• Tokfia92

Försöker bli gravid med 1a barnet

Hello, hoppas det är ok att även jag hoppar in här :)

Jag är 26 och min sambo 35, vi har försökt i 18 månader och är mitt uppe i en utredning. Lämnat alla prover och så och har tid i början på januari för spolning och provsvar och jag vet ärligt talat inte om jag någonsin har vart så här jäkla nervös inför något någon gång ????

Någon som har gjort en spolning och kan säga om det är så hemskt som Google verkar antyda? ????

Är nog dock ännu mer nervös för att proverna ska vara dåliga och säga att vi aldrig kommer kunna få några barn :(

Hur får man huvudet att sluta snurra? Förlåt för långt inlägg ????

• Tokfia92

Nu har vi vart och fått resultaten och spolat!

Jag såg tydligen exemplarisk ut och spinningen kändes inte alls på mig, har ju läst väldigt mycket om det så var orolig men läkaren var helt fantastisk och jag blev nästan överraskad över hur bra det gick, men så var det ju fri passage med. Vi fick veta att sambons simmare är få och slöa men att det absolut inte är omöjligt att det tar sig.

Hon satte oss iaf i ivf kö men jag hoppas innerligt att vi aldrig behöver ta oss så långt. På något vis är det ändå en lättnad, man vet hur läget ser ut och att man får hjälp om det inte går på naturlig väg. Känner mig 20kg lättare nu än imorse.

• Tokfia92
    Längtansblåblomma skrev 2019-01-07 19:12:28 följande:

Åh vad skönt att spolningen gick bra för dig och inte alls så förfärlig som man hört att andra berättat om. Jag ska göra precis samma sak i övermorgon och börjar bli aningen nervös, men vad gör man väl inte för att komma närmare sin dröm? Ska även bli spännande att få höra om provresultaten!

Hoppas att det tar sig för er trots att simmarna är lite nedsatta<3 man har ju ändå läst om vissa solskenshistorier efter spolning, så hoppas att ni också får en. :)

Hur långt fram bokades ni in för IVF om det inte skulle funka? Fick du typ pergotime eller något annat som kunde hjälpa på traven?

Ja de säger ju att det kan öka chanserna efter spinningen så vi håller tummarna! Om inget annat kan jag konstatera att jag vart extremt spänd innan, haft ont i kroppen i flera veckor och så fort vi fick veta resultaten så har jag verkligen kunnat slappna av!

Nej vi fick inte några mediciner eller liknande eftersom det inte var några fel på mig, ska tydligen vara ett skolboksexempel på hur det ska se ut ???? vi har inte fått någon kallelse än men hon sa att väntetiden är ca 8 månader till Sahlgrenska, så vi hoppas ju såklart det tar sig innan ;)

Spolningen kändes som sagt inte på mig (inte mindre bekvämt att ligga där och vifta med tårna för det men ändå????) nu efter känns det som lite kraftigare mensvärk bara. Det kommer gå kalasbra i övermorgon ????
  • Tokfia92
    Malin Annie Carolina skrev 2019-01-17 11:35:34 följande:

Hej på er!

Jag och min sambo har försökt i över ett år och tankarna går upp och ner. Värst blir det dock när man knarkar FL för mycket och bara lägger de ledsnaste historierna på minnet och i dom stunderna är jag övertygad om att jag är infertil. Jag har en grundkänsla av att jag kan få barn naturligt och hatar när jag går in i hopplöshet för vill tro att det helt enkelt tar längre tid för vissa utan att det behöver vara något fel (har regelbunden mens, inte fyllt 30 bla bla bla). Jag kör med NC och har nu börjat köra med ägglossningstest också. Sagt att vi ger det 3 månader till innan utredning.

Hur resonerar ni kring att det tar lite längre tid? Har ni helt tappat hoppet eller känner ni vissa dagar att det här ju visst kommer gå! Har ni blivit gravida tidigare i livet?

Kanske spretigt inlägg. Sorry :) 

Jag kände likadant, ena dagen att det här kommer ALDRIG gå och andra dagen självklart går det ju är ju inte så gammal osv. Jag fick ju beskedet efter utredningen att det inte är något som helst fel på mig, hans simmare är lite trötta men det ska absolut inte vara omöjligt på naturlig väg. Första tanken var ju då att VARFÖR går det inte då? Andra tanken var att oj, vad skönt då är det ju bara att "jobba på" går det inte får vi hjälp på traven.

Sen så hon även att om du fått utslag på ägglossningstestet en gång så kan du lägga av med det sedan, spara pengarna och lägg på något roligare.

