• Anonym (Tatyana Anonym)

Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?

Hej hej alla människor

Jo jag under en fråga. Hur mycket måste mannen vara med när man gör utredning om fertilitet, assisterad befruktning samt/och/eller IVF??? Jag och min man har försökt få barn i snart 5 år och behöver hjälp. Min man har accepterat att vi tar hjälp av myndighet och sjukhus, han har accepterat att testa sin spermier men han kommer inte att följa med mig till gynekologen. Min man är muslim vet inte om det hör hit men han tycker mycket att tjejers saker hör till tjejer och att männens saker hör till mannen så jag blir så orolig att mycket i Sverige är gemensamt när man gör utredning. Är det krav???

• Svar på tråden Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?
  • Anonym (B)

Han måste lämna sperma någon dag innan. Så var det iaf för oss.

• BuoBä

Min man tycker att allt som har med undersökningar och ingrepp att göra är extremt obehagligt. Han försökte vara med, men svimmade vid första VUL-et, så det blev bara jobbigt för oss båda att han skulle tvinga sig.

Vi har gjort totalt 9 IVF. Han har varit med på alla samtal, men vid ingrepp/undersökningar har han antingen stannat i väntrummet eller så har jag åkt till kliniken själv när det tex bara var en mätning av äggblåsor. Vid äggplock har han väntat utanför och sedan suttit med mig när jag vilade efterråt. Personalen har inte tyckt det varit konstigt alls. Och ja, min man är helsvensk ifall någon undrar och det av någon anledning spelar roll.

Han trodde för övrigt inte att han skulle klara att vara med på förlossningen, men det gick faktiskt bra. Han fokuserade på att ge mig dryck mellan värkarna.

• BuoBä
    Aen87 skrev 2018-10-09 09:26:53 följande:

Ja jag ser de olika svaren också. Kanske underskriften kan fixas innan eller så? Jag vet bara att min man skrev på samma dag som embryot återfördes. Sedan vet jag inte rutinerna på de olika klinikerna, men för oss lämnade han dessa olika spermaprov och det känns ju rätt så logiskt att ett prov är för utredningen och sedan ett färskt spermaprov för befruktningen.

Men att följa med till kliniken innebär ju inte att mannen måste sitta med vid alla behandlingar.
  • Aen87
    BuoBä skrev 2018-10-09 09:48:58 följande:

Men att följa med till kliniken innebär ju inte att mannen måste sitta med vid alla behandlingar.

Det har du naturligtvis helt rätt i. Jag tänkte nog inte att problemet var att inte delta vid just undersökningarna (alltså inne i rummet) utan att problemet låg i engagemanget överhuvud taget. Men det kanske var min förutfattade mening.
  • Anonym (I)

Synnerligen märkligt, omoget och obildat att tycka att det är en kvinnogrej att undersökas/få behandling för att kunna bli gravid. Man är två om att göra barn, varför alla delar av utredningar, undersökningar och behandlingar i allra högsta grad har med både dig och honom att göra.

Du får nog ta ett snack med honom innan du för alltid är fast med honom. Förmodligen tror han att även barn är en kvinnosak och att det inte är mannens uppgift att ta hand om dom.

• BuoBä
    Aen87 skrev 2018-10-09 09:51:52 följande:

Det har du naturligtvis helt rätt i. Jag tänkte nog inte att problemet var att inte delta vid just undersökningarna (alltså inne i rummet) utan att problemet låg i engagemanget överhuvud taget. Men det kanske var min förutfattade mening.

Ja engagemang krävs! Även om det inte behöver betyda hålla handen under äggplock.

TS, det är slitsamt både psykiskt och fysiskt att genomgå hormonbehandlingar, det måste ni båda vara beredda på.
  • Popetot

Han måste vara med vid äggplock för att lämna spermier och vid återinföring för identifiering. Tror inte något av detta kan göras i förväg. Ni vill ju ha färska spermier då det alltid är bättre än frusna och identifiering tror jag verkligen inte de komprimissar med. Däremot kan väl ingen tvinga honom att vara med i rummet för ingreppen. Han kan säkert sitta utanför. Men framförallt äggplock kan vara ganska kämpigt så det är skönt att ha en hand att hålla. Hur tänker han kring framtida förlossning? Det kommer ju va mest "utlämnande" av alla stadier i denna process. Lycka till!

• Anonym (Pappa)
    Aen87 skrev 2018-10-09 09:13:57 följande:

Jag har gjort ivf och min man var alltid med. Det var bara mäta äggblåsor och titten på fostret när vi blivit gravida som det egentligen inte var nödvändigt. De träffar som var nödvändiga var alltså såklart det inledande samtalet som en del i utredningen, då också spermaprov lämnas om jag inte minns fel. Sedan behövde han vara med på äggplocket eftersom han lämnade spermier den dagen inför att ägget som plockades skulle befruktas. Sedan skulle han vara med vid införandet av embryo eftersom en underskrift krävs för att få föra in ett embryo som han givit upphov till. Så typ allt.

Jag ställer mig också frågande till att välja en man som man redan nu kan ana inte känner sig särskilt involverad i familjebildandet, det ger ju en indikation på hur livet och ansvarsfördelningen kommer bli men det är ju så hos många även de som inte gör ivf så det hör ju inte till ämnet naturligtvis.

