och h*n borstat av sig det och går vidare i livet som inget hade hänt.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 19:50:50 följande:

Om någon påstår sig älska mitt barn mer än jag gör TROTS misshandel och otrohet så utgår jag från att personen redan är riktigt skadad psykiskt. Ett självmord är alltid ett val personen själv gör. Ingen kan lastas för någon annans självmord.

Visst skulle jag skämmas om mitt barn slog någon ( oavsett vem det var). Men om mitt barn är otrogen då älskar hen inte sin partner. Jag skulle utgå från att mitt barn varit otrogen för att hens partner hotat med självmord om hen lämnade och att mitt barn därför var fast i ett kärlekslöst förhållande.

Misshandel och otrohet är aldrig rätt. Men jag vet också hur fruktansvärt hemskt det är att vara fast med någon som är psykiskt sjuk, som man inte älskar och som hotar med att begå självmord om man lämnar. Efter några år så dör man lite själv och säger nog dumma saker i frustration. Att hota sin partner med självmord är en form av misshandel.

Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 20:04:24 följande:
    Jag ville under flera, flera år lämna mitt ex. Jag älskade inte honom alls längre. Hade inte gjort på länge. Varje gång jag nämnde det så sa han att han inte kunde leva utan mig, skulle avsluta allt utan mig, försvann till skogen med ett förväl osv. Jag vågade inte lämna. Det han utsatte mig för var psykisk misshandel. Till slut fick jag nog. Jag sa att jag inte älskade honom mer och ville lämna. Han bröt ihop som vanligt och insinuerade att han skulle ta livet av sig utan mig. Jag svarade- ok då, gör som du vill. Dränk dig om du vill men jag orkar inte mer! Sedan gick jag. Han var ledsen en tid sedan kom han över mig och han lever ännu.

Han misshandlade mig psykiskt under lång tid, höll mig gisslan. Jag sa en mening som var otrevlig. Hade han tagit livet av sig så hade det varit helt och hållet hans ansvar. Ingen ska tvingas leva med någon dom inte tycker om i rädsla för att orsaka ett självmord. Man måste ha rätt att bryta sig ur.
    Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-17 20:07:52 följande:
    Så den som valde att leva med någon som misshandlar hen, är ett svin och är otrogen är helt frisk och psykiskt hälsosam? Hen till och med har mage att påstå sig älska detta svin mer än föräldrarna menar fortfarande helt frisk?

Man är inte psykiskt frisk om man begår självmord och inte heller om man väljer att leva med någon som misshandlar, är ett svin och är otrogen.
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 16:09:22 följande:
    Man är psykiskt sjuk om man har en psykisk störning.

Ditt ex tog inte livet av sej men någon som är i den situationen du var i skulle kunna göra det, är den personen psykiskt sjuk?

Anonym (Erfarenhet) skrev 2018-10-18 16:13:42 följande:
    En frisk person klarar av motgångar utan att ta livet av sig. Nästan alla råkar nån gång ut för våld, dåliga relationer eller kriser men mycket få tar livet av sig. De flesta reser sig, borstar av sig och går vidare i livet. Att ta det extrema steget kräver en psykisk sjukdom.
    Självmordskris är en fas när tankar på självmord övergått i en kritisk fas, en psykisk kris som drivits till sitt yttersta, fasen som föregriper ett självmordsförsök. Självmordskrisen triggas igång av att metoder för problemlösning sätts ur spel, varigenom en självmordshandling aktualiseras.

De mest uppenbara symptomen på självmordskris är att patienten talar om att begå självmord, skriver självmordsbrev, skaffar utrustning till självmord, eller förbereder omvärlden på sin död.

[...]

Självmordstankar kan också föregås av att personen får veta att den har en svår, kronisk sjukdom. Att vara offer för diskriminering, våldtäkt, lida av posttraumatisk stress, eller psykisk misshandel är ibland utlösande

Självmordskris - Wikipedia
    sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordskris

• KlunsSmurfen
    Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-18 19:30:12 följande:

[quote=79148599][quote-nick]KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 17:50:37 följande:[/quote-nick][/quote]

Att det finns triggers emotsäger inte på något sätt att man är psykiskt sjuk om man begår självmord.

