Min syn på invandringsfrågan
Då måste man också lägga fokus på VARFÖR för att kunna gå vidare till hur man ska göra med integration. Det du pratar om är ju socioekonomiska orsaker till att man är utanför det etablerade samhället.
Vill däremot ge dig ett plus för din sakliga tråd. Är så himla trött på alla dessa trådar och påståenden om invandrare, som om vi alla invandrare är precis likadana och uppför och är på ett och samma sätt...
Nu är jag inte invandrare själv, men mina föräldrar är invandrare från mellanöstern. Och mina föräldrar har fått börja på ruta 1 med att svabba golv och jobba på donken, studera det svenska språket, ta hand om barn och utbilda sig osv. Jag tycker det är jätteviktigt att alla ska bidra till samhället, invandrare som svensk. Vad fick just mina föräldrar att lyckas? Förutom att de själva var väldigt motiverade, hängivna och kämpade hårt så tror jag också det berodde på nätverk. Svenskarna var väldigt vänliga mot dem, de fick hjälp av Svenska Kyrkan, svenska grannar som bjöd in de i gemenskapen.. Jag tror sånt är viktigt.