Vad jag kom fram till i slutändan är just det, att 2019 ska jag ha ROLIGT och njuta av livet. Sluta grubbla så mycket och försöka tänka att det kommer tids nog. Det trodde jag verkligen inte att jag skulle känna för två veckor sedan, haha!
  • Tokfia92
    Malin Annie Carolina skrev 2019-01-17 14:57:42 följande:

Hur lång tid gick det innan ni valde att starta en utredning? Jag har varit på ett besök själv i höstas där dom gjorde ett ultraljud. Där såg allt bra ut och hon bad mig att "sluta tänka på det" och "sluta oroa mig". Haha alltså att det är ett råd dom på riktigt tror ska funka. Också att det skulle vara hela anledningen, att man tänker på det. Köper inte riktigt det. 

Fick du göra en äggledarspolning? Hur var det isf? Vad var nästa steg när dom såg att allt såg bra ut? Får man alternativen att gå vidare med en annan metod eller är dom typ "ni är friska, lycka till"? (Många frågor :)) 

Jag känner inte riktigt än att det här har påverkat mig så pass som jag läser att det påverkat andra även om jag när mensen kommer blir ledsen (vilket också får mig att tänka shit, borde jag vara ÄNNU mer orolig?!) och försöker också resonera som dig att det kommer att komma!  Tänker också att jag nu låtsas om som att det är nu vi börjar på riktigt. Förnekar att vi redan försökt i över ett år, hehe. Behöver den förnekelsen för att få lite ny energi tror jag. ÄL-testen blir lite placebo också typ, att man tar ett nytt grepp kring hela grejen.

Haha nej jag har slutat räkna hur många gånger jag har fått höra "Sluta tänk på det så händer det" men förrätt mig i koma så ska jag sluta tänka ????

Vi väntade ett år innan vi kontaktade vården, då fick vi hem papper om att blodprov ska tas på mig vissa dagar i månaden och att sambon skulle lämna ett spermaprov.

Detta gick fort men sen fick vi vänta... Det är inte speciellt lätt att få tid och självklart kom det en jul emellan ????

Men väl på besöket fick vi en kanonläkare som så att det inte var något större fel på simmarna och att mina värden såg bra ut, sedan var det upp i stolen för spolning....

Man har ju läst en hel del (dum som man är) att det kan göra outhärdligt ont så jag var helt sinnessjukt nervös men jag hade sån tur att det inte kändes alls, nästan lite snopet. Haha! Allt såg bra ut och det ska inte vara några problem.

Så hon sa att hon skulle ställa oss i kö till ivf men att det kan ta ca 8 månader så att vi skulle hem och försöka själva så länge, och visst han vore det magiskt om man fick den där överraskningen av att det tagit sig men om inget annat så fokuserar jag på att vi kommer få hjälp. Inget tyder på att vi aldrig kommer få några barn, bara att det kan ta lite tid.

Ja det kändes som ett enormt steg att söka hjälp men kan meddela att man känner sig ca 710kg lättare efteråt, och om det skulle vara något som inte står helt rätt till så är det ju större chans att det funkar med lite hjälp, så försökte jag se på det :)

Oj vad långt det här blev ????
  • Tokfia92
    Malin Annie Carolina skrev 2019-01-18 10:33:45 följande:

haha verkligen! Hade varit lite skönt iof. Finns ju inget hellre man vill än att sluta tänka på det. man blir ju rätt trött på sina egna tankar efter ett tag.

Men vad skönt att du inte kände något. Då behöver man ju inte oroa sig i onödan. Gör det ont så gör det liksom. 

Kommer ni få IVF subventionerad? 

Tror att jag inte känner att steget är så stort. Hade kunnat söka hjälp nu men min samba blev helt tom i blicken när jag började prata om att boka tid så gav honom 3 månader till. Det kan jag bjuda på, hehe. 

Ett tips till alla egentligen! Om ni inte redan gjort det så lyssna på podden Vattnet Går och framförallt Eva Röses avsnitt. Det gav mig lite pepp. Jag blir glad av att lyssna på folks förlossningshistorier (känner att om dom blir gravida så kommer jag också bli det ngn gång) och hennes börjar dessutom med svårigheterna med att bli gravid. 

Ja alltså det är ju via landstinget så högkostnadsskyddet ska väl gälla för första barnet om det är så :)

Haha, jag gjorde en fuling! När vi hade försökt över ett år hintade jag lite om att vi kanske skulle kolla och fick ett "mjaaaa kanske det eeehhh..." haha! Jag gick in på 1177 och skickade en egenremiss, fick hem papperna och han var med på noterna, tur! ;)

Ska absolut kolla upp den podden, då kan jag tipsa om ruvarpodden, känns tryggt att få lite info om vad som eventuellt väntar :)
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet