• Jitang

Försöker bli gravid med 1a barnet

Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-03 19:30:21 följande:

Härligt att du fick en glad gubbe! :)

Vi är på försök 9 eller 10. Ringde gyn idag och sa hur länge vi hade försökt. Hon svarade, ja men det är ju ingenting!! Jag sa att för dig kanske det inte är det, men jag är över 35 och jag vill komma och prata. Hon sa att det var kö till fertilitetsutredning, finns inte tid förrän i mars-april. Då svarade jag bra, blir vi gravida innan är det toppen, blir vi inte det så står vi i kö för tid. Så nu är vi uppskrivna på kölistan iallafall! :)

Förstår inte varför man inte bara kan få bli tagen på allvar direkt...

Det står ju när man läser att efter ett år kan man be om hjälp, men är man över 35 kan man be om hjälp tidigare.

Nu ska jag bara berätta för sambon haha! Han är med på det, men vi får se vad han säger när jag ställt oss i kö. När det blir verklighet så att säga :)

Ja skönt att det går mot jul! Jag har kommit igång med träning och kost. Min kropp och själ mår bättre av det så känns bra att ha det att fokusera på istället för att räkna dagar!

Nu blev det väldigt långt.....

Stor kram till dig och mys loss ordentligt! <3

Helt galet med dessa köer, vi gick privat och gjorde utredning. Jag hade inte tålamod att vänta. Sen skickade dom remiss så att vi står i kö ifall det inte händer ngt på egen hand. Hoppas det går fort för dig!
  • Jitang

BIM -1 och negativt... Så trött på det här. Jag har haft molvärk till och från i en vecka, brösten är större, igår började jag få lite illamående. Jag har inte hoppats något denna månaden så tänkte jag skulle slippa bli skenis. Är andra månaden nu sen jag spolade så hoppades ju på att det skulle hjälpt lite iaf.

Men försöker tänka att nästa månad är en ny månad.

• Jitang
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-04 17:53:43 följande:

Tack!

Ja det är helt galet med så långa kötider, men känns skönt att det var som jag misstänkte och inte väntade till typ april med att ringa. Vad fick ni betala när ni gick privat, om du vill berätta? :)

Hmm... Spolningen kostade 3200 och proverna kostnader nog 1200-1300 Så runt 4500. Men det var värt varenda krona. Jag ringde dit strax innan min mens. Och de sa åt mig att ringa första mens dagen och boka tid, så fick tid för prover ett par dag senare tror det var dag 3-4 och sen dag 12 spolades jag. Så var skönt att allt gick så fort.
  • Jitang
    Tösen01 skrev 2018-12-05 11:49:17 följande:

Eftersom jag precis slutat med ppiller (ca 4 v sedan) har jag inte haft några större förhoppningar att det ska ta sig på första, andra eller tredje försöket. Har ingen aning om min cykel eller ÄL. Vi hade sex från andra dagen efter pillermens och 16 dagar framåt. Jag tyckte mig märka att mina flytningat blev trådiga och äggvitefärgade, men noterade aldrig vilken dag det var. I torsdags fick jag som en konstig mensvärk, ett molande som jag inte riktigt kände igen. Har haft kopparspiral i 3 år men hade mycket mens och många dagar och fick tyvärr livmoderinflammation pga spiralen och fick ta bort den. Efter det har jag fått gå på undersökningar för att kolla att inget blev bestående, men allt ser enligt gynekologen brs ut. Då jag haft svårr med hormoner började jag med Yaz, funkade hur bra som helst. Därför har jag haft mens utan hormoner ocj denna mensvärk känner jag inte igen. Funderade inte så mycket över det, tänkte att mensen säkert kommer. I söndags började illamåendet och jag kräktes 3 ggr. Då började en förhoppning att det kanske hade tagit sig? Även om det är väldigt osannolikt. I söndags sa min man till mih: du har fått blå ådror vid brösten? Jag kollade och visst stämde det, men tänkte att det kanske jag alltid haft men inte tänkt på. Mina bröstvårtor har varit ömma och det gör ont att duschs pga strålen. Jag snusar fortfarande och när jag nu gör det mår jag illa, så kan inte ha den inne så länge. Visst har mitt humör pendlat, men tror det mest beror på nikotinabstinens än ev graviditet. Igår tog jag ett gravtest, bara för att jag tyckrr att det känns annorlunda i kroppen. Men såklart var det negativt. Kände mig dum och naiv som ens kunde tro något annat. Under dagen igår avtog mensvärken och ömheten i brösten, vilket då i min mening bekräftade att jag måste inbillat mig allting. Dock idag har mensvärken kommit tillbaka och jag har mycket flytningar. Brösten är dock inte ömma. Är orolig att min kropp inte kommer komma i balans med cykeln på ett tag. Vill bara ha min riktiga mens så jag vet vart jag står. Är på Dag 29 sedan pillermens. Min man är fortfarande optimistisk och säger att jag kan vara gravid men att jag testat allt för tidigt. Dock tror inte jag det. Jag undrar när man ska kolla upp hos en barnmorska angående att mensen ej kommer? Hur länge ska jag vänta?

