Inlägg från: Anonym (Tatyana Anonym) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tatyana Anonym)

Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?

Hej hej alla människor

Jo jag under en fråga. Hur mycket måste mannen vara med när man gör utredning om fertilitet, assisterad befruktning samt/och/eller IVF??? Jag och min man har försökt få barn i snart 5 år och behöver hjälp. Min man har accepterat att vi tar hjälp av myndighet och sjukhus, han har accepterat att testa sin spermier men han kommer inte att följa med mig till gynekologen. Min man är muslim vet inte om det hör hit men han tycker mycket att tjejers saker hör till tjejer och att männens saker hör till mannen så jag blir så orolig att mycket i Sverige är gemensamt när man gör utredning. Är det krav???

• Svar på tråden Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?
    Anonym (A) skrev 2018-10-09 08:00:09 följande:

Du kanske skulle ta och fundera över ditt partnerval istället då. Som du säger så passar inte hans åsikter och värderingar in i det här landet och det kommer fortsätta påverka dig, men inte minst kommer det att påverka era eventuella barn. Annars kanske ni ska ta och bosätta er i hans land där hand åsikter och värderingar kanske smälter in bättre. Du verkar ju uppskatta dem också så det vore väl bara bra för även din del.

För att svara på din fråga så ska han, utöver när han ska göra sin utredning givetvis, vara med på det inledande samtalet och när han ska ge spermier för att befrukta äggen. Det hade varit bra för din del om han kunde vara med vid äggplocket som stöd också, även om det inte är nödvändigt. Du kommer bli snurrig i huvudet, få ligga kvar någon timme efteråt och vissa (vissa! Absolut inte alla) får väldigt ont. Då kan det vara skönt att ha någon vid sin sida.

Hehe tack för ditt svar men är mycket kär i den här mannen. Älskar honom av hela mitt hjärta. Blir mycket väl behandlad och är mycket glad och nöjd i relationen. Visst detta ämne har vi en konflikt i eller vad man ska kalla det men annars är vi gemensamt överens. Återigen TACK FÖr att du svarade till mig!
    Anonym (Fyfan) skrev 2018-10-09 08:23:17 följande:

Ja så klart att du är mycket kääär. Och så klart så måååste ni bo i Sverige också. Barnen skiter du förstås i också eftersom du är kääär. Suck. Dra till hans hemland istället och lev där.

Jag och min man båda är födda i Sverige. Mina föräldrar kommer från Ukraina och hans föräldrar kommer från Jordanien men alla bor vi här. Varför ska vi leva i ett annat land för att han ej vill följa med till gynekolog och har vissa olika tankar kring vad män och kvinnor delar? Haha små tankar av dig måste jag säga. Tror inte heller det har med hans religion att göra utan hans personlighet. Kan vi hålla oss till ämnet jag frågade.
    Anonym (B) skrev 2018-10-09 08:47:18 följande:

Jisses vilka människor som bara måste yttra sig.

Men,

det är bra med sällskap när du har "äggplock" vissa blir väldigt påverkade andra inte. Annars är det bara de undersökningar han måste göra som han måste närvara vid. Men det är bra om han är med på inledande möten då han också får samma information som du.

Man måste inte ha sin man med vet flera som varit ensamma eller haft en annan närstående med istället. Finns många aspekter som gör att mannen inte kan närvara

Lycka till med er ivf

Tack tack tack! Det låter mycket bra och lättar mitt hjärta mycket! Tror ej han har problem att närvara vid möte som inte är undersökning eller ingrepp. Får man ta med sig någon annan vid äggplock kan jag be min familj alltid!!!
    Aen87 skrev 2018-10-09 09:13:57 följande:

Jag har gjort ivf och min man var alltid med. Det var bara mäta äggblåsor och titten på fostret när vi blivit gravida som det egentligen inte var nödvändigt. De träffar som var nödvändiga var alltså såklart det inledande samtalet som en del i utredningen, då också spermaprov lämnas om jag inte minns fel. Sedan behövde han vara med på äggplocket eftersom han lämnade spermier den dagen inför att ägget som plockades skulle befruktas. Sedan skulle han vara med vid införandet av embryo eftersom en underskrift krävs för att få föra in ett embryo som han givit upphov till. Så typ allt.

Jag ställer mig också frågande till att välja en man som man redan nu kan ana inte känner sig särskilt involverad i familjebildandet, det ger ju en indikation på hur livet och ansvarsfördelningen kommer bli men det är ju så hos många även de som inte gör ivf så det hör ju inte till ämnet naturligtvis.

Oj många som säger olika nu :(

Hej alla som svarat till mig! Jag blir lite ledsen när jag läser era dömande kommentarer istället för att ni besvarar på min fråga. Ni tycker att jag ska lämna min man som jag är lyckligt gift med för att han inte vill vara med vid kvinnliga gynokologiska undersökningar? Varför? Jag är glad för er som haft era män med er i hela processen men alla män är inte lika. Jag förstår inte varför ni automatiserar att han inte kommer hjälpa till i hemmet bara för att han har problem med sjukhus besöken? Jag har lyckats övertyga honom om att faktiskt lämna spermierna och det var stort steg men han har inte heller mycket tid att gå på många besök och som jag sa, han tycker det är för intimt med privata kvinnliga undersökningar. Varför blir ni arga på det? Han har inte förtryck mot kvinnor som ni vill tro :(

Svar på tråden Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?