• Anonym (Förkrossad!)

Ni som avbrutit aborten

Anonym (Förkr­ossad!­)

Idag 11:31

Jag tog det första abortpillret igår men ångrar mig djupt!!! Jag försökte kräkas upp det igår men det gick inte.. Jag ska egentligen fortsätta aborten imorgon men jag vill verkligen inte. Jag har läst sagor om de som ångrat sig och kunnat behålla barnet.. Snälla ge mig hopp!

Vad jag förstått så kan barnet överleva och man går då på extra ul och kontroller.. 

Jag ska även försöka få tag på gyn och be om råd..

• Svar på tråden Ni som avbrutit aborten
  • Anonym (H)

Ingen bra ide att avbryta en redan påbörjad abort.. risken att du får missfall är väldigt mycket högre, både nu och sent i graviditeten om den skulle fortsätta

Det finns även studier på missbildningar i samband med den första tabletten

Du kan strunta i att göra resten och sen hoppas att nåt lever på ultraljud sen, men risken finns att de inte gör de och du ev. Måste skrapas är större, vilket kan innebära större risk för ärrvävnad och svårare att bli gravid igen..

Visst det kan gå bra, men statistiken säger emot och risken för komplikationer är större än att bara slutföra det

En bör aldrig påbörja en abort om en inte är helt säker, och vilket beslut en än tar så bör en hålla fast vid de.

• Anonym (ssk)

Första tabletten dödar fostret, så det är för sent nu.

• Anonym (H)
    Anonym (ssk) skrev 2018-10-05 12:20:28 följande:

Första tabletten dödar fostret, så det är för sent nu.

Inte alltid dock, men det mjukar även upp och vidgar livmoderhalsen så att det är lättare att få missfall även om en inte fullföljer med dom andra tabletterna som får livmodern att krampa och slutföra aborten

Men samtidigt så kan även första tabletten orsaka komplett abort så det är riskabelt att inte slutföra och ta dom andra då resten kan stanna kvar

Oavsett ingen bra ide att avbryta redan påbörjad abort.
  • brunbrallan

TS hur långt gången är du? Om du inte vill fullfölja aborten-gör inte det! Den första tabletten stoppar graviditetshormonet under ett par dygn men den dödar inte fostret. Man kan dock förlora barnet av den men det är inte alls säkert du gör det. Gå in på fass.se och läs på. Där står det att de foster som klarat sig vid avbruten abort inte blir dåliga.

Jag håller tummarna att allt går väl.

Kram.

• Anonym (N)
    brunbrallan skrev 2018-10-05 17:37:33 följande:

TS hur långt gången är du? Om du inte vill fullfölja aborten-gör inte det! Den första tabletten stoppar graviditetshormonet under ett par dygn men den dödar inte fostret. Man kan dock förlora barnet av den men det är inte alls säkert du gör det. Gå in på fass.se och läs på. Där står det att de foster som klarat sig vid avbruten abort inte blir dåliga.

Jag håller tummarna att allt går väl.

Kram.

Detta läste jag på fass.se

"Om aborten misslyckas (fortsatt graviditet) efter att kvinnan tagit Mifegyne ensamt eller i kombination med prostaglandin, har man vid fullgången graviditet sett missbildningar hos barnet."
  • Anonym (Njaeeee)

Som jag förstått det så mjukar den första pillret upp livmodertappen. Så man kan avbryta. Dock brukar dom försöka övertala
    en att fortsätta men nej dom kan inte tvinga dig. Dock kan pillret ändå orsaka missfall.

• Anonym (Fullfölj inte)

Jag var i samma sits som du, var i vecka 12 tror jag o tog den första tabletten. Fullföljde inte aborten jag kom till de bokade andra besöket där jag egentligen skulle slutföra aborten men jag berättade att ja ångrade mig djupt.

Jag fick göra ett ultraljud ganska direkt för o se om fostret levde, allt såg fint ut o jag fullföljde graviditeten. När jag berättade för barnmorskan o läkare frågade jag om de finns några risker för barnet att fullfölja graviditeten så var den ?enda? risken att man har högre risk för missfall de närmsta veckorna. Allt gick bra för mig o graviditeten blev helt normal o en frisk o kry pojke föddes fullgången, han är 4,5 år idag.

• Anonym (Förkrossad!)
    Anonym (Fullfölj inte) skrev 2018-10-05 21:31:48 följande:

Jag var i samma sits som du, var i vecka 12 tror jag o tog den första tabletten. Fullföljde inte aborten jag kom till de bokade andra besöket där jag egentligen skulle slutföra aborten men jag berättade att ja ångrade mig djupt.

Jag fick göra ett ultraljud ganska direkt för o se om fostret levde, allt såg fint ut o jag fullföljde graviditeten. När jag berättade för barnmorskan o läkare frågade jag om de finns några risker för barnet att fullfölja graviditeten så var den ?enda? risken att man har högre risk för missfall de närmsta veckorna. Allt gick bra för mig o graviditeten blev helt normal o en frisk o kry pojke föddes fullgången, han är 4,5 år idag.

Jag talade med kliniken idag och jag avvaktar. Jag ska på ul om 1v ca.. och de sa också att enda risken var missfall. Håller tummar och tår!
  • Anonym (M)

Följer och håller tummarna för dig

• Anonym (Förkrossad!)

Kom blödningar igår.. även en grå liten klump. Typ i form och storlek av en stor vitböna.. Sen avtog allt blod och jag har inte blött sedan dess. Bara liite liite grann i troskydd.. Så jag kommer att kontakta gyn igen.

• Anonym (H)
    Anonym (Förkrossad!) skrev 2018-10-07 14:57:45 följande:

Kom blödningar igår.. även en grå liten klump. Typ i form och storlek av en stor vitböna.. Sen avtog allt blod och jag har inte blött sedan dess. Bara liite liite grann i troskydd.. Så jag kommer att kontakta gyn igen.

Låter som att aborten blev gjord iaf trots att du inte gjorde andra steget då

Tråkigt men troligen bäst ändå att de hände nu och inte mycket senare
  • Anonym (Förkrossad!)
    Anonym (M) skrev 2018-10-14 06:32:37 följande:

Hur gick det TS?

Jag fick missfall.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Förkrossad!) skrev 2018-10-14 08:11:53 följande:

Jag fick missfall.

Skickar många kramar. Vet hur det känns <3
Svar på tråden Ni som avbrutit aborten