Jag var också med i alla delar av "processen" och för mig/oss var det viktigt att vi gjorde detta tillsammans som en familj med en gemensam syn och ett gemensamt mål.

Vi har idag en liten underbar solstråle Solig
  • Aen87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-10-09 10:35:54 följande:

Jag var också med i alla delar av "processen" och för mig/oss var det viktigt att vi gjorde detta tillsammans som en familj med en gemensam syn och ett gemensamt mål.

Vi har idag en liten underbar solstråle 

Grattis! Ja det känns i min värld givet, det är ju bådas eventuella barn och liv. Dessutom är det mentala stödet viktigt i processen tycker jag.
  • Anonym (Pappa)
    Aen87 skrev 2018-10-09 10:48:21 följande:
    Grattis! Ja det känns i min värld givet, det är ju bådas eventuella barn och liv. Dessutom är det mentala stödet viktigt i processen tycker jag.
    Glad

Att gå igenom IVF är ingen lätt sak för någon i familjen och även om det är ett faktum att kvinnan får dra ett mycket stort lass när det gäller undersökningar och behandlingar så är den mentala påverkan stor på bägge parter.

Och det är förknippat med många känslor och det är heller inte helt problemfritt för mannen att "levererar" på beställning samtidigt som det pågår förberedelser för äggplock mm.

Det gäller för hela familjen att fokusera på belöningen och då känns allt runt omkring mycket lättare.

Vi hade inte så många äggblåsor att jobba med, men det lyckades ändå på första försöket vilket det inta alltid gör.

Lycka till med er framtida solstråle Solig 
  • Aen87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-10-09 12:37:43 följande:

Att gå igenom IVF är ingen lätt sak för någon i familjen och även om det är ett faktum att kvinnan får dra ett mycket stort lass när det gäller undersökningar och behandlingar så är den mentala påverkan stor på bägge parter.

Och det är förknippat med många känslor och det är heller inte helt problemfritt för mannen att "levererar" på beställning samtidigt som det pågår förberedelser för äggplock mm.

Det gäller för hela familjen att fokusera på belöningen och då känns allt runt omkring mycket lättare.

Vi hade inte så många äggblåsor att jobba med, men det lyckades ändå på första försöket vilket det inta alltid gör.

Lycka till med er framtida solstråle  

Ja det har du rätt i. Jag arbetar som barnmorska med fertilitetsutredningar och arbetar med paret i startgroparna (alltså ej vid själva ivf) och upplever många män väldigt påverkade av situationen. Tack! Vi fick vårt andra barn, alltså IVF-barnet för snart ett år sedan.
  • Anonym (Tatyana Anonym)

Hej alla som svarat till mig! Jag blir lite ledsen när jag läser era dömande kommentarer istället för att ni besvarar på min fråga. Ni tycker att jag ska lämna min man som jag är lyckligt gift med för att han inte vill vara med vid kvinnliga gynokologiska undersökningar? Varför? Jag är glad för er som haft era män med er i hela processen men alla män är inte lika. Jag förstår inte varför ni automatiserar att han inte kommer hjälpa till i hemmet bara för att han har problem med sjukhus besöken? Jag har lyckats övertyga honom om att faktiskt lämna spermierna och det var stort steg men han har inte heller mycket tid att gå på många besök och som jag sa, han tycker det är för intimt med privata kvinnliga undersökningar. Varför blir ni arga på det? Han har inte förtryck mot kvinnor som ni vill tro :(

• Anonym (jag)
    Anonym (Tatyana Anonym) skrev 2018-10-09 16:55:08 följande:

Hej alla som svarat till mig! Jag blir lite ledsen när jag läser era dömande kommentarer istället för att ni besvarar på min fråga. Ni tycker att jag ska lämna min man som jag är lyckligt gift med för att han inte vill vara med vid kvinnliga gynokologiska undersökningar? Varför? Jag är glad för er som haft era män med er i hela processen men alla män är inte lika. Jag förstår inte varför ni automatiserar att han inte kommer hjälpa till i hemmet bara för att han har problem med sjukhus besöken? Jag har lyckats övertyga honom om att faktiskt lämna spermierna och det var stort steg men han har inte heller mycket tid att gå på många besök och som jag sa, han tycker det är för intimt med privata kvinnliga undersökningar. Varför blir ni arga på det? Han har inte förtryck mot kvinnor som ni vill tro :(

Jag tycker inte att man kan "döma" din man. Han kanske tycker att det är jättehemskt att tänka sig att vara med på gynekologiska undersökningar. Men jag hoppas för er skull att han är engagerad i att få barn och kan stötta dig på andra sätt. Hur tänker han om förlossningen som förhoppningsvis blir resultatet, vill han vara med då? Och hur tänker du att det ska bli? Om ni pratar om det nu så behöver ni inte ha olika förväntningar och kanske bli besvikna.

Läs det som BuoBä har skrivit ovan. Jag och min sambo har också gjort IVF. Han var med vid den första undersökningen (då han lämnade spermaprov vid samma tillfälle) och vid äggplock (då han också lämnade sperma) men inte vid återföringen, han hade skrivit på pappren i förväg. Jag tyckte inte att undersökningar och äggplock var jobbigt och jag hade kunnat göra allt ensam men han var med.
Svar på tråden Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?