När ens partner mår skit kan man ju försöka låta bli att misshandla och uppmana h*n att slänga sig framför ett tåg efter man varit otrogen. Det är ju inte så svårt för de flesta att ge fan i det men om man har någon slags psykisk störning eller är mentalt efterbliven så kanske man inte förstår att det blir en ganska stark trigger och tror att den enda orsaken var psykisk sjukdom.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-18 23:53:37 följande:
    Visst, men man är fortfarande psykiskt sjuk om man begår självmord.
    Självmordskris kan uppstå till följd av psyko-sociala problem eller psykisk ohälsa

Till de psyko-sociala problem som oftast orsakar självmordsförsök och tankar på detta, hör ekonomiska problem, arbetslöshet, mobbing, trakasserier t.ex. på internet, att personer i omgivningen begått självmord (så kallad självmordsvåg), och att förlora en nära anhörig (t.ex. genom dödsfall eller skilsmässa).

sv.wikipedia.org/wiki/Sj%C3%A4lvmordskris

Riskfaktorer är krisreaktion/trauma (ex.v. skilsmässa, ekonomiska problem, förluster, arbetslöshet, migration), känsla av hopplöshet[...]

Kombinationen ungdom + skamkänsla + ev. alkohol är mkt farligt liksom ångest/rastlöshet + sömnstörning + skuld-/försyndelsetankar.

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/suicidriskbedomning-%e2%80%a8sjalvmord-riskbedomning/
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 22:05:16 följande:
    När ens partner mår skit kan man ju försöka låta bli att misshandla och uppmana h*n att slänga sig framför ett tåg efter man varit otrogen. Det är ju inte så svårt för de flesta att ge fan i det men om man har någon slags psykisk störning eller är mentalt efterbliven så kanske man inte förstår att det blir en ganska stark trigger och tror att den enda orsaken var psykisk sjukdom.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-19 08:15:41 följande:

[quote=79149698][quote-nick]KlunsSmurfen skrev 2018-10-19 06:45:52 följande:[/quote-nick]

Återigen , att blanda äpplen och päron ändrar ingenting; faktum kvarstår; självmord begår man för att man är psykiskt sjuk.[/quote]

Nepp, man kan ha självmordskris utan att vara psykiskt sjuk. Att du inte begriper det jag citerar och stryker under ändrar ingenting.
  • KlunsSmurfen
    Anonym (C) skrev 2018-10-19 13:40:47 följande:

Jag blir lite chockad av hur en del här inte skuldbelägger personer som valde att ta sitt liv. Hon tog sin tid att förbereda sig vilket bevisar av att hon tagit sig tid att skriva ett långt brev. Där faller liksom impulshandlingsteorin enligt mig. Ingen hänsyn eller omtanke för de nära och kära som hon i sin tur sårar.

Om hennes mamma skulle ta sitt liv pga av detta, anser ni då, med samma resonemang, den döda dottern vara skyldig till vållande till annans död?

Jag har aboslut inte mobbat någon någonsin. Jag har däremot blivit mobbad.

Jag har även blivit utsatt för otrohet vilket var fruktansvärt. Jag har även lidit stora förluster i mitt liv och lärt mig att efter mörker kommer ljus. Smärta, liksom alla andra känslor är övergående.

Mannen i det här fallet är inte utan skuld. Han är skyldig till otro och en örfil (el likande) i ett försök att stoppa hysterin (jag är mkt tveksam till benämningen misshandel i det här fallet). Han är ett otroget svin. De allra flesta jag känner har antingen utsatts för otrohet eller varit otrogna.

Men ingen, inte heller den aktuella mannen, bär skuld till att någon tar sitt liv av orsaken att de blivit utsatt för otrohet.

Det är tragiskt att offret i TS valde den utvägen. Mycket mycket tragiskt.

Det är också fegt, svagt och egoistiskt. Hade hon valt kontakta någon närstående, TS exempelvis, hade hon sannolikt levt idag.

Så man beter sig som ett kräk är det helt ok att skuldbelägga den som tar livet av sig?

Har TS skrivit örfil?

impulshandlingsteorin...det säger mer om din okunskap än den som tog livet av sej.

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/krisreaktion/
  • KlunsSmurfen
    KlunsSmurfen skrev 2018-10-18 22:05:16 följande:

Anonym (eget val) skrev 2018-10-19 16:58:54 följande:
    Hur definierar du själv sjukdom då?

