Son går i 8an - F i matte hela tiden
Matten är ju ett av de tre ämnen man måste ha godkänt i för att gå vidare till gymnasiet. Därför borde skolan satsa mycket på detta och kunna vara flexibla vad gäller läroplanen.
Är det mer tid han behöver, för att nöta och repetera, borde skolan kunna göra en anpassad studiegång. Tex ta bort vissa ämnen som inte är nödvändiga för att gå vidare till gymnasiet. Slöjd, musik, bild, idrott, teknik, hemkunskap, moderna språk är några exempel.
Den tid de andra eleverna har dessa ämnen, ska skolan ordna så att han får ha extra mattelektioner. Antingen att han får hoppa in i lägre klasser om det passar schemamäsdigt.
Eller att han får en lärare som sitter och förklarar för bara honom, om det behövs. Skolan har vansinnigt många ämnen, många av dem onödiga som tex slöjd och bild.
Har man jobbigt med viktiga ämnen ska skolan kunna ge mer tid till detta, tex på det sättet att man "skalar bort" onödiga ämnen som bara tar tid.
Kolla upp intagningspoäng till de gymnasieprogram han vill gå, så han kan samla ihop tillräckligt med poäng till det. På praktiska program behöver man ofta inte ha godkänt i så många ämnen heller, kolla upp det med, om han är intresserad av ett praktiskt program.