• DevilsDaughter

Måste jag ha alla hemma när syskon är sjukt?

Hej!
    Jag är en fembarnsmamma som har börjat studera och det är tufft att få ihop det då det är på annan ort och samtidigt ha många barn. Jag pluggar ständigt kvällar och helger (nästan all ledig tid jag har). Idag var ena barnet sjukt (öroninflammation), men jag hade barnomsorg till de två andra som har det och var hemma med lillen som va sjuk. Idag ifrågasatte de på dagis ang detta.
    Jag tänker såhär att när barnet är sjukt så vårdar jag ju honom och all övrig tid, tex när han sover/vilar så pluggar jag ju. Hur kan det då vara fel? Om jag alltid måste ha alla barnen hemma varje gång ett är sjukt så hade det aldrig funkat med studierna. Det är stor skillnad på att ta hand om ett barn och flera. 

• Svar på tråden Måste jag ha alla hemma när syskon är sjukt?
  • AnnaSthlm

Nej det finns inga sådana regler från eg. Försäkringskassan.

Är det kräksjuka kan det vara rimligt eftersom barnen kan vara smittbärare. Öroninflammation smittar inte.

Kan fröknarna trött att de friska barnen var smittobärande?

• LFF

Enda gången alla ska vara hemma är vid magsjuka. I övrigt får man skicka friska syskon till förskolan.

• DevilsDaughter

Har självklart alla hemma vid magsjuka.
    Försäkringskassan är väl eg inte inblandad här eftersom jag inte får ngn ersättning när jag är hemma med sjukt barn då jag studerar och vid sjukt barn hemma fortfarande studerar (så mkt det nu går när man vårdar sjukt barn samtidigt). Känns som att de tyckte att vi gör fel, men hann varken förklara mig eller avsluta samtalet då det blev rörigt med förskolebarnen och hon fick fokusera på dem istället. 

• Maddi

Jag tycker inte alls att du ska behöva förklara dig varför du skickar friska syskonet på förskolan när andra är sjuk. Dels är de ju tråkigt för de friska att vara hemma och göra ingenting, dels behöver det sjuka lugn och ro för att snabbare återhämta sig och behöver vila.

Men pedagogerna gillar de inte.

Svar på tråden Måste jag ha alla hemma när syskon är sjukt?