NE t ex definierar sjukdom som "ett tillstånd eller en process hos människan eller djur som medför att individen inte fungerar optimalt." (NE)

I SOU 2000:86 (d v s riksdagens utredare) skriver man:
    "Avgörande för vad som är att betrakta som sjukdom är således dels
    professionens, i första hand läkarvetenskapens, syn på vad som är sjukdom,
    dels vad som ur politisk och kulturell synvinkel uppfattas som
    sjukdom. Vilka tillstånd som skall ses som sjukdom kommer då att bedömas
    utifrån en samlad värdering från politiskt, kulturellt och medicinskt
    håll av vad som är ?medicinsk onormalt?.

Med tanke på att krisreaktion (eller Anpassningsstörning (livskris, sorgereaktion) idag  har ett diagnosonummer och behandlingsrekommendationer kan man med stöd hävda att det aktuellt betraktas som en sjukdom, åtminstone när funktionen blir så dålig att sjukvård behövs, och definitivt om någon blir självmordsbenägen.

Och varför var det viktigt huruvida det är en sjukdom eller ej?
    Kanske för att få folk att fatta att den enda orsaken till självmord inte är psykisk sjukdom.

Den enda orsaken till krisreaktion är inte psykisk ohälsa, det jag strök under i mitt inlägg kan var för sej ge en krisreaktion,

Krisreaktion. - Praktisk Medicin

Chockfas: ? varaktighet någon minut till ett par dygn
    . Ger en prägel av känslomässig stumhet. Frånvaro av visade känslor är en följd av aktiverade försvarsmekanismer och behöver inte alls spegla behärskning eller inre lugn. Den enda kommunikation som är meningsfull är icke-verbal kommunikation (håll handen, ge något att dricka), samtal bör vänta. Om chockfasen blir utsträckt finns risk för självdestruktiva impulser varför man aldrig skickar hem någon i chockfas till ensamhet. Kontakta anhöriga, vänner eller arbetskamrater.

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/krisreaktion/

Suicidriskbedömning. Självmord - riskbedömning. - Praktisk Medicin

Riskfaktorer är krisreaktion[...]

www.praktiskmedicin.se/sjukdomar/suicidriskbedomning-%e2%80%a8sjalvmord-riskbedomning/
    det kan bli en tillfällig självmordskris.

Suicidriskbedömning. Självmord - riskbedömning. - Praktisk Medicin

Riskfaktorer är krisreaktion[...]

Att själva självmordskrisen betraktas som en sjukdom betyder inte att orsaken till självmordskrisen är psykisk ohälsa.

Fakta om självmord | Suicide Zero

Myt: Alla som försöker ta sitt liv måste vara psykiskt sjuka
    Sanning: Självmordet eller självmordsförsöket sker vanligtvis under inflytande av en psykisk störning. Men det kan vara i grunden helt psykiskt friska personer som på grund av en svår livssituation drivs att genomföra en självmordshandling. Exempel på sådana livssituationer är att man förlorat en anhörig i självmord, blivit övergiven av någon närstående, upplevt förlust av kärlek och trygghet eller varit med om en naturkatastrof som förstört möjligheten till inkomst.

www.suicidezero.se/fakta-rad/myter-och-fakta-om-sjalvmord
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-17 20:26:20 följande:
    Kanske, kanske inte.

Oavsett., är enda orsaken till självmord psykisk sjukdom.

Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-19 09:06:23 följande:
    Du förstår inte vad du citerar. Begår man de facto själmord är man psykiskt sjuk.

The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.
    - Albert Einstein
  • KlunsSmurfen
    Anonym (Uiiii) skrev 2018-10-20 12:10:13 följande:
    De som BEGÅR självmord är psykiskt sjuka, ja. Du förstår fortfarande inte vad du citerar.
    Du nämner depression, PTSD, trigger för att du påstår den "enda orsaken till självmord är psykisk sjukdom", att man redan är psykisk sjuk när man får en självmordskris.

Du blev överbevisad och du ändrade orsak till är när polletten trillande ner    Skrattande

När psykisk sjukdom inte är den enda orsaken till självmordskris så kan inte den enda orsaken till självmord vara psykisk sjukdom.
    Det kan vara i grunden helt psykiskt friska personer som på grund av en svår livssituation drivs att genomföra en självmordshandling
Svar på tråden Skulle ni skämmas om ert barn fick sin partner att begå självmord?