• Aen87

Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?

Jag har gjort ivf och min man var alltid med. Det var bara mäta äggblåsor och titten på fostret när vi blivit gravida som det egentligen inte var nödvändigt. De träffar som var nödvändiga var alltså såklart det inledande samtalet som en del i utredningen, då också spermaprov lämnas om jag inte minns fel. Sedan behövde han vara med på äggplocket eftersom han lämnade spermier den dagen inför att ägget som plockades skulle befruktas. Sedan skulle han vara med vid införandet av embryo eftersom en underskrift krävs för att få föra in ett embryo som han givit upphov till. Så typ allt.

Jag ställer mig också frågande till att välja en man som man redan nu kan ana inte känner sig särskilt involverad i familjebildandet, det ger ju en indikation på hur livet och ansvarsfördelningen kommer bli men det är ju så hos många även de som inte gör ivf så det hör ju inte till ämnet naturligtvis.

• Aen87
    Anonym (Tatyana Anonym) skrev 2018-10-09 09:24:25 följande:

Oj många som säger olika nu :(

Ja jag ser de olika svaren också. Kanske underskriften kan fixas innan eller så? Jag vet bara att min man skrev på samma dag som embryot återfördes. Sedan vet jag inte rutinerna på de olika klinikerna, men för oss lämnade han dessa olika spermaprov och det känns ju rätt så logiskt att ett prov är för utredningen och sedan ett färskt spermaprov för befruktningen.
  • Aen87
    BuoBä skrev 2018-10-09 09:48:58 följande:

Men att följa med till kliniken innebär ju inte att mannen måste sitta med vid alla behandlingar.

Det har du naturligtvis helt rätt i. Jag tänkte nog inte att problemet var att inte delta vid just undersökningarna (alltså inne i rummet) utan att problemet låg i engagemanget överhuvud taget. Men det kanske var min förutfattade mening.
  • Aen87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-10-09 10:35:54 följande:

Jag var också med i alla delar av "processen" och för mig/oss var det viktigt att vi gjorde detta tillsammans som en familj med en gemensam syn och ett gemensamt mål.

Vi har idag en liten underbar solstråle 

Grattis! Ja det känns i min värld givet, det är ju bådas eventuella barn och liv. Dessutom är det mentala stödet viktigt i processen tycker jag.
  • Aen87
    Anonym (Pappa) skrev 2018-10-09 12:37:43 följande:

Att gå igenom IVF är ingen lätt sak för någon i familjen och även om det är ett faktum att kvinnan får dra ett mycket stort lass när det gäller undersökningar och behandlingar så är den mentala påverkan stor på bägge parter.

Och det är förknippat med många känslor och det är heller inte helt problemfritt för mannen att "levererar" på beställning samtidigt som det pågår förberedelser för äggplock mm.

Det gäller för hela familjen att fokusera på belöningen och då känns allt runt omkring mycket lättare.

Vi hade inte så många äggblåsor att jobba med, men det lyckades ändå på första försöket vilket det inta alltid gör.

Lycka till med er framtida solstråle  

Ja det har du rätt i. Jag arbetar som barnmorska med fertilitetsutredningar och arbetar med paret i startgroparna (alltså ej vid själva ivf) och upplever många män väldigt påverkade av situationen. Tack! Vi fick vårt andra barn, alltså IVF-barnet för snart ett år sedan.
Svar på tråden Hur mycket måste mannen vara med vid IVF?