Inlägg från: Meriall |Visa alla inlägg
  • Meriall

Kan ett barn heta Lilith?

Tänker på serien Regenesis där huvudpersonens dotter heter detta. Tycker det är ett fint namn med både bra och dåliga associationer. Men så har ju min dotter samma namn som en kaosgudinna också :P

• Meriall

Tror många sammanknippar namnet med en stark kvinna som inte är underlägsen män och inte någon demon.

• Meriall
    Anonym (mm.) skrev 2018-10-06 09:38:54 följande:

Klart man kan heta det, men är det så fint egentligen?

Jag känner förstås till konnotationen utifrån bibeln men den bryr jag mig inte speciellt mycket om. Tänker nog mer på Lilith i "Frasier" men det är ju bara en karaktär i en serie, inte heller nåt att bor sig om

Jag är lärare och om jag på uppropet fick en elev med namnet Lilith på klasslistan hade jag reagerat lite grann. Jag hade undrat varför man som förälder vill ha det namnet. Dels pga ovan skrivna men också för att det är så ovanligt så att det blir för ovanligt, om du förstår. Varenda kotte kommer fråga henne hela hennes liv varför hon heter så. 

Hur skulle du reagera på Loke? Det är väl liknande grej? Och har blivit vanligt nu. Eller Eris för den delen? Eller Pandora eller Seth?
Svar på tråden Kan ett barn heta Lilith?