• Osäkertjejhon

Ytterkläder/kläder förskola 1åring

Hej!

Sonen ska börja förskola i november och han är då 1 år. Funderar på det här med ytterkläder och kläder. Bor i blekinge så det är oftast slaskigt väder. Ibland kallt men ibland inte så farligt.

Vilke overall är vettig ha? Funkar pops skaloverall med avtagbart foder eller blir det för kallt? Hur är isbjörn of sweden? Blir det för varmt istället?

Jag har även ett par skalbyxor från pop ofodrade, kan man ha dom som "regnkläder" om man kompletterar med liknande skaljacka?

Värt nämna sonen avskyr lager på lager. Jag vill gärna köpa nytt och bra kvalitet men kan inte köpa massa olika overaller..

Och vad behöver man köpa in mer? Behövs verkligen ullunderställ eller räcker det med vanliga kläder?

Hur mkt kläder behöver man köpa? Vi har nu hemma ca 6bodysar och nån långärmad. Tre byxor. Inser det nog är för lite för dom blir ju smutsiga. Har inte tvättmaskin i lägenheten.

Och detta med namna: dom som man kan köpa och stryka på:sticks/kliar dom? Vilka är mjukast?

• Svar på tråden Ytterkläder/kläder förskola 1åring
  • legomum

Jag skrev på lappen med vanlig bläckpenna. Tyckte det var alldeles för onödigt med allt extrajobb att sy/stryka lappar. #latmamman hehe

Jag skulle hellre satsa på en varm overall framför en skaloverall om det är endast en som gäller. (Annars har stormberg riktigt bra skaloveraller till bra pris). Har bara positivt att säga om isbjörn.

En ettåring rör sig ju inte så väldigt och börjar de frysa blir de stilla, då rör de sig nästan inte alls.

Med tanke på all slask som kan bli så rekommenderar jag galonisar att dra över.

Man måste inte ha ullunderställ, själv har jag kört blandat. Ull om jag hittar men fleece har gått lika bra.

Men när du köper vinterskor/stövlarna så lägg in en varmare sula direkt och förbered med extra ullsockar. Jag upplevde med mina killar att de var mer frusna om fötterna när de var mindre och med dessa enkla lösningar så höll de sig varma.

• Fia 28

Ytterkläder tycker jag själv är knepigt så ska inte uttala mej. Mer vanliga kläder än så behöver ni nog. De uppmuntrar barnen att äta själv och då blir det oftast smutsiga kläder varje dag. 
    Jag har namnlappar som man klistrar fast och de är supermjuka och kliar inte och fäster i allt. Finns säkert nåt motsvarande att beställa i sverige. 

• Fru Ve

En fodrad galonoverall eller Didrikssons fodrade galonställ skulle jag ha satsat på om man bor där det mest är slask. Tycker det är bästa ytterplagg då. Inte svindyr och tål tvätt också. Kläder som barnen har på förskolan blir ju smutsiga och iaf jag tycker inte det räcker att bara borsta av. Skalkläder ska ju tvättas så lite som möjligt. Så är det geggigt tycker jag inte det funkar.

• Fru Ve

Flera ombyten innekläder behövs på dagis. Men köp gärna begagnade, det är billigt och gör inget om det blir fläckar på eller något råkar komma bort. Min son gör av med 1-2 ombyten per dag på dagis.

• Celaena

Innekläder har jag haft ca 3 ombyten (tröja, byxa, strumpor, underkläder) på hyllan. De skitar ner sig mycket. 

Jag kan inte tipsa om vilka ytterkläder du ska satsa på för vi har helt annat väder här men däremot kan jag säga att det går åt mer än man tror. Jag har haft dubbelt av ALLT i princip. Overaller, stövlar, kängor, galonisar, vantar mm. Har oftast köpt en uppsättning av bra kvalitet och så har jag haft begagnat/billigt som extra. Har haft användning för allt! När de sätter sig i en vattenpöl t ex så är det inte mycket som står emot. Cool

Svar på tråden Ytterkläder/kläder förskola 1åring