Jag gått kopparspiraler, fick också infektion av den. Hur kollade dom dig? Titthåls operation? Jag hoppas det tar sig för dig fort, skulle var bästa julklappen ????
  • Jitang
    Längtarefterbarn83 skrev 2018-12-05 11:45:21 följande:

Men åh vad bra! Skönt att det gick så fort!

Skönt att veta lite mer om vi skulle vilja söka privat, tack :)

Jag fick tid på en gång, sen var det bra att hon skickade in en remiss också så slipper vi bara stå i kö för IVF ifall det behövs och inte både för utredning och IVF. Sparar lite tid :)
  • Jitang
    Tösen01 skrev 2018-12-05 18:13:36 följande:

De gjorde ul och tog även en biopsi. Då jag fick igång mensen och inga komplikationer så stannade det där. Har du gjort någon uppföljning? Tack, men tror inte det kommer gå så fort tyvärr, men hoppas kan jag alltid göra. Försöker vara positiv i hela den här processen. Vi har ingen brådska, även om jag vill bli gravid nu nu nu. Haha. Hur går det för dig? <3

Inte för att jag vill låta negativ... Jag gjorde jag som många ul så jag har tappat räkningen, men först vid titthålsoperation som dom såg att ena äggledaren var blockerad då man inte kan se om äggledarna har blivit skadade på ul. Så mitt tips är om det inte händer något så gå iaf och prova att spola äggledarna. Nu har jag hållt på med kinesisk medicin och akupunktur och tydligen när jag spolade för 1,5 månad sen så gick vätskan igenom, inte helt perfekt men innan kunde dom inte få igenom en droppe ens . Så det har ju gett resultat. Men jag hoppas verkligen, att din läkare har rätt och att allt är okej.
  • Jitang
    Tösen01 skrev 2018-12-05 19:27:05 följande:

Nej men fy. Stackars dig!!! Hur mår du nu? Är faran över? Jo jag vet att det kan ske på detta vis, som du drabbades av, men det är ganska ovanligt. Jag har även UL äggledarna och äggstockarna regelbundet efter detta och allt ser normalt ut. Men man vet aldrig. Har det i åtanke. Dock är min man inte så bekymrad (han är läkare, och har kollat på allt genom dessa år) men om det blir ett stort problen eller inget händer på något år, ska jag kolla upp det igen! Hur märkte du att något var galet? <3

De läkare (6) jag varit hos sa tvärtom att det var väldigt vanligt, därav att jag fick göra titthål för att göra en ordentlig koll eftersom man inte kan se allt på ul. Jag fick ändå medicin fort (via dropp så det skulle verka fort) jag fick ont vid sex, sen i nedre delen av magen så gick till läkaren direkt. Läkaren jag hade nu för utredningen sa att kopparspiralen i sig kan vara en fertilitets bov. Även utan infektion.
  • Jitang
    Jitang skrev 2018-12-05 20:20:30 följande:

De läkare (6) jag varit hos sa tvärtom att det var väldigt vanligt, därav att jag fick göra titthål för att göra en ordentlig koll eftersom man inte kan se allt på ul. Jag fick ändå medicin fort (via dropp så det skulle verka fort) jag fick ont vid sex, sen i nedre delen av magen så gick till läkaren direkt. Läkaren jag hade nu för utredningen sa att kopparspiralen i sig kan vara en fertilitets bov. Även utan infektion.

Råkade skicka för fort. Jag mår jätte bra nu, det är 2,5 år sen nu, men under första året så har jag tappat räkningen för hur många ggr jag var hos läkaren. Blev orolig för minsta lilla obehag. Men jag är otroligt glad att jag kollade, för innan fick jag också höra att allt såg bra ut på ul, och det har dom sagt när jag gjort ul efter titthålet också. Fått varit jag som sagt att den är skadad.
  • Jitang
    Kullan90 skrev 2018-12-05 20:30:00 följande:

Hur menar du att kopparspiralen i sig kan vara fertilitetsbov? Hur mår du nu?

