Amning vd ersättning
Jag håller med dig. Det verkar ofta som att det finns väldigt mycket idéer kring att bebisar inte skulle bli mätta på enbart amning och mammor tror de har för lite mjölk och så spinner det iväg.
Min egen mamma ammade inte (jag blev inte mätt för att hon ammade enbart var 4e timma, jag bara skrek och skrek och tillsist blev det ersättning istället - inte ovanligt på den tiden). Även om vi har pratat om att bebisar behöver amma mycket och ofta så har hon ofta föreslagit att ?du kanske har för lite mjölk på eftermiddagarna, det är kanske därför han skriker? eller ?pröva ge ersättning på kvällarna så kanske han sover bättre?. Det är väl saker hon själv fått höra. Ibland har han bara haft ont i magen eller behövt närhet, det har inte handlat om hunger.
Samhället, i synnerhet vården, kan inte så mycket om amning, trots detta upplever många en ?amningshysteri?. BVC ger dåliga och felaktiga amningsråd och inte ens på BB är det alltid korrekt eller hjälpsamt.
Om man vill ge ersättning pga orsak, kör på, skulle aldrig lägga mig hur någon väljer att mata sott barn. Jag tycker bara det är tråkigt att det finns nån slags kollektivt dåligt självförtroende kring amning. Ja, de vill amma jämt. Det är drygt.