• tankfull

Mängd läxor i 4:an?

Inte världens mest intressanta ämne kanske, men jag kanske får något svar ändå. Min dotter går i fyran och har snart utvecklingssamtal. Innan samtalet har vi fått hem en lapp med frågor att besvara och prata kring. Det mesta handlar om läxor och studieteknik. Men min dotter har knappt fått några läxor, och jag undrar om det är vanligt? Hon får typ en stencil med veckans ord och en mattestencil ibland, med saker som de redan gått igenom i 3:an. Är lite orolig att min dotter inte får samma utbildning som andra skolor, men kanske har jag fel. Hur mycket läxor får era barn som går i fyran?

• Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?
  • Alexi

Min dotter i fyran har engelskaläxa i princip varje vecka (glosor) men inga andra. Det kommer bara vara fler om de inte hinner med i skolan.

• tankfull
    Annita skrev 2018-10-11 23:53:42 följande:

Har en dotter i femte klass och de har två läxor i veckan, matte och engelska, och det är samma som i fyran. Nu i femman har de börjat få fler prov också, så det pluggar hon lite till här hemma.

Men det mesta av skolarbetet hinner de med under skoltid och det är bra tycker jag. Jag pratar väldigt mycket med henne om allt mellan himmel och jord, och hon berättar gärna om vad de gör i skolan och vad hon har lärt sig. På så sätt märker jag ju vilken nivå undervisningen ligger på och hur mycket hon lär sig.

Jag märker även i "vanliga" samtal att hon kan ett och annat om lite av varje, och det är ju bra betyg för skolan!

Det är bra att du pratar med din dotter och att hon kan berätta för dig vad de gör i skolan! Det är inte alla barn som har den förmågan. I mitt fall har en del saker som min dotter berättat bekymrat mig lite, som deras lärare i Ma/NO som verkar göra så lite som möjligt. Den läraren är vikarie för den riktiga klassläraren som inte kommer förrän till nästa termin. Det är väldigt olika hur undervisningen ser ut på olika skolor, ibland är ju allting bra och då finns det ingen anledning att klaga, men ibland kan det hela kännas mindre bra. Det finns klasser där lektionstiden går åt till stökiga barn, och då kan det vara svårt att få tillräckligt mycket gjort på lektionerna. Nu har min dotter äntligen fått sin skol-Ipad - efter två månaders skolgång, så nu hoppas jag på att kunna ta lite mer del av vad hon gör i skolan.
  • Erla

Är också lärare, fast på lågstadiet, och har haft föräldrar som har ifågasatt läxfritt. Jag har bara gett ut läsläxa, där eleverna har fått låna skönlitteratur på individuell nivå ifrån skolbiblioteket. Jag förklarade på ett föräldramöte vad forskning har visat på vad gäller läxor och läsning och efter det fick jag inga fler frågor om läxor. Däremot utvecklade jag veckobreven till föräldrarna då de efterfrågade mer info om lektionernas innehåll, arbetssätt och arbetsmetoder. Tyckte det var superbra att de efterfrågade det och jag skrev till och med tips på samtalsämnen och begrepp de kunde diskutera hemma. Till de elever med annat modersmål översatte jag begreppen också så de även kunde diskutera på deras språk.

• tankfull
    Erla skrev 2018-10-12 09:01:45 följande:

Är också lärare, fast på lågstadiet, och har haft föräldrar som har ifågasatt läxfritt. Jag har bara gett ut läsläxa, där eleverna har fått låna skönlitteratur på individuell nivå ifrån skolbiblioteket. Jag förklarade på ett föräldramöte vad forskning har visat på vad gäller läxor och läsning och efter det fick jag inga fler frågor om läxor. Däremot utvecklade jag veckobreven till föräldrarna då de efterfrågade mer info om lektionernas innehåll, arbetssätt och arbetsmetoder. Tyckte det var superbra att de efterfrågade det och jag skrev till och med tips på samtalsämnen och begrepp de kunde diskutera hemma. Till de elever med annat modersmål översatte jag begreppen också så de även kunde diskutera på deras språk.

Det är skillnad på stadierna. Tycker man ska kräva lite mer på mellanstadiet eftersom det på högstadiet och uppåt definitivt kommer att bli läxor. Jag vidhåller att det är stökigt i klassrummen på många ställen och då är det svårt att få tillräckligt gjort på lektionstid. De som stöder läxfriheten brukar prata om likvärdighetsperspektiv - vilket om man ska vara krass innebär att alla elever ska ha samma förutsättningar som de som har de sämsta förutsättningarna, det vill säga det blir orättvist om vissa elever kan få läxhjälp och andra inte. Detta tycker jag är fel väg att gå, man borde inte anpassa sig efter de premisserna. Skolan ska istället erbjuda bra läxhjälp till dem som inte kan få det hemma, anser jag. På lågstadiet som du jobbar på kanske det kan vara mindre läxor, men nu är det ju mellanstadiet som jag funderar över. Min dotters klass hade en ambitiös lärare på lågstadiet som faktiskt ställde en del krav och gav läxor, och det tycks ha varit bra för klassen som nu har en bra grund att stå på och är inställda på att jobba för sin skolgång. 
  • mamma 86

Du

tankfull skrev 2018-10-12 09:29:15 följande:

Det är skillnad på stadierna. Tycker man ska kräva lite mer på mellanstadiet eftersom det på högstadiet och uppåt definitivt kommer att bli läxor. Jag vidhåller att det är stökigt i klassrummen på många ställen och då är det svårt att få tillräckligt gjort på lektionstid. De som stöder läxfriheten brukar prata om likvärdighetsperspektiv - vilket om man ska vara krass innebär att alla elever ska ha samma förutsättningar som de som har de sämsta förutsättningarna, det vill säga det blir orättvist om vissa elever kan få läxhjälp och andra inte. Detta tycker jag är fel väg att gå, man borde inte anpassa sig efter de premisserna. Skolan ska istället erbjuda bra läxhjälp till dem som inte kan få det hemma, anser jag. På lågstadiet som du jobbar på kanske det kan vara mindre läxor, men nu är det ju mellanstadiet som jag funderar över. Min dotters klass hade en ambitiös lärare på lågstadiet som faktiskt ställde en del krav och gav läxor, och det tycks ha varit bra för klassen som nu har en bra grund att stå på och är inställda på att jobba för sin skolgång. 

Du ser helt enkelt läxfritt på ett annat sätt än vi gör. Det finns högstadieskolor som också är läxfria. Jag tänker snarare att läxorna görs i skolan istället för hemma, det betyder inte att man arbetar mindre bara att det arbetas mer i skolan än hemma. Jag kan bara svara för min dotters skola oxh där individanpassas det så eleverna som är långt fram dras INTE ner och elever som ligger långt bak pressas inte för hårt.
  • tankfull
    mamma 86 skrev 2018-10-12 09:44:25 följande:

Du

Du ser helt enkelt läxfritt på ett annat sätt än vi gör. Det finns högstadieskolor som också är läxfria. Jag tänker snarare att läxorna görs i skolan istället för hemma, det betyder inte att man arbetar mindre bara att det arbetas mer i skolan än hemma. Jag kan bara svara för min dotters skola oxh där individanpassas det så eleverna som är långt fram dras INTE ner och elever som ligger långt bak pressas inte för hårt.
    Okej, så då är du inte för läxfritt utan det är mer en fråga om lokal där man utför läxorna egentligen, om de bakas in i lektionstiden. Mängden arbete man ska hinna med på lektionen är ju svår att egentligen avgöra - har man en bra arbetsmiljö i skolan och är en duktig elev så hinner man mer än om man inte har de förutsättningarna. Vilket gör att man får olika bra undervisning på olika skolor och skillnaderna visar sig då man ska läsa vidare. Inte likvärdigt. Och i skolan har man bara en person som ska fördela sina resurser på många under en kort lektion, vilket kan vara knepigt. Oftast får de svagaste eller mest högljudda mest fokus. Men ja, vi ser nog olika på saken och kommer väl inte längre än så.
  • Erla
    tankfull skrev 2018-10-12 09:29:15 följande:

Läxor ska inte vara en lösning på att "det inte hinns med i skolan". Det är alltid skolans skyldighet att se till att arbetsområden hinns med. Ska vi lämna en del av undervisningen till elevernas föräldrar blir det ju verkligen inte en likvärdig utbildning. Ska man skicka hem det som inte blir gjort i skolan kommer troligen samma elever få hem läxor. Man kan absolut förespråka att det är bra att öva hemma så att man nötar in saker, men om man som lärare skickar hem läxor för att eleverna inte hinner jobba med alla områden i skolan, tycker jag att man ska se över sin planering och undervisning. Läxhjälp är en jättebra idé om läxor nu måste ges. Då ligger undervisningen kvar hos skolan.
  • Annita
    tankfull skrev 2018-10-12 08:53:29 följande:

Det är bra att du pratar med din dotter och att hon kan berätta för dig vad de gör i skolan! Det är inte alla barn som har den förmågan. I mitt fall har en del saker som min dotter berättat bekymrat mig lite, som deras lärare i Ma/NO som verkar göra så lite som möjligt. Den läraren är vikarie för den riktiga klassläraren som inte kommer förrän till nästa termin. Det är väldigt olika hur undervisningen ser ut på olika skolor, ibland är ju allting bra och då finns det ingen anledning att klaga, men ibland kan det hela kännas mindre bra. Det finns klasser där lektionstiden går åt till stökiga barn, och då kan det vara svårt att få tillräckligt mycket gjort på lektionerna. Nu har min dotter äntligen fått sin skol-Ipad - efter två månaders skolgång, så nu hoppas jag på att kunna ta lite mer del av vad hon gör i skolan.

Låter som om du kanske har anledning att kolla lite närmare på hur det funkar i matte/NO...

Det där med att få vänta på paddor och datorer känner jag igen. Skolorna underskattar tiden det tar att lägga in program etc, tror jag. Men när det väl funkar är det ju bra!
  • Erla

Kan också tillägga att en likvärdig undervisning inte handlar om att alla ska ha lika bra förutsättning som den som har sämst förutsättningar. Det handlar om att alla ska ha lika bra förutsättning som den som har bäst förutsättningar.

• Mrs Green

I 4:an och 5:an har jag för mig att dottern hade väldigt lite läxor. På lågstadiet var det läsläxa varje vecka, men från 4:an tror jag inte de hade några regelbundna läxor utan det var bara någon gång då och då. 

Sen brakade det loss i 6:an (förmodligen en kombination av att hon bytte skola och att de skulle få betyg).. då var det nya läxor varje dag. 

Svar på tråden Mängd läxor i 4:an?