Jag vet inte, läkaren sa det. När hon gjorde bakgrunds samtalet så sa jag att jag haft livmoder inflammation, och sen frågade hon om preventivmedel och jag sa kopparspiralen. Och då sa hon att jag hade två orsaker som kunde påverka fertiliteten. Sen minns jag inte detaljer för jag var så orolig innan spolningen och hade fått både lugnande och smärtstillande, och jag brydde mig inte om att fråga utan var mer förbannad över att jag haft den. Jag mår jätte bra nu, bara jag blir gravid snart så mår jag toppen, haha...
  • Jitang
    Tösen01 skrev 2018-12-05 20:49:04 följande:

Du kanske har rätt, var på karolinska och fick min bedömning och uppföljning, de sa dock att det inte var så vanligt med komplikationer men det kanske var för att lugna mig? Det här var för ca 6 år sedan och var tvungen att vara utan preventivmedel i 6 månader för att kolla om allt verkade "normalt". Har aldrig haft ont där nere och inga kramper i livmodern efter det, meb hade en sänka på 450 när jag kom in och var väldigt dålig pga livmoderinflammationen. Jag ska verkligen ta mina menssmärtor på allvar och kommer inte mensen inom 14 dagar ska jag åka till min gynekolog och be om att de gör en utredning eftersom jag haft en inflammation!! Tack för att du delade med dig med din erfarenhet, hade nog inte tänkt att detta kan skapa den komplikationen. Ska skälla lite på min man också, han borde ha koll på detta!

Försöker ni skaffa barn nu eller måste ni invänta och se om allt verkar ok innan?<3

Du ska nog inte skälla på din man, om han inte är gynekolog så kan man ju inte ha koll på allt bara för att man är läkare. Jag är glad att jag reagerade och åkte in. Fy vad dåligt jag mådde den tiden feber, smärtor och ingen orka alls. Vi försöker, har BIM imorgon så håller alla tår och fingrar jag har. Har börjat gå hos en kinesisk läkare igen för akupunktur och örter. För att få kroppen i balans. Det är ngt jag rekommenderar. Hon har hjälpt 150 ST som inte lyckats få barn. Så jag hoppas bli en på listan. Jag har blivit sån att bättre att kolla så man får en chans att försöka fixa problemet
  • Jitang
    Tösen01 skrev 2018-12-05 21:48:50 följande:

Nej du har rätt, jag menade kanske inte direkt skälla, ingen kan allt, men han brukar vara duktig på att ta reda på fakta. Han sa precis, "jo det kan hända, men eftersom du inte haft några direkta besvär eller komplikationer valde jag att inte oroa dig. Men det är viktigt att vi kollar upp detta om inget händer på ca 1 år eller du får symptom". Typiskt karlar! Nåväl, jag hoppas så innerligt att jag slipper gå igenom det du har gått igenom!! Du är stark och det kommer gå! Jag håller alla tummar för er!! <3

Det var snällt tänkt av honom, se han vill bara att du ska må bra. jag har aldrig haft några symptom alls, så jag blev lite chockad och dom säger ju att man märker inte om det är något med äggledarna förrän man spolar eller gör titthål. Men nu ska vi inte måla FxN på väggen utan vi hoppas såklart att du inte har några bekymmer alls. Jag har bara blivit frustrerad efter så många ggr jag fått höra att allt ser bra ut. Men dom har inte nämnt det viktigaste att dom inte kan se allt. Men om det går trögt så skulle jag absolut efter ett tag gå och kolla, tills dess bara njut av att vara med din man och fokusera inte så mkt på just skaffa barn eller oroa dig, det är ju en blockering i sig. Jag är oftast ganska glad nu, vissa dagar blir jag förbannad men från att hänga totalt blockerad äggledare har den ju börjat att öppnas och har passage. Så nu går mkt fokus på att fortsätta med akupunkturen och örterna så att min kropp ska vara i balans och äggledarna bra. Och varje gång jag varit där mår jag magiskt.

Just det, jag visste inte hur viktigt det var att man dricker massor med vatten, tydligen är det lätt att man får "slem" som gör det svårt för spermierna att ta sig fram. Så nu blir det massa vatten. Tack snälla du, hoppas vi alla får våra plus snart!
  • Jitang
    DoriaP skrev 2018-12-07 06:57:28 följande:

Jag bröt ihop hos henne. Allt prat om möten i framtiden osv när jag inte ens vet om jag kommer gå förbi nästa vecka. Ska få komma till gyn torsdag eller fredag, men känner att smärtan har bytt karaktär och nu har jag en punkt som gör ont när jag lutar mig framåt. Känner mig så ledsen och uppgiven, när man få lyckas bli gravid så blir det inte rätt då heller. Känner för att lägga ner allt och glömma allt vad barn heter.

Tack för dina fina ord !!

Massor med kramar till dig, hoppas på det bästa för dig. Vad sa dom ? Tog ni blodprover?
  • Jitang

Idag är andra dagen utan mens,vem vet den kommer nog under dagen. Men frustrerande, en del av mig går runt och hoppas, kommer på mig själv hur jag drömmer mig bort i hur jag ska berätta för min sambo osv.. men antagligen är den bara sen vilket den var varit 1 gång tidigare, så inte något som brukar ske. Men graviditetskollens test sticka visar klart negativt. Så försöker intala mig att mensen kommer så jag inte ska bli ledsen. Igår sprang jag och kollade hela tiden för jag kände att det kom något men bara flytningar..dessutom massor igår. Inte heller något jag är van vid.

• Jitang
    piffan87 skrev 2018-12-07 14:59:53 följande:

Det där jag också. Drömmer mig bort hur man ska berätta för nära och kära och hur glada vi alla ska bli tillsammans. Det är döden för mig varje gång mensen kommer. Hur mycket man en försöker intala sig att mensen kommer så finns ändå förhoppningen där och framförallt önskan.. usch inte lätt! Hoppas den håller sig bort iaf!!

Såklart kom den i eftermiddags, och jag blev så ledsen..fy vad ont det gjorde. Men...nya tag... Jag hoppades så, tänkte hur jag skulle ge alla en julklapp relaterat till deras roll i framtiden, även om jag visste att det är dumt. Fattar inte varför jag helt plötsligt har molvörk i 10 dagar!
  • Jitang

Har ni provat jätte nattljus olja? Tydligen flera i min bekantskapskrets som det har gått trögt för under lång tid och se efter dom började äta det så gick det fort.

• Jitang
    piffan87 skrev 2018-12-18 08:34:38 följande:

Tjejer, jag fick precis världens bästa julklapp (dom två första var väldigt svaga så tog ett digitalt)

Super Grattis!! Bästa julklappen!!
  • Jitang
    TrueLove12 skrev 2018-12-19 06:06:40 följande:

Nä de e inget kul direkt.

Ja och de har vart så här sedan nov 2017 så känner inget hopp försökt så gott de gick hålla humör uppe och försöka m.m men just nu är de inte alls på topp.

Troligen tar de ett tag till men ska försöka prata med min man om det här med fertilitetsundersökning men de gäller ju oss båda så känns inte helt kul och ta upp med min man.

Man blir sä himla ledsen när man inte får det här plusset

Om du går privat så behöver din man inte vara delaktig. Min kompis valde att bara kolla sig först eftersom hennes man är lite svår, eftersom hon var trött på att bli ledsen varje månad och lägga pengar på olika saker som kanske kunde hjälpa. Så hon spolade och tog testerna. Jag gjorde mitt privat också blodprover + spolning ca 4000-4500 kr. Spolningen var det dyra på ca 3000kr. Skönt att ha det gjort bara.
  • Jitang
    Tokfia92 skrev 2018-12-27 01:27:48 följande:

Hello, hoppas det är ok att även jag hoppar in här :)

Jag är 26 och min sambo 35, vi har försökt i 18 månader och är mitt uppe i en utredning. Lämnat alla prover och så och har tid i början på januari för spolning och provsvar och jag vet ärligt talat inte om jag någonsin har vart så här jäkla nervös inför något någon gång ????

Någon som har gjort en spolning och kan säga om det är så hemskt som Google verkar antyda? ????

Är nog dock ännu mer nervös för att proverna ska vara dåliga och säga att vi aldrig kommer kunna få några barn :(

Hur får man huvudet att sluta snurra? Förlåt för långt inlägg ????

Tänk positivt, bättre att göra en koll nu och om det är något som inte är helt okej så kan ni utgå från det, oftast nu så finns det lösningar på det mesta oavsett vad testerna visar.

Angående spolningen, så är min erfarenhet att det var helt fruktansvärt. Jag tog 2 vanliga värktabletter hemma, sen hos läkaren fick jag en Citodon och sen även en lugnande då dom såg hur orolig jag var. Bedövning gjorde fruktansvärt ont, mitt råd titta inte på sprutan. Min man mådde dåligt när han såg den.

Spolningen gjorde också otroligt ont, men om man tänker att det bara är ca 20 min av ens liv och det är för en bra anledning så känns det bättre. Men hoppas att det gör mindre ont för dig, men va iaf förberedd på att det kan vara en ganska obehaglig upplevelse.

Lycka till!
  • Jitang
    Värphönan skrev 2019-01-18 11:55:20 följande:

Vi tar kontakt privat isåfall och betalar, orkar inte ljuga för att få det gratis. Då ska man ha den stressen hängande över sig också och komma ihåg vad man sagt att man gjort när osv. Bättre att vara ärlig känner jag. Det är inte mer än 4-5000 kr för en utredning ändå. Visst det är pengar man hade kunnat göra något roligare för men känner absolut att det kan vara värt för att få lite lugn och ro i själen. 

Helt värt pengarna, var så skönt att ha allt gjort inom två veckor utan att behöva stå i kö och vänta!
Svar på tråden Försöker bli gravid med 1a barnet